دانشگاه ها بر اساس دو مولفه پژوهشی ارزیابی می شوند

به گزارش فروشگاه کوچک، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به دو مؤلفه بسیار مهم در حوزه پژوهش اشاره و گفت که دانشگاه ها بر اساس این دو مولفه ارزیابی خواهند شد.

دانشگاه ها بر اساس دو مولفه پژوهشی ارزیابی می شوند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در چهارمین نشست شورای مدیریت استانی آموزش عالی که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار گشت، بر اهتمام جدی دانشگاه ها نسبت به گسترش پژوهش و ارائه خدمات فنی و مشارکت در طرح های استانی تاکید کرد.

در این نشست رحیمی به دو مؤلفه بسیار مهم در حوزه پژوهش اشاره و اظهار کرد: اولین مؤلفه، انجام پژوهش هایی است که نتایج آن قابل تعمیم دادن در سطح ملی و بین المللی شود. این انتظارات از همه دانشگاه ها می رود و اگر دانشگاهی نتواند در یک حد قابل قبولی، مقاله در سطح بین المللی و کیفی ارائه دهد معین می شود که در آن دانشگاه، تحقیقات جاری نیست.

وی اضافه نمود: مؤلفه دوم شامل تحقیقاتی است که منجر به توسعه فناوری شود، به تقاضای بیرونی جواب دهد و منجر به ارائه خدمات علمی، تخصصی و فنی شود. این مؤلفه را با دو شاخص و نسبت شامل تعداد خدمات و طرح های بیرونی به تعداد اعضای هیئت علمی و درآمد ناشی از ارائه این نوع خدمات به تعداد اعضای هیئت علمی می سنجیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه نمود: اگرچه همیشه باید از وجود نهاد های علمی به عنوان یک فرصت یاد کنیم، ولی اگر نهاد های علمی ایجاد کنیم و ظرفیت های مربوطه خالی بماند و یا پر نشود، به این معنی است که می توانستیم این سرمایه گذاری را صرف قسمت دیگری کنیم که باعث رشد علمی بیشتری در استان شود.

رحیمی در ادامه به تعدد مؤسسات آموزش عالی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: سوالی که پیش می آید این است که این تعدد آموزش عالی یک فرصت برای استان مازندران است یا ممکن است که تبدیل به یک نقطه ضعف شود.

وی با تاکید بر این نکته که ما باید این مسائل را مرور کنیم و به آن ها توجه کنیم تا در برنامه ریزی برای ده سال آینده آموزش عالی استان این اشتباهات را دوباره تکرار نکنیم، به دلایل تشکیل این شورا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و اضافه نمود: هنگامی که رؤسا و مدیران دانشگاه ها را دور هم جمع می کنیم، می خواهیم که بتوانیم یک مجموعه یک پارچه و هماهنگ و با هدف را پدید بیاوریم و به این دلیل به ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد کردیم که در حال حاضر منطقه بندی را در مقیاس استانی پیاده کنیم. اعضای این شورا از نظر نوع آموزش، ساختار و وابستگی نهادی متنوع هستند؛ بنابراین همه دانشگاه ها در هدف تربیت دانشجو مشترکند، اما از نظر وابستگی و ساختار نهادی و منشأ تأمین مالی متفاوتند.

رحیمی ادامه داد: در دانشگاه های دولتی منشأ تأمین اعتبار، دولت است و قاعدتاً اینجا انتظاراتی وجود دارد که ما این انتظارات را مثلاً از دانشگاه آزاد اسلامی نداریم. اولین مسئله این است که دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی و آزاد که مبتنی بر شهریه و درآمدزا هستند قاعدتاً ظرفیت شان براساس تعداد متقاضی تنظیم می شود، اما در دانشگاه های دولتی اگر متقاضی هم کم شود دانشگاه کوچک نمی شود، بلکه انتظارات در حالت تربیت دانشجو افزایش پیدا می کند. آموزش عالی محدود به تربیت نیروی انسانی متخصص نمی شود و مطالبات خیلی بیشتری وجود دارد که تأثیر مهمی در رشد علمی کشور دارند.

وی شرح داد: بخش اصلی توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه های دولتی است و به همین دلیل این دانشگاه ها باید در زمینه ظرفیت ها پاسخگو باشند. چیزی که باید تبدیل به شاخص شود اثربخشی اجتماعی است. همه دانشگاه ها و مؤسسات مهم هستند و در توسعه استان ها نقش داشتند و این همان اثربخشی است، ولی این اثربخشی باید محسوس تر و ملموس تر شود. این ها مسائلی هستند که باید در شورای مدیریت استانی آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین خواستار تشکیل کارگروهی شامل محققان رشته جمعیت شناسی جهت بررسی تحولات جمعیتی ده سال آینده استان و نقش این تحول جمعیتی در آموزش عالی استان شد.

کوروش نوذری، رئیس دانشگاه مازندران و رئیس شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران نیز در این نشست، با ارائه گزارشی به اقدامات اجرا شده از ابتدای تشکیل شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران بر اساس ابلاغ شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی کشور اشاره کرد و ضمن تاکید بر تلاش هر چه بیشتر همه اعضای شورای استانی، وجود هم نوایی و هم گرایی در آموزش عالی استان، رفاقت در عین رقابت و باور و اهتمام جدی به مقوله آمایش آموزش عالی در استان را فرصتی مغتنم برشمرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1752

به "دانشگاه ها بر اساس دو مولفه پژوهشی ارزیابی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها بر اساس دو مولفه پژوهشی ارزیابی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید