راهنمای گشت و گذار در شهر قدیمی پوکت

به گزارش فروشگاه کوچک، پوکت محل زندگی نژادها و ملیت های مختلفی از جمله تایلندی، چینی، مالزیایی، هندی و نپالی است. جمعیت جوان و رو به رشد اوراسیایی که زبانشان چینی است و تایلندی ها به آنان بابا می گویند. میراث جامعه بابا را می توان در معماری، بازارها، لباس ها و نحوه زندگی در شهر قدیمی پوکت مشاهده کرد. این محله از 5 خیابان اصلی و چندین سویز (خیابان کوچک) به نام های خیابان راسادا، خیابان فانگ نگا، خیابان تالانگ، خیابان دیبوک و خیابان کرابی تشکیل شده است. مجموعه ای تاریخی که با سایر جاذبه های پوکت تفاوت بسیار دارد و گردش در آن می تواند به روزی بیاد ماندنی در سفر شما تبدیل گردد. برای آشنایی بیشتر با شهر قدیمی پوکت، همسفر خبرنگاران شوید.

راهنمای گشت و گذار در شهر قدیمی پوکت

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

پیشینه شهر قدیمی پوکت

صد سال پیش خیابان تالانگ محل استراحت و تفریح کارگران معدن قلع بود، آن ها برای خرید لوازم ضروری، فروش سنگ معدن قلع و سرگرمی این جا می آمدند. در آن موقع پوکت میان گردشگران ناشناخته بود و در شهر خیابان های زیادی وجود نداشت. مردم برای عبور و مرور از مجموعه کانال ها استفاده می کردند. از آن جایی که سراسر شهر را کنده بودند و همه جا گل آلود بود برای تردد راهروهای چوبی به نام تونگکا (Tongkah) ساخته شده بود و همه کشور منطقه را با تونگکاهایش می شناختند.

کم کم شهر گسترش یافت و ساختمان های جدید و نو در شهر قدیمی پوکت سر برآوردند. در خصوص سبک معماری متمایز شهر قدیمی پوکت مطالب بسیاری نوشته شده اما ارزش آن را دارد که به تاریخ اخیر پوکت نگاهی بیندازیم. می توان تاثیر مستقیم ارتباط تنگاتنگ تجاری، تحصیلی و فرهنگی پوکت با پنانگ را در این منطقه دید.

ارسال سنگ معدن قلع به پنانگ راحت تر از بانکوک بود، همین راستا آسان باعث پیوند میان دو شهر شد و ثروتمندان شهر نیز فرزندانشان را به مدارس پنانگ می فرستادند.

پس از انتها جنگ جهانی دوم، ارتباط میان پوکت با بانکوک بیشتر شد و می توان اثر آن را بر روی معماری ساختمان های شهر مشاهده کرد.

تا آن موقع معماری ساختمان ها را چینی-پرتغالی می نامیدند، اما در واقع باقی مانده های معماری پرتغالی سال ها است که ناپدید شده اند و آن چه در شهر قدیمی پوکت دیده می گردد تاثیر معماری استعماری انگلستان در پناننگ است.

اخیرا پیشنهاد شده از واژه چینی-استعماری برای آن استفاده گردد. در حقیقت ثروتمندان سرشناس محله با پرداخت هزینه زیاد معماران، نجاران، صنعتگران و حتی مصالح ساختمانی برتانیایی را از پنانگ وارد می کردند تا ساختمان ها و عمارت های محل سکونتشان را به شکلی باشکوه تزیین نمایند.

باید بگوییم که بهترین راه کشف شهر قدیمی پوکت پیاده روی در آن است. با توجه به یک طرفه بودن و نبود پارکینگ بهتر است کرایه اتومبیل را فراموش کنید و پیاده راهی تماشا شوید.

خیابان رنگارنگ فانگ نگا در شهر قدیمی پوکت

از خیابان یوآرات (Yaowarat) که پایین بروید و به سمت راست بپیچید به خیابان فانگ نگا (Phang Nga) خواهید رسد. همان ابتدا مغازه کتاب دست دوم فروشی (South Wind) را می بینید و دقیقا کوچه ای با دروازه ای چینی واقع شده است.

کوچه به بنای سیرین لایت (Serene Light) که سال 1889 ساخته شده، منتهی می گردد. مکانی آرام که برای توقف و استراحتی کوتاه نیز مناسب است. سمت چپ باغ تابلو مرمرین بزرگی نصب نموده اند. در انتهای کوچه سیام ایندیاگو را می بینید که ترکیبی از تصورات خلاقانه است، رستوران دارای غذاهای خانگی چینی که بخوبی با فضای تلفیقی سنت و مدرنیته محله هم راستا شده است.

کمی جلوتر به هتل Memory at On On می رسید که هرچند به زیبایی دیگر ساختمان های منطقه نیست، اما پس از فیلم برداری The Beach (فیلم مشهوری با بازی لئوناردو دیکاپریو) هواداران زیادی پیدا نموده است. امروز ساختمان را کاملا بازسازی نموده اند، ورودی مجموعه زیبا و لابی آن دقیقا همان چیزی است که در فیلم های هالیوودی درباره خاور دور نشان داده می گردد. پایین خیابان هم لوازم باغبانی فروخته می گردد.

در ادامه به مغازه های خیاطی، شیرینی فروشی، گالری های هنری و مغازه ای می رسید که روی سردرش نوشته شده: (لوازم مورد احتیاج در سفر انفرادی). دو مغازه را پیش روی خود خواهید دید که نشانگر تاریخ غیر قابل چشم پوشی شهر قدیمی پوکت هستند: یک خرازی و یک نودل فروشی.

درست کنار بانک، ایستگاه پلیس واقع شده است که البته دلیل خوبی هم برای این مساله دارند. صد سال پیش، کارگران چینی ناراضی معدن قلع تهدید کردند که این بانک را سرقت می نمایند و پول هایش را بر می دارند. بنابراین به اصرار صاحبان معدن ایستگاه پلیسی را تاسیس کردند که ضمانت نماینده پول هایشان در بانک باشد.

قدم زدن در خیابان تالانگ شهر قدیمی پوکت

برای رسیدن به خیابان تالانگ باید پس از گذشت از آخرین بلوک خیابان پوکت سمت چپ بروید و آپارتمان های مستهلک را پشت سر بگذارید. دیگر به قلب شهر قدیمی پوکت رسیده اید. پیاده روهایی مسقف که بیشترشان به هم راه دارند و برای در امان ماندن ساکنان منطقه از آفتاب شدید و باران این گونه طراحی شده بودند. بعضی از پیاده رو ها پر از دست فروش و سر و صدا هستند، گروهی دیگر اما خلوتند و می توان با خیال راحت در آن ها قدم زد. در این جا هم ترکیبی از رنگ ها و طراحی منحصر به فرد با فروشگاه های متفاوت فضای جذابی را شکل داده است.

نام مغازه ها (Sin & Lee, Sin Yoo Chang) گویای همه چیز است. در مغازه شماره 16، Nguan Choon Tong قدیمی ترین عطاری پوکت قرار گرفته که انواع ترکیب های چینی و غربی را درست می نماید و آن ها را به اسپاهای شهر می فروشد.

در سراسر این خیابان اثر طراحی و نوسازی ساختمان ها بچشم می خورد. بهترین مثال ممکن خانه شماره 20 است که زمانی مسافر خانه ای چینی، صرافی برای تبادل ارز و انتقال وجه بود. آن را با هزینه زیاد بازسازی نموده اند و در حال حاضر تبدیل به کافه رستورانی بزرگ و مجلل شده است.

خودتان را برای دیدن چیزهای عجیب و غریب آماده کنید. کفش های تقلبی آدیداس، راکت تنیس در کنار گیتار الکتریک و ست درام فروخته می گردد. فروشگاه عروس کنار خیابان تصویری از زوج شاد چینی را در کنار عروس و دامادهای غربی و تایلندی گذاشته است. گوشه ای دیگر زنی به خیاط آوازه خوان داخل مغازه تاریک خیاطی زل زده است. در این گوشه از شهر انتظار نودل، نقاشی های چاپی کوچک و هر چیز عجیبی را داشته باشید.

کوچه رومانی

در انتهای خیابان دو مغازه روتی فروشی (نوعی نان مخصوص تایلندی) وجود دارد، یک کلینیک چینی به همراه مغازه ای که فقط بلوز سفید رنگ می فروشد، فروشگاه دوچرخه و پارچه فروشی دارای طرح های پرطرفدار تایلندی، دیگر مغازه های خیابان هستند. سمت راستتان کوچه رومانی را می بینید.

این جا گذشته عجیبی را پشت سر گذاشته و زمانی محله ای بد نام بوده است اما امروز مملو از خانه ها و کافه های رنگارنگی است که انتخابی فوق العاده برای نوشیدنی چای هستند.

عقب تر در خیابان تالانگ پلیس قوی هیکلی روی موتور کوچکی نشسته و برای رانندگان خلاف کار سوت می زند. جالب است که رانندگان خلاف کار با لبخندی بر لب سر و کله شان پیدا می گردد و خودروهایشان را جا به جا می نمایند و بلافاصله پس از دورزدن پلیس آن ها را همان جای قبلی پارک (دقیقا مشابه خیابان های خودمان) می نمایند.

خانه های چینی در خیابان دیبوک

از خیابان تالانگ به راست بپیچید تا در سمت چپ چهارراه به خیابان دیبوک برسید. این خیابان دارای نمونه های خیره نماینده ای از خانه های خوش ساخت چینی است و برخلاف سایر خیابان ها پهن است. در واقع تنها خیابان شهر قدیمی تایلند است که ماشین ها می توانند در دو لاین مخالف تردد نمایند. همین پهنا باعث بوجود آمدن موقعیت های بهتر عکاسی هم شده است.

در انتها خیابان دیبوک به سه راه خیابان ساتوران می رسید و مقابلتان نودل فروشی Pheteow را خواهید دید. مغازه ای بسیار معروف که کارمندان این حوالی علاقه زیادی به آن دارند.

خیابان کرابی، باغ چینی شهر قدیمی تایلند

تا خیابان یوارات به عقب باز شد و به سمت تالانگ بروید. سر سه راهی باغ فضای بازی را پیدا می کنید که یک اغذیه فروشی مقابلش مشغول کسب و کار است. moo hong مغازه دیگری است که انواع شیرینی را می فروشد و البته میان محلی ها مشهور است. فروشندگان این منطقه بسیار سرخوش و شادند و دلیل خوبی هم برای آن دارند. اگر هیچ مشتری هم سراغشان نیاید بچه های مدرسه بعد از تعطیل شدن کلاس یک راست این جا می آیند و خرید می نمایند. کمی جلوتر سمت راست به خیابان کرابی می رسید.

پنجاه متر جلوتر در سمت راست، مغازه کتاب دست دوم فروشی بسیار قدیمی دیده می گردد و پس از آن موزه Thai Hua وجود دارد. موزه زمانی مدرسه ای به زبان چینی بود، امروزه از آن به عنوان موزه و فضای نمایشگاه استفاده می گردد. این ساختمان زیبا داخل باغی کنار خیابان، ساخته شده است. مغازه های جلوتر هم پر از نارگیل است و می توانید این محصول فوق العاده سر زمین لبخندها را در آن خریداری کنید.

انواع میوه فروشی، آب میوه فروشی نیز کنار خانه ارواح شهر قدیمی پوکت هستند. این جای یکی از جذاب ترین مناطق محله است.

سمت چپتان خیابان باریکی است که به محله و بازاری نوساز منتهی می گردد. خیابان کرابی و ساتوران را به سمت شرق پیش بروید تا به عمارتی زیبا و باشکوه برسید. عمارت Phra Phitak Chyn Pracha مشهورترین اقامتگاه منطقه است. (برای رزرو آنلاین هتل های پوکت به وبسایت خبرنگاران در هتل های پوکت مراجعه کنید یا با شماره 8540 تماس بگیرید)

صاحب اصلی عمارت ثروتمند و معدن دار چینی Phra Phitak بود. بعد از آن هم خانه زیبای Chyn Pracha قرار گرفته که با پرداخت مبلغ کمی می توانید از داخلش دیدن کنید.

بازار خیابانی شهر قدیمی پوکت

به سمت خیابان یوارات بازشد تا به کوچه ای بی نام برسید که محل برگزاری بازار است. بازاری که هر روز بزرگ تر می گردد و خریداران و فروشندگان بیشتری را به خود جذب می نماید. این جا برای خرید محصولات تازه و مواد غذایی انتخاب خوبی است و بازدید از بازار بسیار سرگرم نماینده خواهد بود.

  • نزدیک ترین فرودگاه از شهر قدیمی پوکت چقدر فاصله دارد؟

نزدیکترین فرودگاه، فرودگاه بین المللی پوکت است که 30 کیلومتری شمال شهر قرار گرفته و با 30 تا 45 دقیقه تاکسی سواری و پرداخت حدود 800 بات شما را به مقصد می رساند.

  • آیا در این محله موزه هم وجود دارد؟

بله، موزه تای هوآ، بان چینپراچا (Baan Chinpracha) و پراناکان سه موزه اصلی محله هستند.

  • بهترین هتل های شهر قدیمی پوکت کدامند؟

کازا بلانکا(Casa Blanca)، مموری ات آن آن The Memory at On On Hotel و بساوانا (Besavana) محبوب ترین هتل های محله هستند.

  • بهترین رستوران های تایلندی محله کدامند؟

رستوران های رایا هاوس (Raya house)، اون چون (One Chun)، چارم (The Charm) و فیل آبی پوکت از بهترین های این منطقه هستند.

در این مطلب راهنمای گشت و گزار در شهر قدیمی پوکت را گفتیم و جاذبه های معروف ترین خیابان های آن که خیابان راسادا، خیابان فانگ نگا، خیابان تالانگ، خیابان دیبوک و خیابان کرابی هستند را با جزییات آنالیز کردیم. امیدواریم که برای گردش شما در این محله نیز به کارتان بیاید. اگر قصد سفر به پوکت را دارید، راهنمای سفر به پوکت را بخوانید تا اطلاعات کاملی درباره موقعیت جغرافیایی، پیشینه، آب و هوا، هزینه اقامت، بهترین هتل ها، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل، جاذبه های گردشگری و مراکز خرید کسب کنید. اگر تجربه بازدید از شهر قدیمی پوکت را دارید آن را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 322

به "راهنمای گشت و گذار در شهر قدیمی پوکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گشت و گذار در شهر قدیمی پوکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید