بودجه 3 میلیارد دلاری روسیه برای توسعه تحقیقات بنیادی

به گزارش فروشگاه کوچک، جعفر مهراد در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: پس از کاهش سطح علمی روسیه بعد از فروپاشی شوروی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توجه بیشتری را به حوزه تحقیقات و توسعه علمی داشته است.

بودجه 3 میلیارد دلاری روسیه برای توسعه تحقیقات بنیادی

وی اضافه نمود: در نشست شورای علوم و آموزش روسیه در ماه فوریه، رئیس جمهور روسیه گفت اکنون علوم و نوآوری از اولویت بالایی برخوردار است.

بنیانگذار پایگاه استنادی دنیا اسلام تاکید نمود: نظام پژوهشی روسیه به روز نیست و به بازسازی کامل نیاز دارد.

مهراد با بیان اینکه روسیه برای ارتقا سطح علمی راه درازی در پیش دارد، اضافه نمود: زیرساخت های علمی و نیروی انسانی بسیاری از موسسات دولتی این کشور بعد از فروپاشی شوروی آسیب فراوان دیده است.

وی گفت: کاهش بودجه های علمی و پرداخت ناچیز در خلال دهه 1990 میلادی باعث شد تا هزاران دانشمند روسی از فعالیت های پژوهشی دست برداشته و یا به خارج از کشور مهاجرت نمایند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام اضافه نمود: اکنون نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد فعالیت های علمی روسیه درحال شکوفایی است. دولت ولادیمیر پوتین در دهه گذشته به تدریج سرمایه گذاری ها و تخصیص بودجه های علمی را افزایش داده و در حال حاضر تقریبا یک درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور صرف تحقیق و توسعه می گردد.

مهراد مطرح نمود: دولت روسیه در سال 2018 میلادی 179 میلیارد روبل برابر با 3 میلیارد دلار برای توسعه تحقیقات بنیادی منظور نموده است که 25 درصد، بیشتر از بودجه سال گذشته این کشور است.

وی اضافه نمود: تعداد مقاله علمی این کشور از سال 2006 تا 2016 میلادی به بیش از دو برابر رسیده و از برزیل و کره جنوبی پیشی گرفته است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام گفت: براساس گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا، اکنون روسیه جز 10 کشور برتر فراوری نماینده مقالات علمی است و در جایگاهی برتر از کانادا، استرالیا و سوئیس واقع شده است.

مهراد گفت: با وجود این، فعالیت های علمی روسیه بعد از کشورهای نوظهور علمی مانند چین، هندوستان و کره جنوبی واقع شده است. تخصیص اندک بودجه در دهه های گذشته، دیوان سالاری بیش از حد دولتی و انجام با تاخیر اصلاحات در موسسات پژوهشی مانع رقابت پذیری شده است.

وی گفت: روسیه به ایده های نوین، آزمایشگاه های جدید، استعدادهای برتر و بیشتر از همه به رقابت نیاز دارد.

بنیانگذار پایگاه استنادی دنیا اسلام تاکید نمود: ولادیمیر پوتین مایل است وابستگی این کشور را به صادرات نفت و گاز کاهش دهد. اما، کوشش های انجام شده در فعالیت های پژوهشی به منظور تنوع بخشی به اقتصاد این کشور، از جمله سرمایه گذاری چند میلیارد روبلی در بخش فناوری نانو در سال 2007 میلادی منجر به شکوفایی اقتصادی و یا فراوری فرآورده های خیلی موثر نشده است.

مهراد اضافه نمود: دولت روسیه در سال 2016 میلادی استراتژی ملی علوم را اعلام نمود و 7 حوزه اولویت دار از جمله انرژی، بهداشت، کشاورزی و امنیت را بیان کرد.

وی گفت: شوراهای علمی بر تخصیص بودجه و مدیریت این برنامه ها نظارت دارند و از دخالت مقامات و مدیران دولتی در این حوزه جلوگیری می گردد.

چهره ماندگار علمی کشور تاکید نمود: همچنین، دولت پوتین می کوشد آموزشگاه ملی علوم را که بر بیش از 700 موسسه در تمام رشته های علمی نظارت دارد، توسعه دهد.

مهراد اضافه نمود: مطالعه ای که درماه ژانویه بر روی بیش از یک چهارم موسسات وابسته به آموزشگاه بعمل آمد نشان داد که انتشارات، استنادهای پژوهشی، اختراعات و سایر موازین علمی این موسسات عملکرد ضعیفی دارند.

وی مطرح نمود: دولت روسیه برای تقویت تحقیقات دانشگاهی طرح های های متعددی را مطرح نموده است. به عنوان مثال، قرار دریافت حداقل 5 دانشگاه روسیه در بین 100 دانشگاه برتر دنیا تا سال 2020 میلادی از آن جمله است.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: در این طرح 21 دانشگاه روسیه شرکت دارند و یاری های اقتصادی به دانشگاه هایی تعلق می گیرد که دارای نقشه راه یا طرح عمل پیروز باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 576

به "بودجه 3 میلیارد دلاری روسیه برای توسعه تحقیقات بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 3 میلیارد دلاری روسیه برای توسعه تحقیقات بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید