چرا پیغام رسان های ایرانی در جذب مخاطب شکست خوردند؟ ، تلگرام برنده میدان فیلترینگ!

به گزارش فروشگاه کوچک، ماجرا از وقتی شروع شد که اینترنت دست شبکه های اجتماعی را گرفت و با خود به ایران آورد. کم کم کار کردن با این تکنولوژی های جذاب، ایرانی ها را به فکر انداخت که خودشان پیغام رسان های داخلی فراوری نمایند و این شروع رقابت میان پیغام رسان های داخلی و خارجی بود...

چرا پیغام رسان های ایرانی در جذب مخاطب شکست خوردند؟ ، تلگرام برنده میدان فیلترینگ!

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- فاطمه بوجار؛ هربار که واتساپ به روز رسانی جدیدی را ارائه می دهد تا چند روز خودش و سازنده اش نقل محافل طنز هستند. چون در نسخه جدید آب از آب تکان نخورده و امکانات همان امکانات نسخه قبل است. داستان زمانی گریه دار می گردد که در یک نمونه 1583 نفری، 64.1 درصد افراد می گویند که از پیغام رسان واتساپ استفاده می نمایند و در مجموع تقریبا 13 درصد افراد از سه پیغام رسان ایتا، سروش و بله استفاده می کردند. این درحالی است که پیغام رسان های ایرانی نسبت به واتساپ از قابلیت های بیشتری برخوردارند؛ و این یعنی پیغام رسان های داخلی در جلب اعتماد کاربر ایرانی پیروز نبوده اند.

پیغام رسان های ایرانی چقدر خریدار دارند؟

اکنون نگاهی به تعداد کاربران این برنامه های ایرانی می اندازیم. پیغام رسان ایتا که از سال 1396 آغاز به فعالیت نموده، اکنون با بیش از 3 میلیون کاربر در ایران دومین پیغام رسان محبوب ایرانی است. همچنین سایت رسمی پیغام رسان سروش در مورد رقم نصب سروش ادعا نموده که تا 17 اردیبهشت 97 این اپلیکیشن بیش از 10 میلیون بار نصب شده است.

روابط عمومی بانک ملی ایران در مرداد 99 بیان کرد که تعداد اعضای خانواده عظیم بله از مرز هفت میلیون نفر عبور کرد. با استناد به کانال اصلی گپ، این پیغام رسان تا اوایل سال 99 حدود 5 میلیون کاربر داشته است. هم اکنون تعداد کاربران پیغام رسان آی گپ که از سال 94 وارد بازار شده، به بیش از 7 میلیون نفر می رسد. تعداد کاربران روبیکا هم در سال 99، 36 میلیون نفر است.

تلگرام از میدان به در نشد!

پیش از فیلتر شدن، تلگرام در ایران 40 میلیون کاربر فعال داشت. آمار قابل توجهی که انتظار می رفت با اعمال فیلتر و کاهش دسترسی مخاطبان ریزش کند، اما همه چیز آنطور که تصور میشد، پیش نرفت. بر اساس آنالیز مرکز پژوهشی بتا درسال 99 معین شد که اکنون تلگرام بیش از 49 میلیون کاربر ایرانی دارد یعنی بیش از 10 درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند. این گزاره بیانگر آن است که تلگرام با وجود فیلتر بودن هنوز صندلی خود را به عنوان پیغام رسان کاربردی در بین کاربران ایرانی حفظ نموده است. مطلبی که جای تامل دارد.

آخرین نظرسنجی که مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تحت عنوان مصرف شبکه های اجتماعی با جامعه آماری افراد بالای 18 سال کل کشور در تاریخ 25 تا 28 بهمن 1399 انجام داد، نشان می دهد 73.6 درصد از افراد بالای 18 سال کشور، در حال حاضر از رسانه های اجتماعی استفاده می نمایند. 64.1 درصد از افراد بالای 18 سال از پیغام رسان واتس اپ استفاده می نمایند. اینستاگرام با 45.3 درصد در رتبه دوم و تلگرام با 36.3 درصد در رتبه سوم قرار گرفته است. 4.8 درصد بیان کردند از پیغام رسان داخلی ایتا، 4 درصد پیغام رسان سروش و 4 درصد پیغام رسان بله استفاده می نمایند.

پیغام رسان های داخلی از چه کسی شکست خوردند؟

با نگاهی به میزان کاربران شبکه های اجتماعی می توان فهمید که مخاطبان ایرانی آنطور که باید به پیغام رسان های داخلی اقبال نشان نداده اند. اتفاقی که معاون وزیر ارتباطات از آن به عنوان شکست پیغام رسان های داخلی یاد می نماید. در اردیبهشت 98 حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اختتامیه رویداد پیغام آورد دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار می نماید: به قطعیت می گویم که پیغام رسان های داخلی ما امروز شکست خورده اند، زیرا مورد استقبال قرار نگرفتند و شاید مهمترین علت آن مصادف شدن با فیلتر تلگرام بود و در ذهن مخاطب این گونه شکل گرفت که تلگرام فیلتر شد تا پیغام رسان های داخلی مورد استقبال قرار گیرند.

شاید بهتر بود پیش از فیلتر ناگهانی تلگرام، بستری برای معرفی و ارائه پیغام رسان های داخلی ایجاد میشد و به مردم حق انتخاب می دادیم که از کدام شبکه اجتماعی استفاده نمایند. سپس با استفاده از فرهنگ سازی، مردم به سمت انتخاب صحیح سوق داده میشدند. آن وقت دیگر بعید بود که افکار عمومی نسبت به استفاده از پیغام رسان های داخلی و فیلتر تلگرام موضع بدی داشته باشد. فرهنگ سازی و ایجاد پیغام رسان های داخلی در جذب مخاطب به برنامه های ایرانی موثر است البته به شرطی جاده صاف کن خارجی ها نشویم.

از ماست که برماست!

در مرداد 97 روح الله مومن نسب تحلیلگر ارشد فضای مجازی در هفدهمین نشست شنبه های انقلاب با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی می گوید: در کشور ما یک تیم دانشجویی نخبه در سال 86 یک پیغام رسان به نام محاوره را طراحی کردند، اما وزارت ارتباطات به جای حمایت از این جوانان که دارای مجوز سازمان انفورماتیک بودند از این پیغام رسان شکایت و به نوعی راه را برای ورود پیغام رسان های خارجی هموار کرد و متاسفانه این پیغام رسان زمین گیر شد.

مومن نسب در ادامه می گوید: قوانین دست و پاگیر و محدود نماینده بلای جان صنعت IT داخلی است؛ پیغام رسان داخلی به نام دیالوگ که پس از پیغام رسان وی چت بوجود آمد و دارای 25 میلیون کاربر بود نیز با قطع سرورهایش دچار سرنوشت مشابه پیغام رسان محاوره شد.

در مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی ذیل ماده 2 آمده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه پیغام رسان های اجتماعی داخلی دارای مجوز و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به نمونه های خارجی در چارچوب ضوابط و شرایط ذکر شده و با همکاری دستگاه های ذیربط حمایت های لازم در زمینه های زیرساختی، فنی، تسهیلاتی و اطلاع رسانی را به عمل آورد.

طبق این مصوبه دولت موظف است از پیغام رسان های ایرانی حمایت کند. هرچند دولت قول یک وام 5 میلیاردی حمایتی با 8 درصد سود و پرداخت یکساله را به همه پیغام رسان ها داده بود، ولی تنها 3 پیغام رسان گپ، سروش و بیسفون این وام را دریافت کردند. در هر صورت پیغام رسان ها هنوز از عدم حمایت کافی وعمل نکردن دولت به مصوبه شورای عالی فضای مجازی گله مند هستند و به نظر می رسد این حمایت ها کافی نبوده است.

همانطور که آمار نشان می دهد حتی فیلترشدن تلگرام هم نمی تواند ترمز جذب کاربران ایرانی به این پیغام رسان را بکشد پس باید به فکر راه حلی غیر از فیلتر بود. استفاده از پیغام رسان های وطنی نه تنها حمایت از فراوری داخلی است بلکه پشتیبانی از متخصصان ایرانی هست که این برنامه ها را طراحی کردند و حتی سبب اشتغال زایی می گردد. نبود فرهنگ سازی و عدم حمایت های دولتی و مردمی از پیغام رسان های داخلی، سرور های آنان را به ورطه خاموشی خواهد کشاند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1741

به "چرا پیغام رسان های ایرانی در جذب مخاطب شکست خوردند؟ ، تلگرام برنده میدان فیلترینگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پیغام رسان های ایرانی در جذب مخاطب شکست خوردند؟ ، تلگرام برنده میدان فیلترینگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید