استاد دانشگاه تهران پیروز به کسب جایزه اول پژوهش های کاربردی شد

به گزارش فروشگاه کوچک، عضو هیأت علمی گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی، جایزه اول پژوهش های کاربردی را کسب کرد.

استاد دانشگاه تهران پیروز به کسب جایزه اول پژوهش های کاربردی شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران ، عضو هیأت علمی گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی، جایزه اول پژوهش های کاربردی را کسب کرد.

بر اساس این گزارش ، در سی و دومین دوره جشنواره بین الملی خوارزمی پروژه نوتار، اثر پژوهشی داریوش طلایی، عضو هیأت علمی گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبا، رتبه اول پژوهش های کاربردی را از آن خود کرد.

در این پروژه ساز نوتار در محل غرفه های ارائه آثار برگزیده جشنواره رونمایی شد. نوتار، مهمترین ساز ملی ایرانی یعنی تار را با طراحی نو ارائه می نماید که این پروژه با ارتقای قابلیت ها و امتیازات کاربردی، ارگونومیک، زیست محیطی، مالی و با حفظ تمام اصالت ها ساز تار را به سازی امروزی و جهانی تبدیل نموده است.

ساز تار، به عنوان مهمترین ساز ملی ایرانی به رغم تمامی ویژگی های برجسته خود، حداقل از نظر ساختار برای مطرح شدن در سطح جهانی دارای موانعی چون گرانی، شکل غیر ارگونومیک و دشواری حمل و نقل به دلیل ابعاد نامتقارن است.

نوتار به گونه ای طراحی شده است که به عنوان یک وسیله موسیقی از جهات مختلفی، همچون سهولت حمل و نقل، سلامتی نوازنده و محیط زیست تبدیل به سازی بسیار کاربردی تر برای عرضه به صحنه جهانی شده است. نوتار در واقع همان تار سنتی ایرانی است که در کاسه آن تغییراتی شکلی و آگوستیکی اجرا شده است که نه تنها از خصوصیات آگوستیکی آن نکاسته بلکه صدا دهی آن سالم تر و هارمونیک های آن مرتب تر شده است.

قسمت عمیق کاسه نیز در فرم سنتی تار در این طرح، از جنس پاپیه مشه ساخته شده که در مواقع لازم به سادگی به ساز متصل و برداشته می گردد. کاربرد این بخش به هیچ عنوان تزئینی نیست، بلکه می توان با یاری آن تبادل صدایی بین دو محفظه ایجاد کرد و تنظیمات مختلف و متنوع ارتعاشی و هارمونیکی صدا به وجود آورد.

داریوش طلایی از جمله هنرمندان سرشناس حوزه موسیقی ایرانی است. آثار متعدد تألیفی وی در حوزه موسیقی بسیار مؤثر و شناخته شده اند. از جمله کتاب تحلیل ردیف: براساس نت نویسی ردیف میرزاعبدالله با نموداری تشریحی وی نیز در سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال کشور پیروز به کسب رتبه اول در گروه هنر شده است. از دیگر آثار تألیفی ایشان می توان به ردیف دوره عالی علی اکبر شهنازی، نگرشی نو به تئوری موسیقی ایران، ردیف میرزا عبدالله - نت نویسی آموزشی و تحلیلی و 23 قطعه از پیش درآمدها و رنگ های علی اکبر شهنازی نام برد.

ردیف میرزا عبدالله، تک نوازی سه تار، سایه روشن، چهارگاه، شب وصل، دود عود، ساز و آواز، کنسرتی دیگر، ردیف سازی و آوازی به همراه رضوی سروستانی، جنگ و صلح تار، دلگشا و جلوه گل را می توان بعضی از آثار موسیقایی این استاد دانشگاه تهران برشمرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 169

به "استاد دانشگاه تهران پیروز به کسب جایزه اول پژوهش های کاربردی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه تهران پیروز به کسب جایزه اول پژوهش های کاربردی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید