قطاب یزد ثبت ملی شد

به گزارش فروشگاه کوچک، مهارت پخت شیرینی قطاب یزدی به شماره 1184 در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

قطاب یزد ثبت ملی شد

محسن ذاکری نیا معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد، اعلام کرد که قُطّاب از جمله شیرینی های معروف و یکی از سوغات مهم یزد به شمار می رود. این محصول به علت وجود مغز بادام و هل، ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی قطاب، آن را از دیگر شیرینی ها متمایز نموده است.

ذاکری نیا گفت که قطاب یکی از شیرینی های شهر یزد است که به عنوان یک محصول مالی با بازدهی نسبتاً زیادی مطرح است و هزاران نفر در زمینه این محصول امرار معاش می نمایند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اضافه کرد که از طرفی باتوجه به این که قطاب از شیرینی های بادوام در برابر هوای آزاد به شمار میرود، بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده قرار می گیرد و البته پررنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی های آن است.

این مقام مسئول در مورد تاریخچه این شیرینی نیز اعلام کرد که اگرچه تاریخچه فراوری شیرینی به قبل از اسلام بازمی شود و قطعاً یزد نیز به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی فلات ایران از این تاریخ بی بهره نبوده ولی مستندات موجود در مورد این شیرینی کم نظیر یزدی مربوط به اواخر قاجار است.

تا به امروز 47 پرونده در حوزه ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده و استان یزد از نظر تعداد پرونده های ثبت ناملموس در سال 94، رتبه اول را در سطح کشور کسب نموده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2044

به "قطاب یزد ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطاب یزد ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید