هوشمندسازی برق ساختمان با ترفندهای طلایی

به گزارش فروشگاه کوچک، هوشمندسازی برق ساختمان می تواند منزل شما را دگرگون کند. نزدیک عید نوروز که میشه همه آغاز میکنن به خونه تکونی و تغییرات توی منزل خودشون. از نقاشی بگیر تا تغییر دکوراسیون. برخی از خونه ها هم یه بازسازی اساسی میکنن که واسه عید خونه شون اماده و شیک باشه. یه دست نقاشی میتونه خونه رو به طور کلی نو نشون بده حالا در کنارش عوض کردن وسایل قدیمی مثل فرش و مبل و تلویزیون و … هر چندسال یه بار میتونه به کلی ظاهر خونه رو عوض کنه. اما یه کاری هست که هم ظاهر خونه رو عوض میکنه و هم باعث آسایش و راحتی ساکنین اون خونه میشه. تو این مقاله قصد دارم بهتون بگم چطور میتونید با هوشمندسازی ساختمان خودتون، ظاهری مجذوب کننده و کاربردی به خونتون ببخشید.

هوشمندسازی برق ساختمان با ترفندهای طلایی

نحوه کشی سیم کشی برق خانه هوشمند

سیستمهای هوشمندسازی قدیمی و پروتکلهای سیمی برای اجرا تو بازسازی حتی یه دردسر واقعی بود. باید کل سیم کشی ها عوض میشد. همه روشنایی ها و سیستمهای سرمایش و گرمایش مجددا لوله گذاری و سیمکشی میشدن و مجددا یه دست نقاشی. اما تو سیستمهای تازه هوشمندسازی ساختمان که از پروتکل بی سیم استفاده میکنن. برندهایی مثل اورویبو و نستک و … احتیاجی به تغییرات توی سیمکشی ساختمان ندارن و خیلی راحت با سیستم سنتی ساختمان سازگارن و میشه اونا رو جایگزین کرد.

سیم کشی خانه هوشمند با استفاده از PLC

استفاده از PLC برای خانه هوشمند چندین ساله که منسوخ شده. PLC ها تجهیزات قابل برنامه ریزی هستن که کاربر باید با زبان مخصوص برنامه نویسی این تجهیزات بهشون دونه دونه برنامه بده و کلا کلیدهای هوشمند هم برای کنترل این سیستمها نبود. برای کنترل این سیستمها باید از پنلهایی به نام HMI استفاده میشد که حتی رابط کاربری هم باید خود شخص طراحی میکرد. امروزه رله های هوشمند جایگزین PLC شده. برای استفاده از این سیستمها باید یک تابلوی برق بزرگ تو واحد در نظر گرفته بشه و تمام چراغها و سیستمهای روشنایی به داخل تابلو برده بشه.

سیم کشی خانه هوشمند با استفاده از تجهیزات ماژولار

بعد از استفاده از PLC برای هوشمند سازی خانه، سیستمهای هوشمندی روانه بازار شد که ماژولار بود و تا امروز هم فراوری این تجهیزات ادامه دارد و همچنان از سیستمهای پر فروش بازار هستند. تجهیزات ماژولار را برندهایی مانند TIS و … فراوری میکنند که برای استفاده از این تجهیزات کاربر احتیاج به یک تابلو برق مرکزی بزرگ و یا چند تابلو برق در فضاهای مختلف خانه خود دارد. ارتباط این ماژولها با هم به وسیله کابل شبکه انجام میگیرد و هر برند پروتکل مختص به خود را دارد. برای استفاده از سیستمها هوشمند ماژولار در بازسازی خانه باید کل سیم کشی عوض گردد.

آیا استفاده از خانه هوشمند سیم کشی معمول خانه را تغییر می دهد؟

جواب این سوال هم بله است و هم خیر. تجهیزات ماژولار و تابلویی احتیاج به یک تابلو برق بزرگ برای واحد دارند که احتیاج به سیم کشی مجدد کل خانه دارد. اما تجهیزات نسل تازه هوشمند سازی که از پروتکل بی سیم استفاده میکنند، احتیاج به هیچگونه تغییری نه تنها درسیم کشی خانه بلکه حتی در تغییر قوطی کلیدها نیز ندارد. برندهایی مثل اورویبو که از پروتکل زیگبی استفاده میکنند برای ارتباط بین کلیدها احتیاج به هیچگونه سیم کشی ندارند و در برندهایی مثل نستک که از پروتکلهای قدیمی تر مثل RF استفاده میکنند و احتیاجی به ارتباط با یکدیگر ندارند.

سیم و کابل های مورد احتیاج در یک ساختمان هوشمند

برای داشتن یک خانه هوشمند سیمی احتیاج به سیم کشی مخصوصی دارید. بالاتر اشاره کردیم که برای استفاده از تجهیزات سیمی احتیاج به تابلو برق داریم و برای سیمکشی و ارتباط بین تابلو و کلیدهای هوشمند باید از کابل مخصوص استفاده کنیم. در بعضی برندهای احتیاج به کابل KNX و در بعضی برندها احتیاج به کابل CAT5 داریم. باقی سیمکشی تجهیزات بر اساس استاندارد انجام میگردد و برای سیستمهای روشنایی از سیم 1.5 و برای پریزها از سیم 2.5 استفاده میگردد. برای فن کوئلها از کابل 5*1.5 استفاده میگردد و برای پرده های برقی هم از کابل3*1.5 به کار میرود. برای سیستمهای هوشمند نسل تازه و بی سیم احتیاجی به تغییر سیم کشی ساختمان نیست و همه تجهیزات بر بستر سنتی نصب و برنامه ریزی مشوند.

مقایسه سیم کشی هوشمند و سنتی

در سیستمهای هوشمند با پروتکل سیمی، ما احتیاج به یک تابلو برق بزرگ داریم که تمام روشنایی ها به داخل تابلو برده میگردد. این کار هزینه سیم کشی، لوله گذاری و اجرت برقکار را بالا میبرد و بعلاوه هزینه تابلو برق را به واحد شما اضافه میکند. در سیم کشی سنتی روی دیوار مربوط به هر فضا قوطی کلید در نظر گرفته میگردد و تنها یک رشته کابل از تابلو به داخل قوطی کشیده میگردد و سپس تمامی روشنایی های مربوط به هر فضا به داخل همان قوطی آورده میشوند. سیستمهای هوشمند نسل تازه نیز به همین صورت کار میکنند و احتیاج به تابلو برق و سیم کشی پرهزینه ندارند.

آموزش رایگان هوشمند سازی برق ساختمان

شرکت هوشمندسازی ساختمان گوزن زرد دوره های آموزشی مختلفی برای هوشمندسازی ساختمان ارائه نموده است که میتوانید به صورت رایگان به آنها دسترسی داشته باشید. در این دوره ها علاوه بر نکات فنی برای هوشمندسازی برق ساختمان که رعایت آن در همه پروژه ها الزامی میباشد، آموزش داده شده، بلکه نکاتی برای مذاکره با مشتری و نحوه صدور فاکتور نیز ارائه شده است.

صفر تا صد هوشمند سازی برق ساختمان

در صورتی که با برق ساختمان آشنایی داشته باشید، یادگیری صفر تا صد هوشمندسازی کار پیچیده ای نیست و در چند جلسه آموزشی با کلیات این سیستمها آشنایی پیدا میکنید. عموما در دوره های آموزشی و آموزشهای آنلاین نکات کلی و برنامه نویسی هوشمندسازی به شما آموزش داده میگردد و بعضی نکات مهم در پروژه ها که در صورت عدم رعایت به مسائل بسیاری برخورد میکنید به شما آموزش داده نمیگردد. بعضی از راهنمای کار هم هست که کاملا تجربی است و باید با تجربه در پروژه ها آنها را آموزش ببینید.

قیمت سیم کشی هوشمند ساختمان

قیمت سیمکشی ساختمان قانونا باید به متراژ استفاده شده از سیم محاسبه گردد، اما در بیشتر پروژه ها قرارداد کارفرما با برق کار ساختمان به صورت متر مربع زیرساخت منعقد میگردد. در پروژه هایی که به صورت سنتی پیاده سازی میشوند برقکاری راحت تر و با قیمت پایین تری انجام میگردد و در پروژه های هوشمند قیمت چند درصدی بالاتر میرود. معمولا در تهران قراردهای سیم کشی ساختمان در تاریخ نگارش این مقاله به قرار متر مربعی از 75 هزار تومان الی 120 هزارتومان میباشد. که برای سیستمهای هوشمند به سقف این مبلغ نزدیک تر است.

برقکاری ساختمان شغلی پر سود و پر در آمد است، و اگر برقکار تخصص سیمکشی سیستمهای هوشمند را داشته باشد عایدی بالاتری نیز دست پیدا خواهد نمود. مثلا برای سیم کشی یک ساختمان 10 واحدی هوشمند با متراژ کل 2000 متر مربع مبلغ کل قرارداد بیش از 200 میلیون تومان میباشد. با توجه به این که این مبلغ فقط به عنوان اجرت انجام کار است، نهایتا عایدی قابل ملاحظه ای برای یک برقکار دارد.

نقشه سیم کشی برق هوشمند ساختمان

نقشه سیم کشی برق هوشمند ساختمان باید به وسیله مهندسین مشاور هوشمند سازی ساختمان تهیه و تدوین گردد و سپس به تایید کارفرما و معمار پروژه برسد تا تداخلی در نقشه های معماری و طراحی فضا نداشته باشد. تهیه نقشه سیم کشی برق هوشمند ساختمان کاری بسیار بسیار مهم و احتیاجمند تجربه بالایی میباشد. چرا که در صورت تهیه غلط نقشه در بعضی مراحل کار دیگر امکان اصلاح سیستم اجرا شده نیست و در صورت اصلاح هزینه بسیار زیادی به کارفرما تحمیل میگردد. یک مهندس مشاور با تجربه میداند که در زمان تهیه نقشه باید همه چیز را طوری در نظر بگیرد که برترین گزینه ها با کمترین هزینه برای کارفرما فراهم کند.

قطعات برق هوشمند

برای برق هوشمندساختمان بیشترا از تجهیزاتی مانند رله، ترموستات و … استفاده میگردد که بعضی از موارد آنها با سیستمهای سنتی یکسان است. مثلا در یک خانه برای کنترل فن کوئل و اسپیلت باید از ترموستات استفاده گردد، چه هوشمند باشد و چه سنتی. یا برای روشنایی باید از کلید استفاده گردد. بعضی از تجهیزات هوشمند سازی آپشن محسوب میگردد و کابر به دلخواه خود برای آسایش بیشتر میتواند از این تجهیزات استفاده کند. تجهیزاتی مانند سیستم صوتی، پرده برقی، تاچ پنل و …

قیمت تابلو برق هوشمند

تابلو برق قیمت معینی ندارد و نمیتوان یک قیمت کلی برا آن معین کرد. با روشهای مختلف میتوان قیمت تابلو برق را معین کرد. برای معین کردن قیمت ابتدا احتیاج داریم که ابعاد تابلو برق را معین کنیم. برای معین کردن ابعاد تابلو باید همه تجهیزات را کار هم بچینیم و با کم و زیاد کردن ردیفهای مختلف تابلو به ابعاد مد نظر خود برسیم. بعد از معین شدن ابعاد باید هزینه تجهیزات مصرفی مثل فیوز و داکت و ترمینال و شینه و … را محاسبه کنیم که با یک سرچ ساده در اینترنت به راحتی پیدا میکنیم. حالا باید هزینه تجهیزات مصرفی را اضافه هزینه تابلو و مونتاژ کنیم که آن هم با فرمول سانتی متر مربعی محاسبه میگردد. طول تابلو ضرب در عرض تابلو ضرب در هزینه سانتی از حدود 200 تومان تا 400 تومان. مثلا برای یک تابلو 60 در 90 هزینه مونتاژ با سانتی 200 تومن حدود یک میلیون تومان میگردد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2300

به "هوشمندسازی برق ساختمان با ترفندهای طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندسازی برق ساختمان با ترفندهای طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید