مسجدجامعی:موجودیت رژیم های کشورهای خلیج فارس به نفع ماست

به گزارش فروشگاه کوچک، سفیر اسبق ایران در مراکش و واتیکان در گفتگویی به بررسی تحولات اخیر در منطقه با توجه به گفتگوهای تهران و ریاض با میانجی گری عراق پرداخت.

مسجدجامعی:موجودیت رژیم های کشورهای خلیج فارس به نفع ماست

به گزارش خبرنگاران، محمد مسجدجامعی در مصاحبهیی در پاسخ به اظهارات وزیرخارجه عراق که گفته بود می خواهیم دیدگاه ایران و کشورهای خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کنیم و ایران در برهه ای به دنبال عضو ناظر در سازمان همکاری خلیج فارس بود گفت:اگر واقع بینانه صحبت کنیم، این شورای همکاری در داخل خودش گسل های زیادی دارد. نمونه آن مشکل قطر با دیگر کشورها بود. حالا آن گسل به اعتباری ترمیم شده ولی گسل های نهان زیادی وجود دارد. تمامی آنها با یکدیگر اختلافات جدی مرزی و سرزمینی دارند و مهم این است که این مناطق عموماً واجد منابع غنی نفت و گاز است.منهای این نکته نفع ما در این است که با هرکدام از این کشورها تک تک صحبت کنیم و رابطه خود با انها را مورد به مورد تنظیم کنیم، به نفع ما نیست که انها را در یک بلوک قرار دهیم. از این گذشته ایران هیچگاه نمی تواند عضو ناظر در این مجموعه باشد. این کار مفید هم نیست و سوءظن آنها را تحریک می کند. حتی پیشنهاد کردن آن هم مناسب نیست. برخی ابتکارات به نظر ما خیرخواهانه است ولی از نگاه انها اینطور نیست. این پیشنهادها عملاً اعتماد شکن است و بهتر است انجام نشود و اصولاً بدان نیازی هم نیست. صرف نظر از همه نکات، به نفع ما نیست که در مجموعه پرتعارضی قرار گیریم و در نهایت مجبور باشیم به نفع این و یا آن موضع بگیریم. مثلاً اگر ما در مجموعه آنها بودیم پس ازبحران قطر به نفع کدامین طرف موضع می گرفتیم.

این کارشناس ادامه داد: مضافاً که ما کشور خاصی هستیم. این ناشی از تاریخ و فرهنگ و هویت و آداب و رسوم ما است. ما در هیچ مجموعه ای نمی توانیم قرار بگیریم، اما می توانیم با همگان رابطه خوبی داشته باشیم. کسانی که درباره امنیت جمعی در خلیج فارس صحبت می کنند به مسائل آن و حتی به امکان آن، کمتر اندیشیده اند و بگذریم.نکته بعدی این است که - البته ممکن است خیلی ها با آن موافق نباشند - در نهایت اگر مسائل این کشورها و مسائل کل منطقه با دقت و بی طرفانه بررسی شود به نظر من به این نتیجه میرسیم که رژیم های موجود در این کشورها به مراتب بهتر از هر جانشینی است که بتوانیم برای انها فرض کنیم.ادامه این رژیم ها بیشتر به نفع ما است، به این معنی که امکان همکاری با آنها بیش از هر جانشین دیگری است. رابطه متوازن با آنان هم به ثبات اجتماعی و شکوفایی اقتصادی ما کمک می کند و هم موجب بهبود ذهنیت عمومی اهل سنت نسبت به ما می شود. ما پیوسته درباره تقریب و وحدت اسلامی صحبت کرده ایم، این مهم بدون جلب اعتماد رژیم های مسلمان ممکن نیست. نمی توان با تکیه صرف به عالمان و شخصیت های دینی و یا گروه های انقلابی مسلمان به چنین نتیجه ای رسید. این اشتباهی است که از مدت ها قبل بدان مبتلا بوده ایم. اینان در بسکمک از موارد عملاً تابع و یا حداقل متأثر از رژیم های حاکم خود هستند.

وی در پایان گفت: با توجه به این نکات است که می توان اقدامات دینی تحریک کننده شان را در نواحی مرزی متوقف ساخت و اتخاذ چنین سیاستی خود زمینه بهتری را برای تعاملات اقتصادی و تجاری و همکاری های مختلف دیگر فراهم می آورد.اگرچه ممکن است بسکمک این نکته را نپذیرند، اما در مرحله کنونی رابطه دینی و حتی فرهنگی در مفهوم مصطلح آن، به نفع نیست. از نقاط دیگری همچون ورزش، محیط زیست، همکاری های حقوقی و احیاناً هنری می باید آغاز کرد و به دلائلی مسابقات ورزشی را در این میان تأثیر به مراتب بیشتری است. علی رغم اینکه به دلیل کرونا تماشاچیان در مسابقات شرکت نمی کنند. از زاویه ای دیگر باید بدانها نگریست و با تغییر رویکرد خود، می باید شرائطی فراهم آید که آنان نیز از زاویه ای دیگر به ما بنگرند.

مشروح این مصاحبه را ایـنـجا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1749

به "مسجدجامعی:موجودیت رژیم های کشورهای خلیج فارس به نفع ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجدجامعی:موجودیت رژیم های کشورهای خلیج فارس به نفع ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید