قانون 5، 3، 1 راز حفظ سلامت اجتماعی شماست!

به گزارش فروشگاه کوچک، دهه ها تحقیق نشان داده که ارتباطات اجتماعی به مقدار رژیم غذایی و تناسب اندام برای سلامت و خوشبختی اهمیت دارد. آیا شما به مقدار کافی ارتباطات اجتماعی دارید؟

قانون 5، 3، 1 راز حفظ سلامت اجتماعی شماست!

اگر شما یک کارآفرین هستید که به حفظ سلامت خود در درازمدت اهمیت می دهید، احتمالاً به سلامت جسمانی خود توجه می کنید. شاید روزانه 10,000 قدم پیاده روی می کنید و سعی دارید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. احتمالاً به سلامت روان خود نیز اهمیت می دهید و شاید کوشش می کنید استرس خود را کاهش دهید.

اما طبق طولانی ترین پژوهش در خصوص شکوفایی استعدادهای انسانی که تا به امروز صورت گرفته است، احتمالاً هنوز یک بخش کامل از رفاه عمومی را از دست داده اید: سلامت اجتماعی و تناسب ارتباط اجتماعی. سه نوع تناسب که باید به آنها توجه کنید.

مطالعه هاروارد در خصوص توسعه بزرگسالان، از سال 1938 زندگی حدود 724 شرکت کننده اصلی (و اکنون بعضی از نوادگان آنها) را به دقت پیگیری نموده است. یکی از بزرگترین نتایج این مطالعه:

بزرگترین عامل پیش بینی کننده سلامت و خوشبختی در زندگی، چیزی مانند سطح کلسترول یا فشار خون نیست. بلکه قدرت روابط فرد است. تناسب ارتباط اجتماعی، همانند تناسب اندام جسمانی، احتیاج به کوشش دارد.

رابرت والدینگر، یکی از مدیران این تحقیق، می گوید: ما خیلی به تناسب اندام خود اهمیت می دهیم و به همین دلیل برایش ورزش می کنیم. زندگی اجتماعی ما یک سیستم زنده است و احتیاج به نگهداری دارد.

شما احتمالاً به طور تقریبی می دانید که برای حفظ تناسب اندام جسمانی و روانی چه باید بکنید. اما چگونه می توان سلامت اجتماعی خود را حفظ کرد؟

کسلی کیلام، دانشمند اجتماعی آموزش دیده در هاروارد و نویسنده، همانند قانون یا دقیق تر بگوییم پیشنهاد 10,000 قدم یا 2,000 کالری در روز قانون 5-3-1 در روابط اجتماعی داشته باشیم.

آیا قانون 5-3-1 را رعایت می کنید؟

چگونه می توانید بدانید که در زمینه تناسب اجتماعی شرایط خوبی دارید؟ کیلام به بیزنس اینسایدر گفته است که هر کسی باید سعی کند حداقل:

  1. هفته ای با پنج نفر مختلف وقت بگذراند. این افراد می توانند دوستان باشگاه ورزشی یا هم گروهی هایش در باشگاه کتاب خوانی یا حتی کسی که با او خرید می نماید یا مناسک مذهبی انجام می دهد باشد.
  2. سه رابطه نزدیک را پرورش دهد. برای سالم ماندن از نظر اجتماعی باید دست کم 3 دوست خیلی نزدیک داشته باشید که با آنها خیلی راحت باشید و پیدا کردن و تقویت رابطه با این افراد مستلزم صرف زمان و البته تیزهوشی است.
  3. روزانه یک ساعت تعامل اجتماعی داشته باشد. کیلام می گوید که لازم نیست این یک ساعت پشت سر هم باشد. می تواند به صورت جدا از هم 10 دقیقه ای باشد.

مثل بسیاری از قوانین سلامت دیگر - از جمله 10,000 قدم و 2,000 کالری در روز - قانون 5-3-1 تا یک پیشنهاد است و یک قانون نیست که باید بند بند آن را حتما انجام بدهید، اما پیشنهاد خوبی است که می توانید با در نظر گرفتن آن پیشرفت کنید.

همان طور که کسی که مشکل زانو دارد نمی تواند 10 هزار قدم بردارد یا کس دیگری می تواند بیشتر از 7-8 کیلومتر در روز به راحتی بدود یا وزنه بزند. احتیاجی نیست که دقیق این قانون را رعایت کنید. شما متناسب با شرایط خودتان می توانید این قانون را تغییر بدهید. مثلا اگر به جبر زمان و مکان دوست نزدیکی ندارید، فهرستی از دوستان خوش فکر را تهیه کنید و هفته ای دو سه بار به تناوب به یکی از آنها زنگ بزنید و بگویید که چه کار می کنید و از ایده های آنها آگاه شوید.

البته کیلام این اعداد را به صورت اتفاقی انتخاب ننموده است. آنها اطلاعاتی از مطالعاتی درباره مقدار و کیفیت تعاملات اجتماعی که انسان ها برای پیشرفت احتیاج دارند، استخراج نموده اند و به این اعداد حداقلی رسیده اند.

نکاتی برای رعایت قانون 5-3-1

کیلام در یک مقاله در نیویورک تایمز، پیشنهاد می نماید که بعضی از دوستی ها را به صورت اتوماتیک درآورید، با تنظیم یک زمان دیدار به صورت شام ماهانه یا هفتگی ثابت، یا فعالیت دیگری، یا با قرار دادن یک یادداشت بر روی آینه حمام خود که به شما یادآوری می نماید با کسی در زندگی تان تماس بگیرید.

در مجله سایکولوژی تودی، او پیشنهادات مختلفی برای تقویت روابط اجتماعی شما ارائه می دهد، از جمله داوطلب شدن در انجمن و تعهد به یک تعداد تماس تلفنی 10 دقیقه ای با دوستان هر هفته.

او می گوید طبق یک مطالعه اخیر در ایالات متحده، صحبت کردن با تلفن برای 10 دقیقه 2 تا 5 بار در هفته، توانسته به طور قابل توجهی سطح تنهایی، افسردگی و اضطراب افراد را کاهش داده.

مجموع این نکات یادآور این است که روابط احتیاج به زمان و تعهد دارند. شما بدون کمی کوشش نمی توانید قانون 5-3-1 را رعایت کنید. اما ارزشش را دارد. د

کوشش برای پیروی از این دستورالعمل ساده نه تنها حس تنهایی شما را کم می نماید، بلکه سالم تر و خوشبخت تر نیز خواهد نمود.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 تیر 1403 بروزرسانی: 8 تیر 1403 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2385

به "قانون 5، 3، 1 راز حفظ سلامت اجتماعی شماست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون 5، 3، 1 راز حفظ سلامت اجتماعی شماست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید