رکود در واحدهای تولیدی گیلان

به گزارش فروشگاه کوچک، مهسا طالبی- رشت-خبرنگار:رونق فراوری به تسهیلات بانکی گره خورده است. در سال های اخیر با توجه به اعمال تحریم های چندجانبه، تاکید بیشتری بر فراوری داخلی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی شده است.

رکود در واحدهای تولیدی گیلان

با این حال با وجود کوشش متولیان امر و پیگیری برطرف موانع فراوری، به دلیل بعضی نقص های قانونی و بازنگری نکردن در شیوه های حمایتی از واحدهای فراوریی، امروز شاهد کارکرد کم برنامه ریزی ها در استان در زمینه بهره وری و رونق دادن به واحدهای فراوریی هستیم. چنان که اکنون خود مسئولان هم از این موضوع گلایه دارند و تعیین نیست که برای بهبود اوضاع چه اقداماتی و از سوی چه مقام اجرایی باید انجام گردد.

حدود 3 هزار واحد صنعتی در گیلان وجود دارد که آمارها نشان می دهند 30 درصد از این تعداد تعطیل هستند و بقیه واحدها نیز با ظرفیت اسمی خود کار نمی نمایند و با چالش های جدی روبروند. در شهرستان رشت که مرکز گیلان و قطب اقصادی استان است، 566 واحد راکد وجود دارد که 439 واحد از این تعداد مربوط به سازمان صمت، 125 واحد مربوط به سازمان جهاد کشاورزی و 2 واحد نیز در بخش فعالیت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشت است.

  • کوشش برای رونق واحدها با یاری بخش خصوصی

معاون هماهنگی امور مالی استاندار گیلان چند روز پیش تاکید نمود هیچ یک از عوامل اجرایی در کشور از جمله بانک ها و امور مالیاتی نباید مانعی بر سر راه فراوری باشند، بلکه باید حامی و تسهیلگر روند فراوری باشند. به گفته آرش فرزام صفت بر اساس سیاست گذاری دولت، واحدهای فراوریی در حال کار و فعال نباید به هیچ عنوان متوقف شوند. وی اضافه کرد: تمرکز کارگروه برطرف موانع فراوری بر واحدهایی است که بیش از 60 درصد پیشرفت دارند که با برطرف مسائل موجود به زودی به چرخه فراوری برمی گردند.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار گیلان در تشریح دلیل این رکود بیان نمود: یکی از عوامل این است که بانک ها با تملک واحدهای فراوریی به بنگاه داری وارد شده اند. برای رونق فراوری در واحدهای فراوریی استان، بانک ها باید واحدهای فراوریی را از تملک خود خارج نمایند. در غیر این صورت جریمه های سنگین برایشان در نظر گرفته می گردد.

فرزام صفت وجود 566 واحد فراوریی راکد در رشت را نشان دهنده عملکرد ضعیف مسئولان مربوطه دانست و ادامه داد: برای برطرف مسائل این واحدها باید با سرمایه گذاران کنونی یا با جذب سرمایه گذار جدید بخش خصوصی واحدهای راکد را فعال کنیم. نبود برنامه برای استفاده از ظرفیت بانک های خصوصی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم در این زمینه گفت: پارسال 1200 میلیارد تومان برای تسهیلات رونق فراوری گیلان مصوب شده بود که فقط 570 میلیارد تومان از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.

فرهاد دلق پوش با تاکید بر عملکرد مناسب بانک های عامل برای رونق فراوری اظهار کرد: این عملکرد و ناهماهنگی و همکاری نکردن، موجب تعلیق فعالیت صنایع می گردد. متاسفانه بعضی سیاست ها موجب اختلال در سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی می گردد. وی ادامه داد: در حال حاضرواحدهای صنعتی و فراوریی گیلان با مسائل و موانع زیادی روبرو هستند، اما مسائل بانکی مهم ترین معضل پیش روی فراوری در استان است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: از بانک های عامل انتظار داریم ضمن سرعت بخشیدن به روند پرداخت تسهیلات از هرگونه فرصت سوزی پرهیز نمایند. در حال حاضر 10 بانک خصوصی در استان فعال هستند، اما کارگروه رونق فراوری گیلان هیچ برنامه ای برای استفاده از ظرفیت بانک های خصوصی ندارد.

  • فراورینمایندگان؛ گرفتار سودهای 18 درصدی

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ ایجاد شغل در سایه فراوری انجام خواهد شد. ولی داداشی با بیان این که برای فعال شدن بخش فراوری ضروری است نظام بانکی و منابع پولی به این سمت راهنمایی شوند، گفت: باید فراوری ما داخلی و بر پایه تامین بازار داخلی و حتی صادرات و هدف آن پایدار کردن توسعه، اشتغال و برطرف بیکاری و رونق مالی باشد.

وی اظهار کرد: تسهیلاتی که توسط سیستم بانکی به فراورینمایندگان داده می گردد با سودهای 18 درصدی محاسبه می گردد که با هیچ منطقی سازگار نیست. در حال حاضر فراورینماینده و صنعتگر ایرانی در دام سود افسارگسیخته تسهیلات بانکی گرفتار شده؛ این در حالی است که در تمام جهان تسهیلاتی که به سرمایه گذاران و فراورینمایندگان می پردازند یا سودی ندارد یا بسیار اندک است، اما در کشور ما این اصل مهم توسعه مالی رعایت نمی گردد.

داداشی ادامه داد: سیستم بانکی فعلی برای اداره کردن اقتصاد، صنعت و فراوری ملی سیستمی کاملا معیوب و احتیاجمند اصلاح و بازنگری است. اگر می خواهیم کاری مفید و سازنده برای مردم، کشور و صنعتگر انجام دهیم باید در بسیاری از فرایندهایی که مخل فراوری و رونق مالی هستند تجدیدنظر کنیم. قوه مقننه و کمیسیون های تخصصی آن به نوبه خود سعی می نمایند با اصلاح یا وضع قوانین مورد احتیاج فعالیت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 587

به "رکود در واحدهای تولیدی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکود در واحدهای تولیدی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید