جاذبه های گردشگری بابل؛ شهر بهار نارنج

به گزارش فروشگاه کوچک، بابُل به شهر بهارنارنج مازندران معروف است. این شهر در حد فاصل دریای مازندران و رشته کوه البرز واقع است و جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوانی دارد.

جاذبه های گردشگری بابل؛ شهر بهار نارنج

برای رفتن به مازندران 3 محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس وجود دارد؛ چنانچه قصد سفر به سمت مازندران را دارید و محور هراز انتخاب شماست، ابتدا از این محور، وارد آمل در مازندران و بعد از گشت و گذار و بازدید از این شهر وارد بابل می شوید. بابل نیز نقاط گردشگری فراوانی دارد.

سقانفار کیجاتکیه

سقانفار کیجا تکیه درشهر بابل در محله حمزه کلا واقع شده است که مربوط به دوره قاجار است. سقانفار، آلونک ها یا اتاقک هایی هستند که در استان مازندران بیشتر در کنار حسینیه ها، مساجد یا محوطه گورستان ها ساخته می شدند. کیجاتکیه از معروف ترین سقانفارهای مازندران است. کیجا تکیه دو طبقه دارد که بنا بر روایتی دو دختر با فروش جهیزیه خود این بنا را ساخته اند و از این رو کیجا تکیه نامیده می شود. ستون های مارپیچ، سرستون های دهان اژدری و نقاشی های اساطیری این سقانفار و نقوش مختلف روی در، دیوار و سقف این بنا شگفت انگیز و دیدنی است.

پل محمدحسن خان

پل محمدحسن خان پلی قدیمی است که از روی رودخانه بابلرود و شهر بابل می گذرد. این پل به دوره قاجار برمی شود و در 2 کیلومتری مرکز شهر بابل واقع شده است.

موزه بابل

موزه بابل یا گنجینه بابل تنها موزه مردم شناسی مازندران است که در ساختمان شهرداری سابق شهر بابل واقع شده و همچنین این موزه، اولین موزه استان مازندران نیز هست. اولین بار ساختمان این موزه در سال 1307 به عنوان بلدیه یا شهرداری بنا شده بود.

کاخ سلطنتی بابل

کاخ سلطنتی بابل مربوط به دوره پهلوی است که در باغی در جنوب بابل واقع شده است. محل فعلی این کاخ دانشکده علوم پزشکی مازندران است. بنای کاخ دو طبقه است و اتاق های آن گچبری های زیبایی دارد. دیدن این کاخ که به ثبت ملی هم رسیده به دلیل داشتن تزیینات منحصربه فرد، خالی از لطف نیست.

آبشاردرازکش

اگر به طبیعتگردی علاقه مند هستید آبشارهای بابل را از دست ندهید. یکی از این آبشارها درازکش است. آبشاردرازکش در منطقه بندپی شرقی بابل قرار و 7 متر ارتفاع دارد. برای دیدن این آبشار زیبا و پرآب از یک منطقه جنگلی عبور می کنید. برای رسیدن به این آبشار باید 25 کیلومتر از شهر بابل به سمت بندپی شرقی حرکت کنید و بعد از رسیدن به گلوگاه مرکز بندپی شرقی به وسیله پل واقع در سمت چپ خیابان راه را به سمت جاده شیخ موسی 7 کیلومتر ادامه دهید. پس از رسیدن به روستا 2 کیلومتر را باید پیاده بپیمایید تا به یک دوراهی برسید. وارد راه سمت راست که شیبی به سمت پایین دارد بشوید. پس از حدود 50 متر به تابلویی خواهید رسید که شما را به سمت آبشار راهنمایی می نماید. سپس بعد از طی حدود 300 متر از میان جنگل به رودخانه ای که آبشار دوقلوی زیبایی را ایجاد نموده خواهید رسید.

هفت آبشار تیرکن بابل

بی شک هفت آبشار تیرکن یکی از زیباترین آبشارهای بابل است. برای دیدن هفت آبشار که از هفت آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده باید در در نزدیکی روستای تیرکن پس از یک پیاده روی 3 کیلومتری در دل جنگل های سرسبز و بکر به اولین آبشار این مجموعه برسید. در طی جهت انواع درختان مانند انجیلی، ممرز، کهلو، افرا، توسکا، ازگل و شیردار بسیار چشم نواز هستند. آبشار اصلی نیز 9 متر ارتفاع دارد و حوضچه آن برای آب تنی در تابستان مناسب است.

آبشارشی الیم

آبشار شی الیم در 2کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله در میان دره ای انبوه از درختان جنگلی واقع شده است. گاوزن محله نیز از توابع بخش بندپی شرقی بابل است. برای رسیدن به این آبشار باید به وسیله جاده ارتباطی شهرستان بابل به گلوگاه و سپس جاده سیرباغ و گاوزن بروید. دره آبشار هم در سمت شرق روستا واقع است.

دریاچه کامیکلا

دریاچه کامیکلا در بخش بندپی غربی بابل واقع شده است. دریاچه کامیکلا چشم انداز کوه و جنگل دارد و معمولا در مرداد خشک، اما در بهار پرآب است. این دریاچه به دلیل مجاورت با جنگل چشم انداز ویژه ای دارد.

آب گرم ازرود

آبگرم ازرود بابل که به نام آب معدنی آرزو نیز معروف است، در روستای آری در بخش بندپی شرقی و 33 کیلومتری جنوب شرقی بابل در میان یک دره جنگلی و در کنار رودخانه واقع شده است. این آب گرم با جوشش از دل زمین استخر کوچکی را پدید آورده که به دلیل ترکیبات گوگردی برای بیماری های جلدی، روماتیسم و درد مفاصل مفید است. عمق این آب گرم حدود 140 تا 160 سانتی متر است. جهت دسترسی به چشمه آبگرم ازرود نیز جاده شهید صالحی در منطقه بندپی شرقی و 25 کیلومتر به سمت منطقه فیروزجاه و روستای آری است.

سد شیاده

سد شیاده سدی خاکی در بابل است که در بخش بندپی غربی و روستای شیاده واقع شده است. به دلیل وجود جنگل در چهار طرف سد، این منطقه به مکانی بکر برای گردشگری تبدیل شده است. سقانفار روستای شیاده نیز یکی دیگر از دیدنی های اطراف سد است که به دوره قاجار برمی شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 729

به "جاذبه های گردشگری بابل؛ شهر بهار نارنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری بابل؛ شهر بهار نارنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید