تکنیک و دغدغه 2 وجه لازم برای نویسندگی

به گزارش فروشگاه کوچک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در مشهد،صادق کرمیار عصر چهارشنبه در بیست و هشتمین جلسه از سلسله جلسات عصر داستان با موضوع نقد و آنالیز بهترین داستان های ایران و دنیا گفت: در مسیر زندگی بعضی افراد اتفاق هایی قرار می گیرند که فرد به سمت نویسندگی می رود برای من هم نویسندگی این گونه شروع شد، صحنه های جنگ و جبهه هم به علاقه ام به نویسندگی یاری شایانی کرد و باعث شد موضوعات بسیاری برای نوشتن داشته باشم.

تکنیک و دغدغه 2 وجه لازم برای نویسندگی

نویسنده رمان نامیرا اظهار کرد: آن تصاویر و حوادثی که دیدم فقط در قالب داستان تاثیر ماندگار دارند و برای نسل های دیگر می مانند زیرا هم تاثیر منطقی و هم عاطفی می گذارند.

کرمیار نویسنده شدن را دارای دو وجه دانست و بیان نمود: در ابتدا فرد باید دغدغه داشته باشد و دردهای جامعه را ببیند، وجه دوم تکنیک است که علاقه مندان باید آموزش ببینند و تمرین نمایند. تنها راه نویسنده شدن نوشتن، تمرین و پاره کردن است.

کارگردان فیلم کرانه های کبود با بیان اینکه افراد نباید از اینکه شبیه نویسنده های دیگر بنویسند بترسند، گفت: هنر و نوشتن اساس ش روی تقلید بنا شده است از این رو تقلید از نویسنده های قدرتمند در مسیر نویسنده شدن ضروری است.

کرمیار بیان نمود: وقتی رمانی را آغاز می کنم در ابتدا از تحقیقاتش یادداشت برداری می کنم و سه برابر رمان یادداشت جمع می کنم و از بینشان انتخاب می کنم. اما درباره ویژگی شخصیت ها نمی نویسم تا محدود نشوند و به همین علت است که تعداد بالای شخصیت ها اذیتم نمی نماید بعلاوه اینکه در فرایند نوشتن هرگاه به شخصیتی می رسم در ابتدا برای شناخت شخصیت او خوب کوشش می کنم.

وی اظهار کرد: در دنیای نویسندگی که همه چیز در اختیار او است. نویسنده یک کاغذ سفید و اتوماتیک دارد و خودش همه چیز را خلق می نماید. اما در کارگردانی عوامل مختلفی کنار هم هستند از این رو در سینما نمی توان به تمام آنچه می خواهید برسید.

این نویسنده و کارگردان گفت: برای مثال در فیلم زیارت برای گرفتن یک سکانس در حرم مسائل زیادی داشتیم ولی در نویسندگی همه چیز دست نویسنده است.

کرمیار در پاسخ به اینکه در نوشتن مخاطب چقدر مهم است؟ گفت: اینکه دل نویسنده در دل جامعه باشد و تمام اقشار را درک کند بسیار حائز اهمیت است نویسنده باید با جامعه ارتباط بگیرد.

این نویسنده در خصوص ایده کتاب نامیرا گفت: نامیرا یعنی جاودانه و ماندگار در واقع جاودانگی به حضرت اباعبدلله (ع)باز می شود که شخصیت شان نامیرا و جاودانه است.

صادق کرمیار توضیح داد: کسی که در خصوص معنویت و دین می نویسد خود باید در درون خود این معنویت را داشته باشد بنابراین نگاه نویسنده به هستی بسیار مهم است نکته دوم که نویسنده های جوان باید به آن خیلی توجه نمایند این است که ما دو شکل کار دینی داریم یک اثری با نگاه تبلیغی، باید بدانید که کار نویسنده تبلیغ نیست، ما گاهی به یک موضوع دینی، نگاه تبیینی داریم وقتی نگاه این باشد شخصیت ها شکل تبلیغی صحبت نمی نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2351

به "تکنیک و دغدغه 2 وجه لازم برای نویسندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک و دغدغه 2 وجه لازم برای نویسندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید