ضرر 25 هزار تومانی رستوران داران مشهد در فروش هر پرس شیشلیک

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد در خصوص لزوم افزایش نرخ مصوب در این صنف با توجه به گرانی مواد اولیه گفت: درحال حاضر واحدهای صنفی ما با این قیمت ها ضرر می دهند، واحدهای فروشنده در شاندیز به ازای فروش هر پرس شیشلیک 20 تا 25هزارتومان سود می کنند؛ اما واحدهای داخل شهر به ازای فروش این محصول تا 25 هزارتومان ضرر می کنیم.

ضرر 25 هزار تومانی رستوران داران مشهد در فروش هر پرس شیشلیک

حسن امیریان در گفت وگو با خبرنگاران در ارتباط با اهمیت نرخ مصوب موجود در رستوران ها اظهار داشت: منوی استفاده شده در رستوران ها آن چنان ملاک نیست و ملاک نرخ مصوبی است که ابتدا توسط انجمن حقوق مصرف کننده و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تائید شده وسپس توسط اتحادیه توزیع می شود، نرخ مصوب در جلوی پیشخوان واحدصنفی نصب می شود و مهر اتحادیه دارد.

وی افزود: منو رستوران ها تنها برای معین غذاست و برای معین قیمت ملاک نرخ مصوب می باشد. در مشهد، از ابتدای سال نزدیک به 9هزار و 300 بازرسی توسط اتحادیه اجرا شده است که گاهی سازمان تعزیرات، بهداشت و ... نیز در این بازرسی ها همراه ما بوده اند و در این بازرسی ها، تنها تعداد بسیار اندک و انگشت شماری مشاهده شده اند که منوی ارائه شده رستوران از نرخ مصوب ارائه شده قیمت های بالاتری داشته است.

رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد اظهار داشت: شاید منوی استفاده شده در برخی رستوران ها با قیمت هایی پایین تر از نرخ مصوب برای جذب بیشتر مشتری ارائه شود؛ اما برعکس این موضوع در سطح شهر مشاهده نمی شود.

در رستوران ها گرانی داریم اما گرانفروشی نداریم

وی درخصوص عدم تطابق نرخ مصوب با گرانی های اخیر اظهار کرد: در حال حاضر، نرخ ها به هیچ عنوان عادلانه نیست و ما در واحدهای صنفی گرانی داریم، اما گران فروشی نداریم و بلکه ضرر هم داریم. زمانی که نرخ مصوب به واحدها داده شده، برای مثال روغن مایع 16کیلویی 130هزار تومان بوده است در حالی که در حال حاضر این روغن با قیمت 400 هزار تومان به فروش می رسد. هم چنین برنج در آن زمان کیلویی 22هزار تومان و در حال حاضر کیلویی 42هزار تومان و گوشت کباب برگ در آن زمان کیلویی 170هزارتومان و در حال حاضر کیلویی 250هزار تومان می باشد.

رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد در ارتباط با لزوم افزایش نرخ مصوب باتوجه به گرانی مواد اولیه گفت: درحال حاضر واحدهای صنفی ما با این قیمت ها ضرر می دهند و علت آن است که برای مثال یک پرس چلوشیشلیک در شاندیز به وزن 450گرم با 350گرم برنج، 190هزار تومان ات؛ درحالی که نرخ همین شیشلیک در شهر با قیمت 140هزارتومان به فروش می رسد. تفاوت در این است که واحدهای فروشنده در شاندیز به ازای فروش هر شیشلیک 20 تا 25 هزارتومان سود می کنند؛ اما واحدهای داخل شهر به ازای فروش این محصول تا 25هزارتومان ضرر می کنند.

امیریان اضافه کرد: ما در اتحادیه از شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، قم و... استعلام گرفته ایم و به هیچ عنوان در هیچ یک از این شهرها انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده نرخ نمی دهد. بسیاری از رستوران های برند شهر ما که در کشور هم مشهورند درحال جمع آوری واحد خود هستند. نرخ غذا باید توسط خود اتحادیه معین شود و در تمام دنیا و ایران نیز همین گونه است و علت شکایت ما از انجمن این است که حدود شش ماه طول می کشد تا نرخ نامه جدید را ارائه دهد.

وی درخصوص تبعات تعطیلی واحدها در این صنف مطرح کرد: زمانی که رستوران های بزرگ سطح شهر اقدام به تعطیلی و جمع آوری واحد صنفی خود می کنند؛ هریک حدود 70کارگر دارند که متاسفانه همگی بیکار می شوند و این اقدام عملا به ضرر قشر کارگر تمام می شود و می تواند باعث بروز فسادهایی در جامعه شود.

رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد تشریح کرد: قیمت خورشت ها شاید آن چنان تغییری نکند و تغییرات به واسطه افزایش قیمت گوشت و بیشتر در اقلامی مانند چلوشیشلیک، چلوماهیچه و .... اتفاق می افتد که دهک های متوسط و بالای جامعه به سراغ آن ها می فرایند. ما در واقع به قشر مرفه جامعه سوبسید می دهیم و به قشر ضعیف جامعه سوبسیدی نمی دهیم. برای اکثریت این قشر مرفه شاید 30هزارتومان عددی نباشد، اما ما این ضرر را در واحدها می کنیم تا این مقدار سوبسید را به فردی بدهیم که شاید ماشینش دومیلیارد تومان ارزش داشته باشد.

امیریان در ارتباط با ارائه نرخ نامه با تاخیر فراوان توسط انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده اظهار داشت: ما سال 97 نرخ تقاضا کردیم و در سال 98 این نرخ با نصف قیمت قیمت درخواستی به ما داده شد و از زمانی که نرخ درخواست می کنیم تا زمانی که نرخی داده می شود در واقع نرخ ها سوخته است.

وی ادامه داد: زمانی که واحدها به ما می گویند که فروش شیشلیک و کباب برگ صرفه ای برای ما ندارد؛ می گوییم که نفروشید و آن را از منو حذف کنید، اما آن ها می گویند که مرغ هم گران شده و با این حساب دیگر نمی توان چیزی فروخت.

تعطیلی 100 تا 150 رستوران طی 6 ماه اخیر در مشهد

رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد در خصوص امار تعطیلی واحدها در این صنف اظهار کرد: در چند ماهه اخیرا حدودا 10رستوران برند مشهد واحدهای خود را جمع آوری کرده اند و در 6ماهه اخیرا حدود 100الی 150 واحد صنفی در شهر جمع آوری کرده اند.

امیریان در ارتباط با عدم ارائه تسهیلات کرونایی به این صنف مطرح کرد: به اعضای ما تا به امروز با وجود این که درخواست کرده ایم، تسهیلات کرونایی داده نشده است و سنگ اندازی های زیادی برای ندادن این تسهیلات می شود. هم چنین اعلام شده که اگر تا آخر سال بیمه تامین اجتماعی تسویه نشود، نه تنها تسهیلاتی داده نمی شود، بلکه واحد صنفی جریمه هم می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1609

به "ضرر 25 هزار تومانی رستوران داران مشهد در فروش هر پرس شیشلیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرر 25 هزار تومانی رستوران داران مشهد در فروش هر پرس شیشلیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید