مدیر پرفورمنس خبرنگاران: 3٪ فروشمان از افیلیت مارکتینگ تأمین می گردد

به گزارش فروشگاه کوچک، مصاحبه دی ام برد با صادق محسن نیا، مدیر پرفورمنس مارکتینگ و امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی خبرنگاران درباره ساز و کار افیلیت مارکتینگ خبرنگاران و حواشی آن

به نقل از دی ام بورد: افیلیت مارکتینگ یا همان سرویس همکاری در فروش یکی از محبوب ترین راه های کسب درآمد اینترنتی در دنیا به شمار می آید. این صنعت از سال 2015 تا به امروز هر ساله 10.1 درصد رشد داشته و کارشناسان این حوزه پیش بینی نموده اند که تا سال 2021، این رقم به 6.8 میلیارد خواهد رسید. خبرنگاران، مارکت پلیس ایرانی سال 97، طرح افیلیت مارکتینگ را به عنوان یکی از کانال های بازاریابی خود معرفی کرد. به گفته مدیران این پلتفرم، تا به امروز حدود 3 درصد فروش ماهانه خبرنگاران از این طرح بوده و ماهانه 2 هزار ناشر از این طرح کسب درآمد دارند. اما سمت دیگر این ماجرا یعنی افیلیتورها طرح افیلیت مارکتینگ خبرنگاران را یک شکست مطلق دانسته و نقدهای زیادی به آن وارد نموده اند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. از همین رو به سراغ صادق محسن نیا، مدیر پرفورمنس مارکتینگ و امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی خبرنگاران رفته و درباره این موضوع با آن ها گفت وگو نموده ایم.

مدیر پرفورمنس خبرنگاران: 3٪ فروشمان از افیلیت مارکتینگ تأمین می گردد

شهریور 97 بود که از افیلیت خبرنگاران رونمایی کردید. درباره آن مقداری شرح دهید، فرایند رشد این پلتفرم طی این 2 سال چطور بوده؟

افیلیت مارکتینگ یا همان سیستم کسب درآمد خبرنگاران یکی از کانال های بازاریابی این شرکت است که مشابه نمونه های جهانی کار می نماید. به این صورت که فعالیت بازاریابی به وسیله بازاریابی محتوایی منتشرنمایندگان انجام می گردد. این تبلیغات مبتنی بر محتوای تخصصی بوده که باید برای مشتری، افیلیتور یا ناشر و هم برای پلتفرم ارائه دهنده این سرویس کارآمد و بازدهی بالا داشته باشد. برای مشتری چون در جای درست و مرتبط با تبلیغ روبرو می گردد. همچنین افیلیتور از ظرفیت محتوای تخصصی فراوری شده، استفاده نموده و برای رسانه خود کسب درآمد می نماید. پلتفرم ارائه دهنده سرویس نیز با توجه به اینکه در جای درست تبلیغات خود را جایگذاری نموده با نرخ تبدیل بالاتری روبرو می گردد.

در 2 سال گذشته ما با همین هدف این سامانه را راه اندازی کردیم ولی متاسفانه نتایج به دست آمده در این کانال موفقیت آمیز نبود. در حال حاضر امیدوارم با تغییرات و بهبودهایی که حاصل می گردد و با یاری منتشرنمایندگان عزیز که شرکای تجاری خبرنگاران محسوب می شوند، این کانال را به کانالی کارآمد که نفع مشترک منتشرنمایندگان، خبرنگاران و مشتریان را تامین می نماید، تبدیل گردد. با توجه به اینکه امروز حدود 100 هزار منتشر نماینده در این سامانه رجیستر نموده اند و ماهانه حدود 2 هزار ناشر فعال از این سیستم کسب درآمد می نمایند، حدود 3٪ فروش ماهانه خبرنگاران یعنی 400 تا 450 هزار کالا در ماه به وسیله این کانال انجام می گردد اما از جهت تعداد فروش، اعداد بسیار جای بهبود دارد ولی مهم تر از افزاش این عدد کارآمد شدن این سیستم است. در حال حاضر این سیستم برای خبرنگاران کارآمد نیست و هزینه آن روی سیستم بیشتر از درآمدی که از این طریق کسب می نماید. در مجموع کانالی ضررده برای خبرنگاران محسوب می گردد. برای حفظ این کانال این جهت را باید به سرعت اصلاح کنیم.

آیا به دسته های مختلف کمیسیون های متفاوت تعلق می گیرد؟

کمسیون برای گروه های کالایی مختلف متفاوت است. در حال حاضر بین 2 تا 20 درصد از قیمت کالا، یعنی متوسط کمسیون پرداختی به افیلیتورها 12٪ است. این مبلغ از متوسط کمسیونی که ما از فروشندگان در مارکت پلیس دریافت می کنیم بیشتر است و این یکی از مهم ترین اشکالات این سیستم به شمار می آید که در مجموع آن را به کانالی ضررده برای ما تبدیل نموده است.

معیار کمیسیون به افیلیتور چگونه اندازه گیری می گردد؟

معیار تفاوت به میزان عرضه و تقاضا ارتباط دارد. برای گروه های کالایی که تقاضای مشتریان بیشتر از عرضه آن ها بوده یا در شرایط فعلی تامین آن ها به شدت سخت است و بدون هیچ گونه فعالیت بازاریابی به فروش می فرایند کمیسیونی در نظر نمی گیریم. برای مثال گوشی موبایلی که به تعداد محدودی وارد کشور شده، به دلیل قیمت پایین تراز بازار بدون هیچ فعالیت بازاریابی به سرعت موجودی آن تمام می گردد؛ برای این گروه کالایی منطقی نیست که ما کمسیون بالایی برای افیلیت مارکتینگ در نظر بگیریم. از آن طرف کالاهایی که به قدر کافی در بازار وجود دارند و به اصطلاح عرضه بیشتر از تقاضا است، باید کمسیون ها افزایش یابد تا افیلیوتورها انگیزه لازم برای تبلیغ آن گروه را پیدا نمایند و در نهایت منجر به فروش بیشتر در آن گروه ها شوند.

تا به امروز چه مقدار کمیسیون سهم ناشران افیلیت یا همان بازاریابان محصول شده است و چه تعداد خریدی از سمت این بازاریابان ثبت شده است؟

به طور متوسط ماهانه 400 هزار کالا به وسیله افیلیت با متوسط کمسیون 12٪ به ناشران به فروش می رسد. 3٪ فروش ماهیانه خبرنگاران به وسیله ناشران تامین می گردد.

در روزهای اخیر در توییتر شاهد انتقاداتی به نحوه افیلیت مارکتینگ خبرنگاران بودیم که قبلا هم مشاهده شده بود. یکی از آن ها در نظر دریافت 20 درصد حق بیمه تامین اجتماعی است، که کاربران اعتقاد دارند این عدد که پیش از این 7.78 درصد بوده است با ورود ادرو افزایش پیدا نموده. اگر ممکن است درباره این کسر درآمد شرح داده و همچنین نقش ادرو را هم شفاف سازی کنید؟

این موضوع به ادرو ارتباط ندارد و به قانون بیمه و مالیاتی کشور مرتبط است و ما هم در همه قراردادها موظف به اجرای قانون کشور هستیم. برای اشخاص حقیقی براساس ماده 38 قانون تامین اجتماعی کارفرما (خبرنگاران) موظف است که از هر صورتحساب 30% سپرده بیمه (با رعایت سقف) و براساس تبصره ماده 86 قانون مالیات های مستقیم 10% مالیات از پرداخت های اشخاص حقیقی (کاربران افیلیت مارکتینگ دیجی کالا) را کسر کند و اشخاص حقیقی برای آزادسازی سپرده بیمه های کسر شده می توانند مفاصاحساب تامین اجتماعی را دریافت و برای کارفرما ارسال نمایند. در نهایت کارفرما باید نسبت به آزادسازی سپرده بیمه های کسر شده اقدام کند. مبلغ مالیات نیز به ما تعلق نمی گیرد و در انتها هرماه آن را به اداره مالیات پرداخت می کنیم. درباره بیمه هم در حال حاضر خبرنگاران از کاربران افیلیت فقط 10% سپرده بیمه را کسر می نماید و در واقع 20% مابقی را خود شرکت به عنوان ریسک بیمه پذیرا است.

یکی دیگر از نکاتی که بازاریابان به آن معترض هستند، حق کمیسیون صفر به محصولات بهداشتی و دیجیتال است. آن ها معتقدند که هر زمان استقبال از یک محصول زیاد است، کمیسیون کاهش پیدا نموده و هر زمان استقبال کمتر، کمیسیون افزایش پیدا نموده است و این عمل را بی عدالتی می دانند. کمی راجع به ساز و کار آن شرح دهید؟

نحوه این ساز و کار را پیش تر شرح دادیم. قابل ذکر است که ما این عمل را بی عدالتی نمی دانیم و ذات کار افیلیت در همه جای جهان به همین صورت انجام می پذیرد.

موضوع تخفیفات و کسر کردن آن از کل درآمد حاصل از کمیسیون یکی دیگر از دغدغه های مهم بازاریابان است، کمی شفاف سازی کنید؟

این یکی از اشکالات این سیستم بود و نقد واردی است. اشکال فنی است و به سرعت آن را حل خواهیم کرد.

خبرنگاران در قرارداد خود اعلام نموده که 14 روز پس از فروش کالا توسط بازاریاب، پرداختی های آن ها انجام می گردد. این در حالی است که بازاریابان می گویند این پرداختی ها ماه ها عقب افتاده و زمان پرداخت هم به دلایل مختلف مقداری از آن کسر می گردد. این موضوع به چه چیزهایی ممکن است ربط داشته باشد.

دلیل موارد تعویقی متفاوت است. تعدادی از پرداختی ها به دلیل نداشتن قرارداد عقب افتاده اند. طبیعی است که هرپرداختی باید در قالب قراردادی انجام گردد و تا قرارداد از سمت ناشر امضا نگردد امکان پرداخت وجود ندارد. برخی دیگر برای کشف تخلفات بود. متاسفانه برخی از ناشران تخلف های گوناگونی انجام دادنده اند که بخش بزرگی از انرژی تیم صرف کشف تقلب ها و تخلف ها شد. برای مثال برخی از افیلیتورها بدون در نظر دریافت ناموجود بودن کالا، محتوایی فراوری می نمایند که مشتری ها رو به سایت ما ارجاع می دهد. در ادامه از لحظه ورود مشتری تا 10 روز بکوکی تنظیم می گردد. پس با توجه به ناموجود بودن کالا، ما باید تا 10 روز کمیسیون فروش کالا به خریدار ثابت خودمون را به افیلیتور پرداخت کنیم که با منطق افیلیت تناقض دارد. متاسفانه ازین دست تخلفات باعث شد که رسیدگی به امور ناشرانی که قانونی و سالم هم کار می کردند به عقب بیفتد. با اتوماسیون کردن کشف تخلف، این تقلب ها به حداقل رسیده و به دنبال پرداخت ها هم به موقع انجام می گردد.

بندی در قرارداد با افیلیتور دیده شده که می گوید خبرنگاران در هر زمانی حق دارد شرایط پرداخت و نرخ کمیسیون و میزان جرائم را اصلاح نماید. این مقداری سخت گیرانه نیست؟ شاید عقد قرارداد کوتاه تر با نرخ ثابت راهکار بهتری باشد؟

شرایط متلاطم مالی یکی از مسائل سیستم افیلیت در ایران بوده و آن را با قسمت های دیگر جهان متفاوت می نماید. در آن کشورها قیمت ها و شرایط بازار دچار تغییرات ناگهانی و جدی نمی گردد که در نتیجه مقدار عرضه و تقاضا قابل پیش بینی است. ما در شرایط فعلی به صورت دائم با چالش کمبود کالا روبرو می شویم که این خود عاملی برای تغییر کمیسیون ها به شمار می آید. آخرین تغییر طرح افیلیت مارکتینگ خبرنگاران مربوط به اسفند سال گذشته بود، اما برای موفقیت این سیستم در ایران باید تغییرات کمیسیون را به گونه ای طراحی کنیم که همچنان در همین اقتصاد متلاطم برای ما ضررده نباشد و درآمد ناشران هم تامین گردد.

خبرنگاران با کاهش نرخ کمیسیون، سعی دارد، افزایش قیمت کالا رو کنترل کند تا تقاضا برای خرید کالا کم نگردد. اما این کاهش حاشیه سود، یاری می نماید تا منحنی عرضه و تقاضا به نقطه تعادل برسد که در نهایت باعث سود ما و افیلیتورها گردد.

این مدل همکاری، با مدل همکاری ای که با استارتاپ پول ِتو (زیرمجموعه تخفیفان) که مدل Cash back را اجرا می نماید تداخل یا تضادی ندارد؟ چرا که محدودیت هایی در قرارداد شما با افیلیتورها نسبت به این مدل دیده شده.

همکاری ما با تخفیفان مدل پارتنرشیپ است و ارتباطی با سیستم افیلیت ندارد.

در انتها از دورنمای این پلتفرم و ابزار فروش آنلاین آن برایمان بگویید؟

برای پایداری این سیستم و تامین منافع طرفین، این طرح احتیاج به بهبودهای مستمر و زیرساخت های تکنولوژی گسترده دارد. یکی از ضعف های خبرنگاران ارتباط ضعیف آن با افیلیتورها است. از اقدامات اولیه ما بهبود این رابطه با ناشران و انتقال درست دغدغه های دو طرف به هم است. از دیگر کارهای ما در راستای ارتقا این طرح برگزاری وبینار و رویداد، تقویت پاسخگویی و بهبود مکانیزم کشف تقلب و شفافیت آن است. باید به ناشران در حوزه های فنی تخصصی مثل سئو یاری کنیم و متقابلا از یاری و مشورت آن ها هم استفاده کنیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1316

به "مدیر پرفورمنس خبرنگاران: 3٪ فروشمان از افیلیت مارکتینگ تأمین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیر پرفورمنس خبرنگاران: 3٪ فروشمان از افیلیت مارکتینگ تأمین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید