همکاری کشاورزی ایران و ویتنام، احتمال واردات برنج ویتنامی

به گزارش فروشگاه کوچک، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، در دیدار محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی ایران با نگوین سوان کونگ، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام ضمن آنالیز موضوعات و راه های همکاری دو کشور، بر لزوم گسترش روابط مالی ایران و ویتنام به ویژه در زمینه های کشاورزی و شیلاتی تاکید شد.

همکاری کشاورزی ایران و ویتنام، احتمال واردات برنج ویتنامی

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

در این دیدار، وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با بیان این که دو کشور در مبادلات تجاری و کشاورزی می توانند مکمل یکدیگر باشند، توضیح داد: ایران و ویتنام ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی دارند و می توانند محصولات مورد احتیاج یکدیگر را تامین نمایند.

حجتی، صادرات مجدد کالاهای کشاورزی به وسیله ایران و ویتنام به بازارهای منطقه ای دو کشور را از دیگر ظرفیت های همکاری برشمرد و تاکید نمود: برای توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور ضروری است موافقتنامه های بهداشتی در زمینه های گیاهی و دامی، امضاء گردد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران نخستین فراورینماینده قزل آلای پرورشی در آب های شیرین و شور در دنیا است، برای صادرات این گونه آبزی به ویتنام اعلام آمادگی کرد و اضافه نمود:محصولات ویژه مناطق خشک نظیر پسته، خرما، سیب و انار نیز در ایران فراوری و به سایر کشورها صادر می گردد و آمادگی داریم تا این محصولات را برای مصرف مردم ویتنام و یا کشورهای اطراف آن صادر کنیم.

حجتی با بیان این که احتیاج 3 میلیون تنی ایران به برنج گفت: سالانه 2.2 میلیون تن برنج در کشور ما فراوری می گردد و نزدیک به 800 هزارتن کسری فراوری به وسیله واردات تامین می گردد که می توانیم بخشی از این احتیاج را از کشور ویتنام تهیه کنیم.

وی با اشاره به ذائقه مردم کشورمان برای مصرف برنج ایرانی، برای مبادله بذر و کشت گونه های پرمصرف برنج ایرانی در ویتنام اعلام آمادگی کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:بخشی از اقلام صادراتی ویتنام از جمله کالاهای مورد احتیاج ایران است که از سایر کشورها تامین می گردد و به منظور توسعه همکاری های دوجانبه و در یک مبادله منطقی می توانیم این کالاها را از کشور ویتنام تهیه کنیم.

در این دیدار، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز با اشاره به توافق روسای جمهور دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری به سالانه دو میلیون دلار، حوزه های کشاورزی و شیلاتی را از جمله زمینه های مهم برای ارتقای همکاری ها عنوان نمود و اضافه نمود:با توسعه همکاری های کشاورزی ایران علاوه بر جمعیت 90 میلیون نفری ویتنام به بازار 650 میلیون نفری اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا (آسه آن) دسترسی پیدا می نماید.

نگوین سوان کونگ اضافه نمود: ویتنام از شمال به جنوب کشور 1.6 میلیارد نفری چین متصل است؛ همچنین با 15 کشور دنیا موافقتنامه تجارت آزاد امضا نموده که ایران می تواند از این ظرفیت ها نیز برای توسعه بازارهای صادراتی خود استفاده کند.

وی با اشاره به صادرات 30 میلیارد دلاری ویتنام در سال 2016، اقلام عمده صادراتی این کشور را محصولات جنگلی، شیلاتی، بادام هندی، فلفل سیاه و برنج اعلام و اعلام نمود: حجم صادرات هر یک از اقلام یاد شده بیش از یک میلیارد دلار بوده است و آمادگی داریم بخشی از کالاهای مورد احتیاج ایران را تامین کنیم.

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام با اشاره به این که این کشور از فراورینمایندگان و صادرنمایندگان عمده محصولات شیلاتی است، یادآور شد:ماهیان خاویاری، قزل آلا، سالمون و آبزیان دریای خزر در بازار ویتنام مورد استقبال واقع شده است و آمادگی داریم این محصولات را از ایران تامین کنیم.

وی اضافه نمود:سالانه نزدیک به 12 میلیون گردشگر که 40 درصد آنها اروپایی هستند به ویتنام سفر می نمایند و آنها نیز از محصولات شیلاتی ایران استقبال می نمایند.

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، محصولات برنج، موز، انبه، لیمو ترش، آناناس و گوشت گاو را از جمله کالاهای صادراتی این کشور عنوان و آمادگی کشورش را برای تامین احتیاج ایران به این اقلام اعلام نمود.

وی برای توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور از وزیر جهاد کشاورزی به همراه تجار ایرانی دعوت کرد تا پیش از انتها سال 2017 میلادی به ویتنام سفر نمایند و همچنین خواهان سفر هیاتی عالی رتبه شامل وزیر کشاورزی و تجار ویتنامی در مدت زمان یاد شده به ایران شد.

در این دیدار، مقرر شد تا کارگروه مشترک دائمی ایران و ویتنام تشکیل گردد و ضمن آنالیز راه های گسترش همکاری های کشاورزی، زمینه تسهیل رفت و آمد تجار و همچنین تهیه و امضای موافقتنامه های بهداشتی گیاهی و دامی دو کشور را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 483

به "همکاری کشاورزی ایران و ویتنام، احتمال واردات برنج ویتنامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری کشاورزی ایران و ویتنام، احتمال واردات برنج ویتنامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید