مثبت فکر کردن همیشه به شما کمک نمی کند!

به گزارش فروشگاه کوچک، تفکر مثبت چه راهکارهایی جلوی پایتان می گذارد؟

از قدیم گفته می شد مثبت فکر کن تا به موفقیت برسید اما چیزی که الان مطرح است این است که تفکر مثبت نه تنها ممکن است کمک کننده نباشد بلکه شما را از اهدافتان دور می کند. اما چطور؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

مثبت فکر کردن همیشه به شما کمک نمی کند!

مایکل استاشولم یکی از کارآفرینانی است که 15 سال پیش با دوستش تجارتی را شروع کرد و با ارائه طرحی ار آینده کاریشان، وعده هایی را به آنها داد.

با این حرف هایی که زده شده بود امیدها در استاشولم زنده شده بود و با قبول کردن وعده های آنها، منتظر آینده ای درخشان بود. بعضی ها مثبت اندیشی را پایه رسیدن به همه موفقیت ها می دانند.

استاشولم کار را از یک کشتی رانی کرد و شغل مشاوره دادن به شرکت ها بزرگ را شروع کرد. او به این اعتقاد داشت که کارآفرینان از dna بنام مثبت اندیشی بهره می برند و این تفکر مثبت به ایجاد کسب و کارشان کمک می کند.

ا وقتی کسب و کار او از هم پاشید، استاشولم درس مهمی فراگرفت. در تفکر مثبت یک راستا نزولی هم وجود دارد! از این رو، او به این نتیجه رسید که تفکر مثبت به تنهایی کاری از پیش نمی برد. چرا که باید با واقع گرایی ترکیب شود.

از سال 1936 که ناپلئون هیل کتاب معروف خود با عنوان بیندیشید و ثروتمند شوید را منتشر کرد، زمزمه های تفکر مثبت به عنوان یک اصل راهنما در بین رهبران دنیای کسب و کار رواج پیدا کرد. دو دهه بعد نورمن وینسنت پیل کتاب قدرت تفکر مثبت را نوشت که بیش از 21 میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا منتشر شد و اخیرا روندا بایرن هم کتاب راز را نوشت که در آن به رهبران کاری دنیا وعده موفقیت بر اساس تفکر مثبت می داد.

در این نقطه نظر، افکار منفی یا شک و تردیدهای موجود نوعی سد راه موفقیت فرض شده است. در حالی که نتایج نو تحقیقات نشان داده است که تفکر مثبت با تمام وعده و وعیدهای زیبایش، نه تنها محدودیت های خاص خود دارد بلکه مشکلاتی هم به بار می آورد. در واقع مثبت اندیشی می تواند رسیدن به موفقیت را هم محدود کند.

توهمات فانتزی را کنار بگذارید

گابریل اوتینگن، استاد روانشناسی دانشگاه نیویورک و نویسنده بازاندیشی تفکر مثبت در New Science of Motivation می گوید وقتی شروع به مطالعه تفکر مثبت کرد، به این نتیجه رسید که سطح انرژی افراد که با فشار خون میزان گیری می شود، با فرورفتن در توهمات فانتزی مانند تصور یک شغل رؤیایی و یک درآمد عالی کاهش پیدا می کند.

اوتینگن در ادامه می گوید: مشکل افراد این است که انرژی لازم برای تحقق اهداف خود را فراهم نمی کنند.

او می گوید: اغلب اوقات که مردم در خصوص اهداف خود خیال بافی می کنند، تلاش کافی برای رسیدن به آن ها ندارند. اوتینگن در این مورد نتیجه یک بررسی را مثال می زند که در آن شرایط دو گروه از فارغ التحصیلان پس از دو سال مقایسه می شود؛ گروه اول که فانتزی های شغلی داشتند و نسبت به آینده خوش بین تر بودند نسبت به گروه فارغ التحصیلان شکاک و نگران، درآمد کم تری داشتند و کار کم تری هم به آن ها پیشنهاد شده بود.

این روانشناس در ادامه افزود:

افراد در خصوص اهداف خود رؤیاپردازی می کنند تا احساس فراغت و استراحت کنند و در نهایت انگیزه آن ها افت پیدا می کند.

نیمیتا شا، مدیر گروه The Career Psychologist مستقر در لندن می گوید اغلب افراد در خصوص عدم توانایی خود در بیان خواسته هایشان احساس کلافگی و سرخوردگی می کنند و نسبت به افکار منفی شان خود را مقصر می دانند و آن ها را بخشی از مشکل تلقی می کنند.

شا می گوید: شرایط شبیه یک رژیم غذایی فوری است. رؤیاپردازی در خصوص آینده به افراد در کوتاه مدت انرژی می دهد، اما در درازمدت احساس آن ها را بدتر می کند.

از احساسات منفی خود استقبال کنید!

با وجود تمایل طبیعی ما به خوش بینی، لازم است کمی چاشنی بدبینی هم به آن اضافه کنیم.

تجربه دو دهه از تحقیقات اوتینگن به ساخت برنامه ای به نام WOOP منجر شد که مخفف کلمات آرزو (Wish)، نتیجه (Outcome)، مانع (Obstacle) و هدف (Plan) است. این ابزار به صورت وب سایت و برنامه گوشی هوشمند در دسترس است و به افراد کمک می کند تا با انجام یک سری از تمرینات طراحی شده، استراتژی های کوتاه مدت یا بلندمدتی برای رسیدن به هدف خود در پیش بگیرند و تفکر مثبت را با جنبه های منفی و موانع ترکیب کنند.

برای مثال شما می خواهید یک شرکت راه اندازی کنید. از طرفی می دانید که از صحبت کردن درباره پول متنفر هستید یا نمی خواهید به مدت طولانی کار کنید. پس می توانید موانع خود را با تصمیماتی چون تشکیل یک تیم فروش یا محدود ساختن ساعت کار دور بزنید. حتی ممکن است مانع پیش رو به حدی بزرگ باشد که ارزش اجرایی کردن هدف را نداشته باشد.

اوتینگن در این خصوص می گوید: در چنین شرایطی می توانید بدون احساس گناه هدف خود را کنار بگذارید و قبول کنید که در حال حاضر مناسب با شرایط زندگی شما نیست.

وقتی استاشولم چند سال پیش یک شرکت تولیدکننده مداد راه اندازی کرد، درصدد بود از همکاران شکست خورده خود در تجارت درس بگیرد. او تمام توافقات را روی یک تکه کاغذ نوشت و بدترین سناریوهای احتمالی را هم در نظر گرفت.

در حال حاضر، شرکت استاشولم ماهانه بیش از 450 هزار مداد در ماه به 60 کشور می فروشد. رقمی که حتی استاشولم را هم غافلگیر کرده است!

وی در این خصوص می گوید:

جوانب زیادی درباره مثبت اندیشی در یک کسب و کار وجود دارند. اما این منفی نگری نیست که در مقابل مثبت اندیشی واقع شده است، بلکه واقع گرایی نسبت به آنچه می توانید به آن برسید است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2045

به "مثبت فکر کردن همیشه به شما کمک نمی کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مثبت فکر کردن همیشه به شما کمک نمی کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید