امکانات فرودگاه بین المللی ابوظبی چیست؟عکس

به گزارش فروشگاه کوچک، فرودگاه بین المللی ابوظبی، تنها فرودگاه بین المللی پایتخت کشور امارات متحده عربی، یعنی امارت ابوظبیبه شمار می رود. همچنین دومین فرودگاه عظیم کشور (بعد از فرودگاه بین المللی دبی) محسوب می گردد.

امکانات فرودگاه بین المللی ابوظبی چیست؟عکس

پروژه توسعه فرودگاه ابوظبی در سال 2002 به خاتمه رسید که شامل یک باند 4،100 متری و ترمینال ماهواره ای جدید، سرویس پرسرعت شاتل و 18 سکوی پرواز جدید می گردد. با این حال، گسترش تعداد مسافران به شکلی بود که فرودگاه باز هم نمی توانست به راحتی این ترافیک را مدیریت کند. بنابراین دو سال بعد تصمیم گرفته شد تا پروژه عظیم تری را برای توسعه این فرودگاه در نظر بگیرند تا بتوانند این فرودگاه بین المللی را به یکی از قطب های اصلی حمل و نقل مسافر و بار در خاورمیانه تبدیل نمایند.

تاریخچه و امکانات

فرودگاه البطین (Al Bateen Airport) ابتدا فرودگاه بین المللی اصلی شهر ابوظبی به حساب می آمد. این فرودگاه در جزیره ابوظبی قرار داشت و جزیره در آن موقع فقط به یاری یک پل به سرزمین اصلی متصل می شد و به همین دلیل، دسترسی به فرودگاه آن طور که باید آسان نبود.

در نتیجه فرودگاه را به مکان دیگری انتقال دادند که از سال 1982 میلادی و با نام فرودگاه ابوظبی آغاز به کار کرد. این فرودگاه در سال 2011 توانست جایزه دومین فرودگاه ممتاز در خاورمیانه از لحاظ کیفیت خدمات فرودگاهی را از شورای بین المللی فرودگاه ها کسب کند.

ترمینال 2 این فرودگاه در سال 2005 تأسیس شد تا کمی از فشار ترمینال اصلی کم کند. این ترمینال امکان اسکن عنبیه، چندین کافه تریا، فروشگاه دیوتی فری و سالن استراحت فرست و بیزینس کلاس را شامل می گردد. سایر امکانات این ترمینال به گونه ای است تا فرآیند پروازهای ورودی و خروجی به آسانی انجام پذیرد. ترمینال 2، پل متحرک ندارد و مسافران به وسیله اتوبوس بین ساختمان ترمینال و هواپیما جابه جا می شوند.

ترمینال 3 در سال 2009 افتتاح شد و بیشتر، هواپیمایی اتحاد در آن فعالیت دارد. این ترمینال چندین رستوران، کافه، فروشگاه های دیوتی فری و 10 گِیت را در برمی گیرد که هواپیماهای عظیمی مانند ایرباس A380 (به خصوص برای ایرلاین اتحاد) می تواند از 2 گیت آن به پرواز درآید.

قبلاً این امکان وجود داشت تا مسافران قبل از رفتن به فرودگاه، چک-این خود را داخل شهر انجام دهند. این ساختمان چک-این که با نام ترمینال شهر شناخته می شد، به ساختمان ترمینال فرودگاه شباهت داشت و شامل سالن استراحت و امکانات حمل و نقل می شد. این ساختمان در سال 2019 بسته شد.

ترمینال ها

فرودگاه ابوظبی، سه ترمینال مسافربری اصلی را در برمی گیرد:

ترمینال 1: قدیمی ترین ترمینال این فرودگاه به حساب می آید و به دو ترمینال 1A و 1B تقسیم می گردد. 9 گیت اصلیِ آن به پل متحرک مجهز هستند و همچنین چندین گیت برای رساندن مسافران به هواپیما به وسیله اتوبوس وجود دارد. چک-این و امکانات پروازهای ورودی این ترمینال، در ساختمانی جداگانه قرار گرفته و به این بخش متصل هستند.

ترمینال 2: در شرق ترمینال 1 واقع شده اما به آن متصل نیست. بیشتر، ایرلاین های ارزان قیمت در این ترمینال فعالیت دارند.

ترمینال 3: جدیدترین ترمینال فرودگاه ابوظبی به شمار می رود و در غرب ترمینال 1 واقع شده است. این ترمینال، یک فروشگاه دیوتی فری عظیم و فود کورت را در برمی گیرد و همچنین گیت های پروازهای خروجیِ 28 تا 35 و 58 تا 61 در این ترمینال واقع شده است.

ترمینال میدفیلد: ترمینال بسیار عظیم میدفیلد قرار بود در سال 2017 افتتاح گردد اما این تاریخ همچنان به تعویق افتاده و از آن بهره برداری نشده است. این ترمینال جدید، ظرفیت جابه جایی مسافر فرودگاه بین المللی ابوظبی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

دسترسی از فرودگاه به شهر

ابتدا به جز تاکسی یا وسیله شخصی، راه دیگری برای رساندن خود به فرودگاه نبود اما پس از تأسیس سیستم اتوبوس رانی ابوظبی در اواخر سال 2000، دسترسی به فرودگاه از شهر به یاری وسیله نقلیه عمومی نیز امکان پذیر شد. 5 راستا اتوبوس برای فرودگاه ابوظبی در نظر گرفته شده که 24 ساعته فعالیت دارند و مسافران را به تمامی نقاط شهر جابه جا می نمایند؛ از جمله خط A1 که مقصد نهایی آن مرکز شهر است.

علاوه بر آن، هواپیمایی اتحاد اتوبوس های برون شهری را در این فرودگاه مستقر نموده که از فرودگاه ابوظبی به شهر العین و منطقه داون تاون دبی حرکت می نمایند. ترمینال میدفیلد این فرودگاه به متروی ابوظبی متصل خواهد بود اما خط متروی این شهر در حال حاضر به بهره برداری نرسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1484

به "امکانات فرودگاه بین المللی ابوظبی چیست؟عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکانات فرودگاه بین المللی ابوظبی چیست؟عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید