بیماری شما ریشه عصبی دارد یعنی چه؟ ، اضطراب و استرس ؛ عامل بروز آسم در بچه ها

به گزارش فروشگاه کوچک، استرس های روانی - اجتماعی به عنوان عوامل تحریک نماینده بیماری ها عمل می نمایند. آن ها از سیستم عصبی مرکزی عبور می نمایند و باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی خودمختار، سیستم غدد درون ریز و سیستم ایمنی می شوند و بر آغاز و روند بیماری هایی مانند آسم تأثیر می گذارند.

بیماری شما ریشه عصبی دارد یعنی چه؟ ، اضطراب و استرس ؛ عامل بروز آسم در بچه ها

خبرنگاران - یکتا فراهانی: شخصیت افراد به ویژه بچه ها مبتلا به آسم بسیار متنوع است. ویژگی هایی مانند وابستگی و نفی پرخاشگری اغلب در این افراد ظاهر می گردد. محیط خانوادگی و نگرش های رفتاری مختلف بیمار مبتلا به آسم نیز در بهبود روند بیماری آن ها موثر است. برای چگونگی اثرگذاری فکر و روان بر بیماری هایی مانند آسم با دکتر وحید مهری، روان درمانگر گفت وگو نموده ایم.

وقتی پزشک می گوید بیماری شما عصبی است!

دکتر وحید مهری، روان درمانگر

دکتر وحید مهری، روان درمانگر در خصوص بیماری های روان تنی می گوید: بسیاری از ما بارها و بارها با دردهایی روبرو شده ایم که علت فیزیولوژی و پزشکی خاصی بر آنها تشخیص داده نشده؛ بنابراین می توانند به گونه ای در زمره بیماری های روان تنی قرار بگیرند. بیماری های روان تنی یک شرایط روانشناختی است که در آن، استرس های روانی بر عملکرد فیزیولوژیکی تا میزان زیادی تأثیر می گذارد.

این روان درمانگر در ادامه بیان می نماید: اختلالات روان تنی معمولا بدون هیچ شرح یا تشخیص پزشکی دیگری منجر به علائم فیزیکی و دردهایی در افراد می شوند که نمی توان ازلحاظ مسائل پزشکی، علت خاصی برای آنها معین کرد. هنگام مراجعه به پزشک و در آزمایشات و تصویربرداری های مختلف نیز معمولا دلایل پزشکی برای آنها وجود ندارد و اغلب از طرف پزشک این عبارت شنیده می گردد که مشکل بیمار بر اثر استرس و اضطراب است.

بی تأثیر بودن دارو بر بیماری های عصبی

به گفته این روان درمانگر، دارو بر بیماری های روان تنی (که پزشک هم تشخیص داده منشأ بروز آنها، اعصاب و روان یا معمولاً استرس و اضطراب ناشی از مسائل ما هستند) تاثیری ندارد. این افراد حتی با مصرف دارو همچنان دچار مسائل و دردهای بدنی مختلف هستند و پزشکان نیز نمی توانند به بهبود آنها یاری زیادی نمایند.

ارتباط آسم با روان و فکر

تقریبا همه ما، این نوع علائم روان تنی را تجربه نموده ایم که اغلب در واکنش به استرس یا اضطراب است. به گفته دکتر مهری، یکی از شایع ترین بیماری های روان تنی آسم است. بیماری آسم بیماری واکنشی مجرای تنفسی است؛ نشانه های آن حمله شدید تنفسی، تنگی نفس، خس خس کردن و گرفتگی ماهیچه های قفسه سینه است. بازدم این بیماران به علت تنگی مجراهای تنفسی مسدود شده و نوعی خفگی را احساس می نمایند.

این روان درمانگر می گوید آسم، بیشتر در زمره بیماری های بچه ها طبقه بندی می گردد؛ هرچند در بزرگسالی هم افراد بسیاری از این بیماری رنج می برند. حدود 14 درصد از بچه ها در آمریکا آسم دارند. البته نزدیک به 80 تا 90 درصد از حملات آسم زودگذر بوده و خود به خود از بین می روند.

اضطراب جدایی؛ عامل بروز آسم در بچه ها

دکتر مهری با بیان اینکه مطالعه علمی روی آسم از 1930 آغاز شد، می گوید: فرضیه روانکاوی درباره آسم، علت این بیماری را جدایی کودک از مادر یا مراقبان اصلی می داند که باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در کودک می گردد. شاید بتوان گفت این مهم ترین عامل در به وجود آمدن آسم در بچه ها شناخته شده بود. بنابراین چنین فرضیه ای باعث شد برخی والدین آن را آسموژن یعنی مولد آسم بنامند.

آسم برونشیتی

به گفته دکتر مهری، وقتی نوزاد به صورت ناهشیار و در زمان اضطراب و ناامنی، نفس خود را نگه می دارد، ممکن است در آینده، آسم برونشیتی بگیرد و در نتیجه به جای حرف زدن درباره اضطراب از پاسخ بدنی مستقیم که همان آسم است در موقعیت هایی که دچار اضطراب می گردد استفاده کند.

ویژگی های شخصیتی بچه ها مبتلا به آسم

این روان درمانگر با بیان اینکه رابطه افراد دچار آسم با والدین خود ویژگی هایی دارد که می تواند دلایل اضطراب و استرس آنها را شرح دهد، می گوید: یعنی بچه ها مبتلا به آسم کاملا وابسته به والدینشان هستند و اگر والدین بنا به هر علتی نباشند، دقیقاً همان نوع رابطه وابسته گونه را فوراً با شخص دیگری برقرار می نمایند، بنابراین از تنش و تعارض با نزدیکان و دیگران اجتناب می نمایند.

وی ادامه می دهد: رابطه این بچه ها با دیگران به گونه ای است که انگار با آنها از قبل آشنایی دارند، میل به اجتناب از تعارض و جدایی در ارتباط با والدین و دیگران در آنها، بیشتر از دیگران مشاهده می گردد، در واقع آنها مشکل نه گفتن و مخالفت دارند و از ناراحت شدن دیگران دچار احساس گناه زیادی می شوند.

تاثیر سه برابری بروز آسم در بچه ها نگران و مضطرب

دکتر مزراک David Mrazek در مرکز پزشکی بچه ها در شهر واشنگتن در مطالعه روی 150 کودک به این نتیجه رسید که در بروز آسم به ترتیب، مرگ والدین، طلاق و بیکار شدن پدر، مهاجرت به شهر دیگر در رأس عوامل ایجاد نماینده آسم است، و اشخاص در این خانواده ها، سه برابر بیشتر از دیگر دچار آسم می شوند. به این ترتیب می توان گفت روان درمانی و تقویت مهارت نه گفتن بعلاوه تقویت جرات مندی، کم شدن وابستگی به دیگران، و بالا رفتن استقلال فرد و خودمختاری به درمان آسم یاری خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2356

به "بیماری شما ریشه عصبی دارد یعنی چه؟ ، اضطراب و استرس ؛ عامل بروز آسم در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری شما ریشه عصبی دارد یعنی چه؟ ، اضطراب و استرس ؛ عامل بروز آسم در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید