راهنمای یک خرید خوب

به گزارش فروشگاه کوچک، همیشه معقوله خرید برای انسان ها هرچند شیرین، اما پرتنش بوده است، از این حیث که در هر مرتبه از خرید اتفاقات گوناگونی در حوزه مشتری، فروشنده، کالا و محیط پیرامون آن بر خرید حاکم میشود.

راهنمای یک خرید خوب

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

میتوان خرید را زنجیره ای از اتفاقات دانست که دست در دست یکدیگر داده و تجربه ای لذت بخش برای ما میسازند، این توصیف از خرید نشان دهنده تجربه شخصی افراد، محققان و نویسندگان مختلف میباشد.

همانطور که میدانید محصول یا همان کالا شاخصه اصلی بروز معامله است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول بهتر است با ویژگی پنج سطح از پروفسور فلیپ کاتر (Philip Kotler) که پدر بازاریابی نوین شناخته میشود آشنا شویم، طبق نظریه پروفسورکاتلر هر محصولی باید دارای پنج ویژگی یا پنج سطح باشد:

1 - سطح مزیت ذاتی

این ویژگی دقیقا همان چیزی است که از یک محصول انتظار میرود که میتواند دلیل اصلی یا تمرکزی فراوری آن محصول باشد برای مثال یک کُت گرم شما را از گرما محافظت میکند، در مثال بالا این لباس هر چه ویژگی های بیشتری داشته باشد، مزیت آن نیز بیشتر است و فروش بهتری خواهد داشت.

2 - سطح عمومی یک محصول

سطح عمومی آیینه تمام نمای ویژگی های یک محصول است طبق مثال بالا برای یک کت گرم مواردی همچون، جنس مواد، عدم نفوذ باران، کیفیت بالای دکمه ها و دوخت و ... مورد نظر است.

3 - سطح مورد انتظار محصول

یعنی در واقع هر آنچه خریدار این محصول از این محصول توقع دارد، یعنی بنا به تفکر مشتری تمام احتیاج های او را رفع میکند، یعنی در واقع این کت باید واقعا گرم باشد و دربرابر باران و برف از شخص محافظت کند و در زمان دوچرخه سواری راحت باشد.

4 - سطح برتری محصول

این ویژگی بدان معناست که این محصول دارای ویژگی هایی متمایز کننده از دیگر محصولات باشد، برای مثال یک کت گرم که ما را از باران نیز محافظت میکند سبک و خوش رنگ باشد، همینطور برند و نام آن نیز مهم است که آیا این محصول فراوری برند مشهوری میباشد؟ همینطور ضمانت و سایر مسائل نیز بیان کننده برتری این محصول میباشند.

5 - سطح ویژگی های بلقوه محصول

این ویژگی بیان کننده توسعه و تحولاتی است که ممکن است در آینده برای آن محصول رخ دهد، برای مثال این کت در عین حال که مانند کاغذ نازک است، اما باران را جذب نمیکند.

ویژگی هایی مانند بسته بندی، خدمات پس از فروش، تبلیغات، مشاوره، خدمات تحویل به مشتری و سایر چیز هایی که برای مصرف کننده با ارزش است را میتوان ارزش افزوده و مزیت رقابتی هر محصولی دانست، محصولاتی که مزیت های رقابتی بیشتری داشته باشند شانس بیشتری برای پیروزیت و ادامه حیات در بازار دارند.

مزیت رقابتی (Competitive advantage) به مجموع توانمندی هایی اطلاق میشود که یک شرکت، برند یا محصول را به سبب ویژگی هایی که دارد از سایر رقبا بهتر میسازد.

میزیت رقابتی زمانی به دست می اید که یک شرکت ملاک های سنجش برتری یا مجموعی از ملاک های برتری مانند دسترسی به منابع طبیعی، بهره مندی از نیرو انسانی بسیار متخصص، تکنولوژی های صنعتی و اطلاعاتی و سایر عوامل رشد و توسعه را داشته باشد. مزیت رقابتی را میتوان در جذابیت پیشنهاداتی دید که یک شرکت، برند و محصول به مشتری خود دارد که این پیشنهادات تبدیل به ارزش هایی میشوند که رقبای بلقوه و بلفعل نمیتوانند از آن استفاده کنند.

همانطور که میدانیم مزیت رقابتی هر محصول، شرکت و برند به چهار ویژگی بستگی دارد.

1 - با ارزش باشد

2 - کمیاب باشد

3 - غیر قابل تقلید باشد

4 - جانشینی نداشته باشد

و همینطور برای پایداری، حفظ و تحکیم عوامل موثر بر آن میتوان ساختار بازار (که به چه محصول یا خدمتی احتیاج دارد)، نو آوری در محصول یا برند، میزان پاسخگویی به مشتریان و حساسیت نسبت به کیفیت کالا و کوشش برای ارائه خدمات مطلوب تر را در این حوزه دخیل دانست.

آشنایی با مزیت رقابتی

در زمینه آشنایی با مزیت رقابتی و مطالعه دقیق تر در مورد یک خرید خوب میتوانیم به عنوان نمونه بحثی مانند خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی را مثال بزنیم:

تجهیزات حفاظتی و امنیتی مجموع تجهیزات هستند که برای ساخت امنیت یکپارچه و حفظ آن از آن ها بهره میبریم. سیستم های امنیتی و حفاظتی به سیستم هایی اطلاق میشوند که چند کار مهم مانند اطلاع شخصی در محل مذکور، اجازه ورود، اجازه خروج، نظارت و تحت کنترل دریافت منطقه مورد آنالیز، اعلام سرقت، حریق و ... را انجام میدهند، بخش غالب سیستم هایی که این کار ها را برای ما انجام میدهند را میتوان دوربین مداربسته، دزدگیر اماکن، تجهیزات ورود و خروج خودرو مانند راهبند ها تجهیزات تردد انسان مانند اکسس کنترل ها، اکسس پوینت ها، سیستم های حضور و غیاب و ... و در وهله استفاده شخصی میتوان آیفون های تصویری، درب های اتوماتیک قابل کنترل و ... دانست.

همینطور به تازگی میتوان به یاری تکنولوژی های جدید درب های تحت کنترل را از مکان های دور تحت فرمان موبایل با اپلیکیشن های مربوطه در آورد.

برای استفاده از تکنولوژی های جدید در بسیاری از موارد احتیاج به اینترنت داریم، شبکه اینترنت یک شبکه دنیای بر بستر خطوط فیبر نوری و سیگنال های ماهواره ای بوده که میتواند اطلاعات را با سرعت زیاد در سراسر دنیا مخابره کند.

از دیگر سیستم های کنترلی تردد و برقراری امنیت میتوان آیفون تصویری را مثال زد، این سیستم یک مجموعه متشکل از چند دستگاه مانند مانیتور، پنل، ترانس تغذیه، حافظه، سوییچر، دکودر، کابل و سایر تجهیزات است، آیفون تصویری با بهره گیری تکنولوژی انتقال تصویر و صدا به وسیله کابل یا شبکه و همینطور صدور فرمان برای باز کردن درب، نمایش تصویر، انتقال صدا و ارتباطات دیگر است.

این سیستم ها در کشور های مختلف و با برند های گوناگونی فراوری و به سایر کشور ها نیز عرضه میشوند، همینطور این محصولات در ایران نیز فراوری میشوند برند های آیفون تصویری سوزوکی، تابا، تکنما، کوماکس، آلدو، الکتروپیک، اف اف، سیماران و ... برند های پیروز آیفون تصویری هستند که با ارائه محصولات بروز، پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب و قیمت های رقابتی توانسته اند سهم بزرگی از بازار آیفون های تصویری را به دست آورند.

برند سنگاپوری سوزوکی فراوری کننده تجهیزات حفاظتی و امنیتی میباشد، این شرکت دارای کنند های رسمی در ایران است، جک پارکینگی سوزوکی از دیگر محصولات این شرکت پیروز و پیشرو در زمینه فراوری تجهیزات حفاظتی و امنیتی است.

محصولات حفاظتی و امنیتی را میتوان اساس برقراری ارامش در اماکن مختلف دانست، برای منازل خود دوربین یا دزدگیر نصب میکنیم تا اموالمان به سرقت نرود، جک پارکینگی یا کرکره برقی نصب میکنیم تا تردد هایمان آسان شوند، آیفون تصویری نصب میکنیم تا بدانیم چه کسی وارد حریم خصوصیمان میشود، اکسس کنترل نصب میکنیم تا رفت و آمد ها را به صورت دقیق کنترل کنیم و کار های زیادی را میکنیم تا در آرامش باشیم.

آرامش احتیاج همیشگی انسان است و لازمه این آرامش هزینه، صرف زمان و دقت عمل در کار هاست، برای حفظ آرامشتان ما به شما شرکت سها را پیشنهاد میکنیم.

کلام آخر

در مقاله بالا خواندیم که ما میتوانیم با حفظ بخش های زیادی از سرمایه و وقتمان شیرینی خرید خوب و آسان را نیز بچشیم.

نویسنده: مهندس امیرمحمد فتوحی

منبع: فرارو
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1470

به "راهنمای یک خرید خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای یک خرید خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید