کلیات نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور نهایی شد

به گزارش فروشگاه کوچک، به گزارش خبرنگاران، منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصد و چهل و یکمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: این جلسه مربوط به حوزه دفاعی کشور بود و سابقه این موضوع از زمانی است که نقشه جامع علمی کشور تصویب شد.

کلیات نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور نهایی شد

وی گفت: در راهبرد کلان هفت نقشه جامع علمی کشور دو اقدام ملی بسیار مهم آمده است. این راهبرد اصلی، سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه علوم و فناوری های دفاعی و امنیتی با رعایت سیاست های مصوب در ذیل این راهبرد ملی است. دو اقدام ملی داریم که یکی از این اقدامات که امروز به آن پرداخته شد تدوین اسناد و الگوهای پیشرفت علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: در این قرن و این دوران شاید علم و فناوری از ابزارهای مهم قدرت هر کشوری است و چه بسا از سلاح و مهمات و همچنین امکانات سخت افزاری مهمتر است و دانشمندان کشور ما هم که واقعا جهادگونه تلاش می کنند و دستاوردهای خوبی برای کشور ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: نام این سند نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی گذاشته شده است و بخش هایی از آن در این جلسه توسط مسئولان دفاعی شرح داده شد. شاید فلسفه اصلی این سند ارتباط دادن حوزه علم و فناوری غیر دفاعی با حوزه دفاعی کشور است که اگر این کار انجام شود دانشمندان ما و دانشگاههای ما به این حوزه دفاعی متصل می شوند.

کبگانیان گفت: معمولا در کشورها، پیشرفته ترین علوم و فناوری ها از این حوزه آغاز می شود و باید سرریز دستاوردهای دفاعی به سایر بخش های کشور سرازیر شود.

وی افزود: این سند دارای محورهای اصلی بود که می توان به ارکان جهت ساز آن اشاره کرد که شامل چشم انداز، اصول، سیاست ها و ماموریت ها است. همچنین از محورهای دیگر این سند می توان به ارکان قابلیت ساز که شامل مدیریت دانش، سازماندهی اطلاعات و مباحث حقوقی می شود، اشاره کرد و آن باید طوری باشد که رسوب دانش رخ داده و مدیریت شود و طوری نباشد که به صورت نوسانی در تناسب نیازها ما شاهد اوج و فرود این فعالیت ها باشیم.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به محور بعدی از اجزای این سند اشاره کرد و گفت: محور بعدی از اجزای سند، علوم و فناوری های اولویت دار است چون نیازهای علم و فناوری کشور بسیار زیاد است و منابع و زمان لازم برای پرداختن به همه امکانات وجود ندارد. بنابراین ما خواسته بودیم اولویت های علم و فناوری در این حوزه مشخص شود.

کبگانیان ادامه داد: نگاشت نهادی محور دیگری از این سند و ساختاری است که بر کارها نظارت و راهبری دارد.

وی افزود: این سند طی سالیان دراز طراحی شده و بر اساس گزارش حوزه دفاعی، نزدیک 70 هزار نفر ساعت بر روی آن کار شده است. 2 هزار عضو هیئت علمی، کارشناس و متخصص برای تهیه آن زحمت کشیده اند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: البته جزئیات به کارگروهی واگذار شد ولی کلیات سند نهایی شد. در این کارگروه که برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داوطلبانه حضور دارند پیشنهادات مطرح می شود تا ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و ستاد کل نیروهای مسلح، پیشنهادات این جلسه را اعمال کنند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر صیانت از دانشمندان گفت: صیانت از دانشمندان و نخبگان کشور یکی از دغدغه های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دشمنان ما اگر به علت ضعف خود ترور فیزیکی انجام می دهند هدفشان برداشتن یک نفر نیست بلکه آنها می خواهند جوانان و نخبگان ما را از کارهای موثر برای کشور بازدارند و رعب و وحشت ایجاد کنند.

کبگانیان شرح داد: بنابراین ما در تمام اسنادمان بویژه سند همکاریهای علمی و بین المللی یک بند مشخص با این موضوع داریم و این صیانت شامل صیانت معنوی، نرم افزاری، سخت افزاری و همه موارد می شود. همچنین ما از مسئولان سئوال کرده ایم که در ارتباط با نخبگان و دانشمندان بویژه با توجه به وقایع تاسف انگیز این اواخر چه کارهایی انجام داده اند؟ می دانیم که تلاش های خوبی در این زمینه شده و قرار شده است در این خصوص گزارش خود را ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1480

به "کلیات نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور نهایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیات نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور نهایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید