صادرات گاز ایران به هند از بستر دریا جدی شد

به گزارش فروشگاه کوچک، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکرات تهران با دهلی نو برای صادرات گاز به هند از بستر دریا اطلاع داد و گفت: برای احداث یک خط لوله از ساحل ایران به وسیله دریای عمان و اقیانوس هند به گجرات، مذاکرات مورد توجه جدی قرار گرفته است.

صادرات گاز ایران به هند از بستر دریا جدی شد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، یک مقام ایرانی اعلام نمود، پس از آنکه دهلی نو از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند کنار کشید، مذاکراتی برای احداث یک خط لوله 4.5 میلیارد دلاری از زیر دریا تا گجرات هند در جریان است.

علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در نشست سیاست جهانی انرژی در هند گفت، برای احداث یک خط لوله از ساحل ایران به وسیله دریای عمان و اقیانوس هند به گجرات، مذاکرات مورد توجه جدی واقع شده است.

به گفته کاملی، این خط لوله قرار است روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز انتقال دهد و از تاریخی که موافقت های لازم انجام گیرد و موافقتنامه خرید و فروش گاز امضا گردد، طی مدت دو سال احداث خواهد شد.

دهلی نو از سال 2007، به بهانه نگرانی های امنیتی و تجاری، از مشارکت در پروژه خط لوله 1036 کیلومتری انتقال گاز ایران به پاکستان و هند خودداری کرد، اما هرگز به صورت رسمی از این پروژه 7.6 میلیارد دلاری کنار نکشیده است.

کاملی در گفت و گو با خبرنگاران گفت، تهران در حال حاضر تنها بخش ایران به پاکستان خط لوله مذکور را دنبال می نماید.

وی افزود، اگر دهلی نو علاقمند باشد، خط لوله می تواند تا هند امتداد یابد. اگر هند علاقمند باشد، ما قطعا می توانیم این مسئله را مد نظر قرار دهیم.

ما از مشارکت هند استقبال می کنیم. وی افزود، در حال حاضر ایران در حال مذاکره با شرکت هندی ساوث آسیا گاز انترپرایز (اس ای جی ای) برای ساخت یک خط لوله در زیر دریاست.

بر اساس پیشنهاد مورد بحث، این شرکت 1400 کیلومتر از این خط لوله از منطقه انحصاری مالی پاکستان عبور خواهد نمود. هر شرکتی که می خواهد از ایران گاز بخرد می تواند این خط لوله را اجاره کند.

سوبهود کومار، مدیر شرکت اس ای جی ای گفت: شرکت از ایران گاز نخواهد خرید. شرکت اس ای جی ای ریاست یک کنسرسیوم بین المللی برای ساخت خط لوله را بر عهده خواهد داشت.

18

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 492

به "صادرات گاز ایران به هند از بستر دریا جدی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات گاز ایران به هند از بستر دریا جدی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید