قوانین جدید برای ورود به خاک اتحادیه اروپا؛ مجوز اتیاس چیست؟

به گزارش فروشگاه کوچک، اتحادیه اروپا به تازگی سیستم جدیدی را با هدف افزایش امنیت در منطقۀ شنگن طراحی نموده است.

قوانین جدید برای ورود به خاک اتحادیه اروپا؛ مجوز اتیاس چیست؟

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش یورونیوز، این سیستم اتباع کشورهایی را هدف قرار داده که برای ورود به خاک اتحادیه اروپا احتیاج به دریافت ویزا ندارند و از معافیت هایی برخوردارند.

26 کشور منطقه شنگن عبارتند از اتریش، مجارستان، نروژ، بلژیک، ایسلند، لهستان، جمهوری چک، ایتالیا، پرتغال، دانمارک، لتونی، اسلواکی، استونی، لیختن اشتاین، اسلوونی، فنلاند، لیتوانی، اسپانیا، فرانسه، لوکزامبورگ، سوئد، آلمان، مالت، سوئیس، یونان و هلند.

بر اساس قوانین کنونی، رفت و آمد در داخل این منطقه برای همه آزاد است و برای عبور از مرزهای ملی در داخل این منطقه، احتیاجی به داشتن ویزا نیست اما حملات تروریستی پاریس، برلین و بروکسل ضرورت افزایش امنیت در مرزهای خارجی شنگن را برجسته کرد.

مدارک امنیتی آن دسته از خارجی هایی که برای ورود به اتحادیه اروپا احتیاج به ویزا دارند، از جمله شهروندان ایران و افغانستان، در جریان روند دریافت ویزا کنترل و ارزیابی می گردد اما خارجی هایی که معاف از دریافت ویزا هستند، می توانند تهدیدی امنیتی برای این اتحادیه باشند.

به همین دلیل بر اساس سیستم جدید که قرار است از سال 2021 میلادی اجرایی گردد، خارجی های معاف از ویزا نیز باید برای ورود به منطقه شنگن مجوز ورود دریافت نمایند.

این سیستم جدید سیستم اطلاعات مسافرتی و مجوز اروپایی یا به اختصار اتیاس نام دارد (European Travel Information and Authorization System: ETIAS).

بر اساس این سیستم، خارجی های معاف از ویزا باید قبل از سفر به این اتحادیه، فرم درخواستی را بصورت آنلاین پر نمایند و به طیف وسیعی از سوالات مرتبط با سفر و امنیت پاسخ دهند.

پر کردن این فرم آنلاین حدود 10 دقیقه زمان می برد و به یاری آن اطلاعات مسافرات مطابق با داده های اروپایی و بین المللی ارزیابی می گردد. به این ترتیب معین خواهد شد که آیا مسافر مربوطه بطور بالقوه یک تهدید امنیتی یا جنایی برای منطقۀ شنگن محسوب می گردد یا خیر.

این فرم آنلاین بصورت الکترونیکی آنالیز شده و پاسخ مقامات حدودا 96 ساعت پس از پردازش آن با ایمیل برای متقاضی فرستاده می گردد.

هزینۀ انجام این پروسه 7 یورو است و مجوز سفری که به این ترتیب صادر می گردد حداکثر سه سال اعتبار دارد. باید توجه داشت که اگرچه اعتبار چنین مجوزی تا سه سال است اما مقامات می توانند تحت شرایطی آن را زودتر از این زمان نیز لغو نمایند.

تفاوت این مجوز سفر با ویزا چیست؟

اتیاس نوعی مجوز سفر در چهارچوب برنامۀ معافیت از ویزا است و یک ویزای رسمی محسوب نمی گردد.

این مجوز به مسافران اجازه می دهد تا بتوانند برای سفر به منطقه شنگن، اعتبار هویت و امنیت خود را به تایید مقامات اتحادیه اروپا برسانند. هم اکنون در بعضی دیگر از کشورهای دنیا از جمله کانادا، استرالیا و ایالات متحده آمریکا نیز سیستم مشابهی اجرا می گردد.

بر اساس برآوردها هزینه اجرایی کردن این سیستم در سراسر اتحادیه حدود 212.1 میلیون یورو است و بنا بر اعلام کمیسیون اروپا سیستم اتیاس می تواند از راستا کارمزدی که از متقاضیان دریافت می گردد، هزینه های اقتصادی خود را تامین کند.

چه کشورهایی تحت سیستم اتیاس هستند؟

شهروندانی از بیش از 60 کشور دنیا برای سفر به منطقۀ شنگتن باید مجوز اتیاس دریافت نمایند.

اتباع ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند که برای ورود به منطقه شنگن احتیاج به ویزا نداشتند، احتمالا از سال 2021 میلادی باید اجازه نامه اتیاس را دریافت نمایند.

در داخل قاره اروپا نیز شهروندان صربستان، اوکراین، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، جمهوری مقدونیه شاقتصادی و مولداوی برای ورود به منطقۀ شنگتن باید اجازه نامۀ اتیاس داشته باشند.

وضعیت شهروندان بریتانیایی چگونه خواهد بود؟

با توجه به وضعیت کنونی، احتمالا شهروندان بریتانیا پس از جدایی از اتحادیه اروپا به مجوز اتیاس احتیاج خواهند داشت.

کمیسیون اروپا تایید نموده است که به احتمال زیاد در پی جدایی بریتانیا از این اتحادیه، چه با توافق و چه بدون توافق، شهروندان این کشور به چنین مجوزی برای ورود به خاک اتحادیه احتیاج دارند.

بریتانیا نیز درصدد است تا در آینده چهارچوب طرح مهاجرت به این کشور، برای شهروندان اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانۀ مشابهی را به اجرا بگذارد و یک سیستم مجوز الکترونیکی طراحی کند.

بنا بر اعلام سخنگوی دولت بریتانیا قرار است در این باره در دور جدید مذاکرات با نمایندگان اتحادیه اروپا مصاحبه گردد.

منبع: انتخاب
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 562

به "قوانین جدید برای ورود به خاک اتحادیه اروپا؛ مجوز اتیاس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین جدید برای ورود به خاک اتحادیه اروپا؛ مجوز اتیاس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید