استفاده صحیح از گریس روانکاری

به گزارش فروشگاه کوچک، رپرتاژآگهی - از ماده گریس روانکاری در قطعات مختلف صنعتی مثل جعبه دنده، یاتاقان، چرخ دنده و ماشین آلات جنگلی و سایر ابزارآلات صنعتی استفاده می گردد. این ماده صنعتی موجب کم شدن نیروی اصطکاک و حفاظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی می گردد و همچنین برای عایق کاری و اب بندی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به آنالیز ماده گریس روانکاری و شیوه صحیح استفاده از آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید:

استفاده صحیح از گریس روانکاری

مواد تشکیل دهنده گریس روانکاری

گریس بر پایه 80 تا 90 درصد ماده روغنی فراوری می گردد، عملکرد گریس تحت تاثیر نوع روغن به کار رفته در آن است. این روغن می تواند سنتزی یا معدنی باشد. روغن های سنتزی مزایای بیشتری نسبت به روغن های معدنی دارند. از جمله این مزایا می توان، به دامنه حرارتی وسیع تر، مقاومت شیمیایی بالاتر و ویژگی های الکتریکی مناسبت تر اشاره نمود.

ماده دیگر تشکیل دهنده گریس ماده غلظت بخش است که باعث پایداری روغن درون گریس می گردد. این ماده تغلیظ نماینده تعیین نماینده شاخص های گریس از نظر پایداری، مقاومت در برابر رطوبت، نقطه ذوب و قابلیت عایق کاری و آب بندی است. برای نمونه یکی از علل مقاومت مناسب گریس نسوز لیتیوم، بهره بردن از ماده هیدروکسید لیتیوم به عنوان ماده تغلیظ نماینده است.

ماده بعدی که در ساخت گریس شرکت دارد، نوعی ماده افزودنی است که باعث بهبود کارایی گریس می گردد و به نوعی کارکرد آن را تعیین می نماید. این ماده باعث بالا رفتن مقاومت گریس در برابر اکسیداسیون، حفاظت در برابر خوردگی، کم کردن اصطکاک و پیشگیری از عدم حرکت قطعه صنعتی می گردد. برای نمونه، می توان به کارکرد گریس چرخ دنده های صنایع معدنی اشاره نمود، این گریس ها با اضافه شدن افزودنی های ضد فشار، قادر است چرخ دنده های سنگین ماشین آلات معدن را روانکاری نمایند. برای اطلاعات بیشتر گریس چرخ دنده پترو پرند پارت را می توانید مشاهده کنید.

گریس در جای خود باقی می ماند

ماده گریس روانکاری باعث روان حرکت کردن قطعه و کم کردن اصطکاک و سایش می گردد. ضمناً از خوردگی قطعه به خوبی جلوگیری می نماید. به نوعی می توان گفت که کارکرد روغن و گریس چندان تفاوتی باهم ندارند. اما باید گفت گریس دارای شاخص های بهتری است. گریس با ایجاد یک پوشش بر روی قطعه از بروز هر گونه آلودگی، نم زدگی در ناحیه روانکاری شده جلوگیری می نماید.

گریس به خوبی در جای خود باقی می ماند و باعث کم کردن اصطکاک بعد از تمام شدن روغن می گردد. به همین علت از گریس برای روانکاری قطعات صنعتی مختلف و متنوع استفاده می گردد. ضمناً گریس برای روانکاری جعبه دنده ، یاتاقان، و انواع چرخ دنده، کارایی دارد. گریس های چرخ دنده در صنایع معدنی و ماشین آلات این صنایع، استفاده می شوند. در حال حاضر از گریس در سطحی وسیع در ماشین آلات و ابزار جنگلی برای روانکاری زنجیره و میله برش بهره برده می گردد.

تفاوت گریس روانکاری و روغن

بهره بردن از گریس به جای روغن برای روانکاری مناسب تر است. زیرا گریس به علت سفتی و غلظت خوب در ناحیه روانکاری شده به جای می ماند، گریس باعث آب بندی و حفاظت در مقابل انواع خوردگی های مختلف می گردد و فشارهای زیاد را تحمل می نماید. اما دارای معایبی نیز می باشد. گریس بر عکس قابلیت راهنمایی گرما را ندارد. و ضمناً نمی توان آن را پالایش کرد تا میزان خلوص آن افزایش یابد. جداسازی /آب از گریس نیز کار نسبتا سختی است.

انتخاب گریس مناسب

موارد مصرف گریس روانکاری با توجه به نوع آن متفاوت است. هنگام انتخاب گریس برای روانکاری یک قطعه باید به مواردی همچون، گردو خاک، رطوبت، مواد شیمیایی حرارت و سرعت گردش، و بار وارده بر آن، توجه داشت. و در این زمینه نوع روغن روانکاری و همچنین خاصیت گرانروی روغن بسیار مهم است.

گریس های روغن پایه با ویسکوزیته پایین عملکرد بهتری در دماهای پایین دارند. و گریس های روغن پایه با ویسکوزیته بالا در بار و حرارت بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. ضمناً میزان سرعت چرخش قطعه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرعت های کم به روغن پایه دارای ویسکوزیته بالا احتیاج دارد. اما سرعت بالا به روغن پایه دارای ویسکوزیته کم احتیاج مند است برای نمونه برای گزینش گریس در صنایع غذایی باید این اطمینان را پیدا کنید که گریس حاوی مواد مضر و خطرناک و بد بو نباشد.

ترکیب کردن مناسب

هنگام مصرف یک گریس روانکاری جدید، باید اطلاع پیدا کنید که ایا امکان مخلوط کردن گریس های جدید با گریس های قبلی وجود دارد یا خیر. انواع گریس ها با هم ترکیب می شوند ولی این احتمال وجود دارد که گریس بعد ترکیب سفت گردد که این مورد چندان خوشایند نیست.

در مواردی نیز ترکیب گریس باهم باعث نرمی آن می گردد که این نرمی، موجب ایجاد نشتی در گریس و در نتیجه خراب شدن قطعه صنعتی می گردد. در موقع خرید گریس موارد مربوط به ترکیب گریس را از سازنده بخواهید. برای مثال ترکیب یک گریس صابونی با یک گریس غیر صابونی کاری اشتباه است.

جلوگیری از روانکاری بیش از حد

برای استفاده از گریس روانکاری همواره یک میزان مناسب و دفعات روانکاری بسیار اهمیت دارد. استفاده زیاد از گریس به بهبود عملکرد منجر نمی گردد برعکس استفاده بیش از حد گریس و بدون در نظر دریافت دستور العمل ها باعث خرابی قطعه و کاهش عمر ابزارآلات صنعتی می گردد. برای نمونه در مواردی استفاده زیاد از گریس باعث اکسیداسیون یا سایش زیاد یاتاقان و در خاتمه خرابی این قطعه می گردد.

به منظور پیشگیری از این اتفاقات، باید تمام نکات و دستور العمل های مربوط به روانکاری را بازبینی نموده و برای روانکاری قطعات یک جدول زمان بندی تهیه کنید. در این برنامه می توانید میزان مناسب و دفعات روانکاری را تعیین نمایید. در این زمینه می توانید از مشاوران متخصص شرکت های صنعتی بهره ببرید و محصول مورد نظر خود را با اطمینان خاطر بالاتری تهیه نمایید.

منبع: px3lube.com

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1735

به "استفاده صحیح از گریس روانکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده صحیح از گریس روانکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید