دیوانگی ها راوی اشعار پروازی شد

به گزارش فروشگاه کوچک، به گزارش خبرنگاران این شاعر درباره این اثر که نخستین تجربه او در انتشار مجموعه شعر نیز به شمار می رود، اظهار کرد: دیوانگی ها نخستین اثر مستقل من است اما در کتاب های دیگری نظیر گزیده شعر شاعران گیلان با عنوان (مُرکبِ سبز) نیز قطعاتی از من در دست انتشار قرار گرفته است و در کنار آن گزیده ای از اشعارم نیز در حدود ده سال هست که در فضای مجازی منتشر شده است.

دیوانگی ها راوی اشعار پروازی شد

وی اضافه کرد: برایم مهم است که عنوان کنم بنده نه برای حضور در این کتاب های گزیده پول دادم و نه کوچکترین رابطه ای داشتم و نه عضوی از اعضای مافیاهای انتشار شعر بودم، هر چه که بوده صرفا به خاطر شعرم اتفاق افتاده و شاید سختگیری هایی که در کار شعر دارم و خودم را سخت تر از هر کسی تحلیل می کنم در این مساله بی تاثیر نبوده است.

این شاعر در ادامه درباره ویژگی های دفتر شعر دیوانگی ها بیان کرد: ایجاد دفتر شعر دیوانگی ها تقریبا 10 سال طول کشید که خودش را برای چاپ به من تحمیل کند (از ابتدای 91 تا 99) وگرنه می توانستم مثل خیلی از افراد سالی چند کتاب چاپ کنم. دیوانگی ها همانطور که در مقدمه کتاب اشاره نموده ام گلچینی انتخاب شده از میان تعداد زیادی شعر هست (بیش از هزار شعر) و حاصل اولین زیبایی شناسی ام به شعر و زندگی و هستی. بنابراین تعداد زیادی از شعرهای این بازه زمانی ده ساله را کنار گذاشتم و فقط 100 قطعه از آنها را درنظر گرفتم، چون کیفیت در شعر برایم مهم بوده و علاقه ای به کتاب سازی و نگاه کمیت محور به تعداد کتاب چاپ شده و ایجاد رزومه های سطحی نداشتم و نخواهم داشت، این کارها برایم بی معنی است.

پروازی اضافه کرد: من شعر و نویسش را از ابتدای سال 91 به صورت جدی و حرفه ای شروع کردم که در این شروع سه عامل نقش بیشتری از سایر عوامل داشت. اول اینکه به درکی می رسیدم که نقص های زندگی و هستی را برایم آشکار می کرد و در مبارزه با این نقص ها بود که هنر وارد بازی زندگی ام شد و از من، آدمِ دیگری ساخت، یک پوست انداختنِ واقعی و تمام عیار. دوم تاثیری بود که شعرهای شمس لنگرودی در ان زمان بر من وارد کرد و مرا به شدت علاقه مند به شعر و دنیاهایش کرد و سوم هم تاثیر مطالعات فلسفی مختلف از نیچه و شوپنهاور گرفته تا لیوتار، فوکو و خیلی از فلاسفه دیگر. البته بر این باورم که هر شاعر و نویسنده ای زندگی خود را می نویسد و این می تواند خیلی تازه باشد یا نباشد، بسته به زندگی منحصر بفرد نویسنده اش دارد. چیزی که در خصوص نوشتنم می توانم مطرح کنم این است که شعرهایم، پاسخ های ذهنم بوده نسبت به نقص هایی که در ماهیت هستی، زندگی و انسان ها وجود دارد، کمبودها، کابوس ها، تهدیدهایی مشترک درجهان امروز که سیستم های سرمایه داری با برنامه های مدون برانسان ها تحمیل می نمایند و بردگی مدرن را به عنوان جایزه تحویل انسان ها می دهند که نتیجه ای جز رنج و تخریب زندگی برای انسان ها در پی نداشته و ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه دیوانگی ها دغدغه زبان و فرم دارد و این به آسانی در شعرهای این دفتر معین هست، بیان کرد: شعرهای این اثر به شدت ایجاز دارند، فشرده، مینیمال و با موسیقی و آهنگ درونی طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر نوع جابه جایی بین کلمات یا سطرها شعر را از اجرای خودش دور می نماید، به سختی در کل کتاب می توان کلمه ای را پیدا کرد که کارکرد نداشته باشد و بتوان آن کلمه را حذف کرد و هیچ اتفاقی در شعر نیفتد، کلمه بسیار مهم هست و برای قشنگی به کار نرفته و این دیدگاه در سراسر کتاب رعایت شده. از این نظر کتاب همگن هست در زبان و ریتم و آهنگ درونی شعر. من در نیمه اول دهه نود سهل و ممتنع و ساده می نوشتم و در نیمه دوم دهه نود پیچیده و فردا و فرداها را نمی دانم چطور بنویسم، واقعیت اینکه ما در زمان های مختلف، انسان های مختلفی هستیم و گریزی از تغییر نیست و غیر از این اگر باشد خیلی عجیب خواهد بود. اما نه ساده نویسی، ساده لوحانه نویسی است و نه پیچیده نویسی، هذیان نویسی. دیوانگی ها سرشار از استعاره های متعدد و تصاویر بوده که سعی دارد خواننده را به تامل و تفکر عمیق تر سوق دهد با جستجوهای جدید و کشف های قابل ملاحظه به وسیله کنکاش در ذهن خودآگاه و ناخودآگاه شاعر. بیشتر شعرها سورئال هستند و به چالش می کشند انتخاب های عقل محور را و به نوعی خواننده را با فضاهایی تامل برانگیز روبرو می نمایند و این در کنار دغدغه زبان، ترکیب مناسبی را ایجاد نموده، دیدن محتوا و فرم در کنار یکدیگر و توامان

پروازی همچنین گفت: بیشتر قطعه های دیوانگی ها عاشقانه هستند اما دغدغه های اجتماعی، انسانی، سیاسی، زندگی و مرگ نیز حضور دارند.

این دفتر شعر در 119 صفحه با قیمت 25 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1349

به "دیوانگی ها راوی اشعار پروازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوانگی ها راوی اشعار پروازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید