نمدمالی سنتی در روستای ده بهار طارم احیا شد

به گزارش فروشگاه کوچک، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از احیای نمدمالی سنتی روستای ده بهار طارم اطلاع داد.

نمدمالی سنتی در روستای ده بهار طارم احیا شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، امیر ارجمند روز آدینه 6 تیر 99 گفت: سال های گذشته شغل و حرفه نمدمالی یکی از رایج ترین رشته های صنایع دستی در بین مردم روستای ده بهار بود. صنعت نمدمالی به شکل سنتی فراموش شده بود که با کوشش و پیگیری های این اداره، زمینه برای احیای آن فراهم شده است.

او اضافه کرد: پس از سال ها مجدداً کارگاه نمدمالی با همراهی صنعتگران و مربی محلی در روستای ده بهار راه اندازی شد. نمد ازجمله صنایع دستی است که قابلیت بروز شدن دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اظهار کرد: سعی می کنیم تا جوانان روستای ده بهار با اعمال ابتکار و خلاقیت در فراوری محصولات جدید و جذاب نمدی در این رشته مشغول به کار شوند.

نمد نوعی بافته سنتی و زیراندازی است که از پشم فراوری شده فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم رفتن الیاف پشم می گردد. دوخاصیت جعدیابی و پوسته ای شدن پشم امکان فراوری نمد را فراهم می نماید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1182

به "نمدمالی سنتی در روستای ده بهار طارم احیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمدمالی سنتی در روستای ده بهار طارم احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید