چرا رنگ دندان عوض می گردد؟

به گزارش فروشگاه کوچک، همه ما می خواهیم ظاهر خوبی داشته باشیم. هیکلی متناسب، پوستی با طراوت و دندان هایی سفید آرزوی بیشتر ما است. داشتن دندان های سفید بسیار جالب است اما وجود لکه های سفید روی دندان چندان خوشایند نیست. عوامل زیادی می توانند سبب بروز لکه های سفید روی دندان شوند. گاهی این لکه ها نشانه آغاز پوسیدگی هستند و گاهی بر

چرا رنگ دندان عوض می گردد؟

چرا رنگ دندان عوض می گردد؟

نکاتی درباره لکه های سفید دندان

همه ما می خواهیم ظاهر خوبی داشته باشیم. هیکلی متناسب، پوستی با طراوت و دندان هایی سفید آرزوی بیشتر ما است. داشتن دندان های سفید بسیار جالب است اما وجود لکه های سفید روی دندان چندان خوشایند نیست. عوامل زیادی می توانند سبب بروز لکه های سفید روی دندان شوند. گاهی این لکه ها نشانه آغاز پوسیدگی هستند و گاهی بر اثر جذب زیاد فلوراید به وجود می آیند و گاه ارثی هستند. در بسیاری موارد این مشکل در سن کودکی به وجود می آید و والدین متوجه می شوند در حالی که دندان های شیری کاملا طبیعی بوده است اما دندان های دایمی کودک بعد از رویش لکه های سفید رنگی دارند.

این لکه ها در بیشتر موارد بر اثر تغییرات در مواد معدنی دندان به وجود می آیند، به این معنی که در این منطقه ها، مینا دکلسیفیه شده است. یعنی مینای دندان (لایه خارجی دندان) در این منطقه ها نازک یا تغییر شکل یافته است.

این تغییر رنگ ها گاهی به رنگ زرد و یا قهوه ای هم دیده می شوند. اغلب این تغییرات در مواد معدنی مینا در حین تکامل دندان (پیش از رویش) به وجود آمده اند و به ایجاد مینای ضعیفی در این محل ها منجر می شوند.

چرا و چگونه؟

همان طور که گفته شد، در بسیاری موارد علت بروز لکه های سفید روی دندان ها، جذب زیاد فلوراید هنگام تکامل دندان دایمی است. این اتفاق اغلب در حدود شش ماهگی تا پنج سالگی به وجود می آید. یعنی اگر کودک در این حدود سنی در معرض فلوراید زیاد قرار بگیرد (چه در آب آشامیدنی و چه به صورت خوردن قرص های فلوراید) بعد از اینکه دندان ها رویش پیدا می نمایند، روی آنها لکه های سفید وگاه زرد رنگی دیده می گردد. در برخی موارد وجود این لکه ها به معنی آغاز پوسیدگی در دندان است. این مورد به خصوص بعد از برداشتن پلاک های ثابت ارتودنسی زیاد دیده می گردد. تصور کنید بعد از چند سال دردسر و زحمت و خرج و رفت و آمد برای مرتب کردن دندان های کودک خود و روزشماری برای تمام شدن دوره آن، بعد از برداشتن پلاک ها، لکه های سفید رنگ واضحی را روی دندان های او خواهید دید که چشم انداز ناخوشایندی را به وجود می آورند. از آن بدتر اینکه دندانپزشک به شما می گوید این لکه ها دایمی هستند و امید چندانی به برطرف آنها نیست. در این باره پلاک های ثابت، محل خوبی برای تجمع مواد غذایی و پلاک میکروبی هستند و از آنجا که بچه ها نمی توانند دندان های خود را در این منطقه ها به خوبی تمیز نمایند، این امر سبب بروز پوسیدگی هایی در این محل ها می گردد که در ابتدا به صورت لکه های سفید رنگی خود را نشان می دهند.

گاهی هم این لکه ها بر اثر یک سری مسائل و بیماری های ژنتیکی پیش می آیند که در این صورت هم مینای دندان در برخی منطقه ها لکه دار و تغییر شکل یافته خواهند بود و چنین دندانی می تواند استعداد زیادی برای پوسیدگی داشته باشد.

لکه ها می آیند و می فرایند

جالب این است که بسیاری از بیماران از وجود لکه های سفید رنگی روی دندان های خود شکایت دارند اما آنها اظهار می نمایند که این لکه ها فقط در صبح ها وجود دارند و در طول روز به تدریج ناپدید می شوند یا آنکه برخی بیماران می گویند که فقط هنگامی که سرما می خورند لکه های سفید رنگی را روی دندان های خود می بینند.

باید گفت که ظهور این لکه ها در این شرایط به علت خشکی دهان است. یعنی دهان بیماران در هنگام صبح خشک است و در این زمان لکه ها بیشتر خود را نشان می دهند. در هنگام سرماخوردگی هم چون بیشتر افراد تنفس دهانی دارند دهان شان خشک می گردد و باز هم به همین علت لکه های سفید نمایان خواهند شد. اما به تدریج با بهبود علایم سرماخوردگی و مرطوب شدن محیط دهان، این لکه ها محو خواهند شد.

4توصیه مهم

در موارد ارتودنسی ثابت، در طول درمان رعایت خوب بهداشت، تمیز کردن دقیق دندان ها به یاری مسواک های مخصوص لازم است. علاوه بر آن، شستشوی روزانه دهان با دهان شویه های حاوی فلوراید می تواند تا حد زیادی مانع از بروز پوسیدگی در اطراف پلاک های ثابت ارتودنسی گردد.

روش معمول برای از بین بردن این لکه ها، به خصوص اگر روی دندان های جلو باشند، پوشاندن لکه ها از طریق کامپوزیت (ماده ترمیمی سفید رنگ) است. گاهی هم روکش کردن دندان، تنها راهکار برای مخفی کردن این لکه ها است.

در مواردی که این لکه های سفید سطحی باشند، ممکن است بتوان از برخی روش های سفید کردن (بلیچینگ) برای برطرف آنها یاری گرفت. اما در برخی موارد سفید کردن دندان فقط سبب سفیدتر شدن این لکه ها و آشکار شدن بیشتر آنها خواهد شد.

علاوه بر سفید کردن، روش دیگری هم برای برطرف برخی از این لکه های سطحی وجود دارد. در این روش، جریان قدرتمندی از هوای خشک همراه با ذرات اکسید آلومینیوم با شدت روی دندان پاشیده می گردد و تا حدی این لکه ها را از بین می برد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1878

به "چرا رنگ دندان عوض می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رنگ دندان عوض می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید