سوغات اردبیل؛ از خوراکی های خوشمزه اردبیل غافل نشوید

به گزارش فروشگاه کوچک، اردبیل در کنار جاذبه های بکر طبیعی و گردشگری خود، سوغاتی های بی نظیری نیز دارد که بیشتر آن ها خوراکی هستند. همه ما حداقل یک بار نام عسل سبلان را شنیده ایم. عسلی که به منطقه اردبیل تعلق دارد. صنایع دستی از دیگر سوغات استان اردبیل هستند که گردشگران را برای خرید ترغیب می نمایند. اگر قصد سفر به اردبیل در آینده نزدیک را دارید، با خبرنگاران همراه شوید تا بدانید در این سفر چه سوغاتی هایی دقیقا باب میل و مناسب شخصیت شما هستند.

سوغات اردبیل؛ از خوراکی های خوشمزه اردبیل غافل نشوید

استان اردبیل به مرکزیت شهر اردبیل در شمال غربی ایران در منطقه آذربایجان واقع شده است. اردبیل یکی از شهرهای خوش آب وهوای ایران است که با طبیعت بکر خود، سالانه هزاران توریست را جذب این منطقه می نماید. اردبیل در طول تاریخ خود به نام های گوناگونی چون دارالعرفان، دارالامان و مهم تر از همه آرتاویل معروف بوده است. آرتاویل کلمه ای اوستایی است که از دو واژه آرتا به معنای مقدس و ویل به معنای شهر تشکیل شده و روی هم به معنی شهر مقدس است. ازآنجایی که اردبیل در جهت جاده ابریشم قرار داشته، از رونق مالی خوبی برخوردار بوده است.

این شما و این سوغات اردبیل:

1. عسل سبلان

استان اردبیل و منطقه سبلان یکی از قطب های مهم فراوری عسل در کشور هستند. عسل اردبیل به خاطر دشت های گشنیز، گوَن، آویشن و اقاقیا طعم منحصربه فردی دارد. شما می توانید در اردبیل عسل های مختلفی با طعم های گشنیز، آویشن، چهل گیاه و گون پیدا کنید. هرکدام از این عسل ها خواص درمانی نیز دارند. برای مثال، عسل گشنیز اشتهاآور است و به درمان بیماری های عفونی بدن یاری می نماید.

2. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی دیگر از سوغاتی های ناب اردبیل است. تخمه آفتابگردان سرشار از املاح معدنی نظیر آهن و پتاسیم و ویتامین های B و E است و به برطرف گرفتگی عضلات و درمان ورم مفاصل یاری می نماید. آفتابگردان در مناطقی چون اردبیل، آ ذربایجان غربی و کرمانشاه کشت می شود.

3. لبنیات

حتما می دانید که کره و سرشیر اردبیل بسیار معروف هستند و توریستان آن ها را در کنار عسل برای صبحانه میل می نمایند. سرشیر از چربی طبیعی شیر براثر جوشاندن این ماده به دست می آید و یکی از خوشمزه ترین محصولات لبنی اردبیل است. سرشیر گاومیش نسبت به سایر سرشیرها در اردبیل از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردار بوده و بسیار پرچرب است. کره نیز یکی دیگر از مشتقات لبنی است که در اردبیل هواداران فراوانی دارد.

4. باقلوا

همه ما باقلوا را با شهر یزد می شناسیم، اما اردبیل هم دارای نوعی باقلوا است که به روشی منحصربه فرد تهیه می شود. باقلوای اردبیل با شیر، گردو، پسته و تخم مرغ تهیه شده و شما می توانید آن را در تمامی شیرینی فروشی های این منطقه پیدا کنید. باقلوای اردبیل شباهت زیادی به باقلوای استانبولی دارد.

5. حلوا

تمام شهرهای ایران دارای حلوای مخصوص به خود هستند و اردبیل هم در این زمینه پیشتاز است. تنوع حلواهای اردبیل بسیار زیاد است و شما می توانید در این استان حلواهایی چون قره حلوا، حلوای سفید (آغ حلوا) و حلوای زنجبیلی را امتحان کنید.

حلوای سیاه یا قره حلوا قدمتی دیرینه دارد و پخت آن به بیش از یک قرن پیش بازمی شود. در تهیه این حلوا از جوانه گندم، کره، گردو و کنجد استفاده می نمایند. علت تیرگی رنگ این حلوا، استفاده از شیره انگور در آن است.

حلوای سفید اردبیل نیز جزو حلواهای قدیمی منطقه است که عمدتا در خلخال رواج دارد. اگر در اعیاد مذهبی مانند عید فطر یا حتی عروسی های خانوادگی به اردبیل سفر کنید، حتما با این نوع حلوا روبرو خواهید شد. آرد برنج اصلی ترین ماده در پخت حلوای سفید است.

حلوای زنجبیلی نیز از حلواهای معروف در شهرهای استان اردبیل است. همان طور که از نام این حلوا پیداست، در تهیه آن از زنجبیل فراوانی استفاده می شود. پودر قند، گردو، هل و آرد دیگر مواد اولیه حلوای زنجبیلی هستند. این حلوا بافتی خمیری شکل دارد و بسیار ترد و ظریف است.

6. شیرینی قرابیه

قرابیه یکی از شیرینی های معروف استان اردبیل است که در تهیه آن از سفیده تخم مرغ، بادام، شکر و کمی هم پسته به عنوان تزئین استفاده می شود. وقتی که شیرینی قرابیه را امتحان می کنید، متوجه بافت ترد آن خواهید شد.

7. نان فطیر

نان فطیر از سوغاتی های خوشمزه در اردبیل است که امروزه به شکل صنعتی در سراسر این استان به فروش می رسد. بیشتر شیرینی فروشی های اردبیل این نان را دارند و شما می توانید به راحتی آن را بخرید. ازآنجایی که در این نان از جوش شیرین استفاده نمی شود، فطیر اردبیل بسیار سالم است. در اردبیل فطیر را با خمیر ترش، آب و شکر تهیه می نمایند و برای مزه دار کردن آن به سراغ گردو و دارچین می فرایند. اگر این نان را از اردبیل خریداری کردید، حتما آن را با عسل سبلان و کره و سرشیر میل کنید.

8. نان برنجی خلخال یا قند چورگی

یکی دیگر از مشهورترین سوغاتی های اردبیل، نان برنجی خلخال است. ازآنجایی که پودر قند ماده اصلی تشکیل دهنده این نان برنجی است، به آن قند چورگی نیز گفته می شود. قند چورگی نوعی شیرینی است که در ایام عید نوروز در میان مردم این منطقه رواج دارد.

ازآنجایی که ماندگاری این قند بالاست، شما هم می توانید آن را به عنوان سوغاتی خریداری نموده و به دوستان و عزیزانتان هدیه دهید. به علت اینکه امروزه پودر قند مرغوب به دشواری پیدا می شود، بیشتر مردم ترجیح می دهند تا قند چورگی را به طور آماده از قنادی ها تهیه نمایند.

9. شکلات رسته

اگر شیفته طعم کاکائو هستید، حتما در سفر بعدی خود به اردبیل شکلات رسته را امتحان کنید. این شکلات با شیر، کره، خامه، سرشیر، مغز گردو و کاکائو تهیه می شود و شما می توانید آن را از بسیاری از قنادی ها و فروشگاه های اردبیل بخرید.

10. قطاب خلخال

اگرچه قطاب یزد در نزد همه ما ایرانی ها زبانزد است، اما خلخال نیز با داشتن نوع بی نظیری از قطاب عسلی یا به زبان محلی بالاتماز رقابت تنگاتنگی با نوع یزدی آن دارد.

قطاب خلخال از سوغاتی های خوشمزه استان اردبیل است که با ماست، تخم مرغ و آرد، عسل، شکر، گردو، دارچین و میخک درست می شود. این خوراکی لذیذ، هواداران بسیاری دارد و می تواند سوغاتی محبوبی نیز برای شما باشد.

11. جاجیم بافی

جاجیم بافی از صنایع دستی استان اردبیل است و عشایر این استان در بافت آن تبحر بالایی دارند. طرح های لوزی با رنگ های متنوع، عمده ترین طرح های به کاررفته در جاجیم های اردبیلی هستند. جاجیم از سوغاتی های مطرح اردبیل است که می توانید در سفر به این استان بخرید. جاجیم که در گذشته برای پیچیدن رختخواب یا به اصطلاح جا کاربرد داشت، جا جمع نامیده می شد، اما به مرور زمان و برای راحتی نامش به جاجیم تغییر کرد.

12. گلیم بافی

گلیم از دیگر سوغاتی های استان اردبیل است و گلیم بافی از صنایع دستی مهم این استان به شمار می آید.

هر منطقه در ایران گلیم منحصربه فرد خود با بافتی مجزا را دارد که تحت تأثیر همان ناحیه است. شما می توانید در گلیم بافی اردبیلی به وضوح نفوذ و تأثیر عوامل محیطی و فرهنگی را مشاهده کنید. گلیم از سوی عشایر اردبیلی به عنوان کیسه، خورجین و رختخواب پیچ استفاده می شود. باید بدانید که گلیم های اردبیلی دو رو هستند.

13. پلاس

پلاس نوع دیگری از گلیم است که از پشم بافته شده و یکرو است. معمولا از این گلیم های یکرو به عنوان زیرانداز، سجاده و خورجین استفاده می شود. پلاس در میان عشایر اردبیلی کاربرد فراوانی دارد.

14. اجاق قراقی

عشایر دشت مغان در اردبیل پارچه ای پشمی می بافند که به زبان محلی اجاق قراقی نام دارد. از این پارچه پشمی برای محافظت از فرش اصلی اتاق در برابر سوختگی ناشی از شراره های آتش اجاق استفاده می شود. نقوش اجاق قراقی کاملاً ذهنی بوده و از نظر بافت شبیه به جاجیم هستند. در گذشته اجاق های قراقی را به طور نعلی شکل می بافتند، اما امروزه برای سهولت در کار، آن ها را به شکل مستطیلی می بافند.

15. نقاشی روی چرم

نقاشی روی چرم از دیگر صنایع دستی سنتی استان اردبیل است و شما می توانید محصولات چرمی با نقاشی های زیبا را به عنوان سوغاتی نفیس بخرید. این نقاشی ها معمولاً بر روی چرم گوسفندی دباغی شده انجام می شود.

16. ظروف مسی

اردبیلی ها از مسگرهای ماهر ایران محسوب می شوند، به همین دلیل مسگری از صنایع دستی مهم اردبیل به شمار می آید. ظروف مسی اردبیل از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می توانند به طعم بهتر غذای شما یاری نمایند. بعضی از متخصصان طب سنتی معتقدند که ظروف مسی دارای خواص دارویی بوده و امراض شما را درمان می نمایند.

17. سازهای سنتی

اردبیل از معروف ترین استان های ایران در ساخت سازهای سنتی موسیقی است. تنبک، سه تار، سنتور، کمانچه و ساز آذری از مهم ترین سازهای ساخت دست هنرمندان اردبیلی هستند. این هنرمندان سازهای خود از جنس چوب گردو، توت و شمشاد را با مهارت بالایی می سازند.

اگر به موسیقی علاقه مند هستید، سازهای سنتی اردبیل می توانند بهانه خوبی برای سفر شما به این استان باشند. مشکین شهر و خلخال از شهرهای پیشرو در ساخت سازهای سنتی در استان اردبیل هستند.

18. لباس محلی

لباس های محلی اردبیل از سوغاتی های معروف این استان هستند که در طرح ها و رنگ های متنوع به دست هنرمندان این منطقه دوخته می شوند. لباس های محلی عشایر اردبیلی نمونه ای از هنر دستان ظریف زنان این استان هستند.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2183

به "سوغات اردبیل؛ از خوراکی های خوشمزه اردبیل غافل نشوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات اردبیل؛ از خوراکی های خوشمزه اردبیل غافل نشوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید