گذری مختصر بر تاریخچه پیدایش گردشگری انبوه

به گزارش فروشگاه کوچک، فرایند توسعه گردشگری در چارچوب اقتصاد سرمایه داری و با افزایش نوآوری های مدیریتی ، سیر تحول اجتماعی را در پی داشته، که میل به مصرف اوقات فراغت بیشتر در مدرنیته ، ابعاد دیگری به خود گرفت . فراوری انبوه که در این دوره در چارچوب فوردیسم شکل گرفت ، نشان از یک فرایند دگرگون کننده داشت . در این شیوه ، فراوری انبوه کالا به یک هنجار بدل شد و در کنار آن فراوری استاندارد شده ، فراوری محصول با استفاده از فرآیندهای گروهی (سیستم خط فراوری انبوه )، فراوری به مقدار بسیار زیاد و بهره گیری از الگوی یکسان (یخچال ، لباسشویی ، تلویزیون و غیره ) در عرصه هایی مانند مهندسی ، کالاهای الکترونیکی و اتومبیل یک مشخصه شاخص به حساب می آمد. کارخانجات فراوریی به طور معمول در مقیاس های بزرگ اندازه ایجاد شد. در بالاترین سطح کارخانه فورد در دیترویت چهل هزار کارگر را در یک مجموعه عظیم گرد آورده بود و از آنجا که فراوری انبوه کم هزینه، به اقتصادهایی با مقیاس کلان احتیاج داشت، دارا بودن صدها یا هزاران کارگر امری عادی بود. گسترش فراوری انبوه به تمامی سطوح اقتصاد سرمایه داری، گردشگری را نیز در برگرفت. گردشگری در این میان با کسب ویژگی های سرمایه داری در چرخه فراوری ـ مصرف، نه به عنوان سفری برای تجربه گردشگری، که خود کار محسوب شد. این خود به شکل گیری گردشگری انبوه فرصت داد که در آن گردشگری به عنوان محصولی بسته بندی شده و استاندارد به عنوان دو هفته تعطیلات در سال و در کنار دریا ارائه شود.

گذری مختصر بر تاریخچه پیدایش گردشگری انبوه

جهت دریافت مشاوره سفر با بهترین قیمت تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

سواحل در گردشگری انبوه از اهمیت بالایی برخوردار بودند و گردشگران به وسیله تورهای گردشگری به صورت دسته جمعی به مناطق ساحلی روی می آورند و امتداد آرامش در خانه را در این مکان ها جستجو می کردند. به عنوان مثال سواحل دریای مدیترانه نمونه خوبی برای گردشگری انبوه است. به گونه ای که رشد سفر به این سواحل از کشورهای اروپایی بعد از جنگ دنیای افزایش چشمگیری یافت. آنچه فرآیند گردشگری انبوه را در این سفرها رقم می زد، دلبستگی به سه s معروف بود که در دریا، خورشید، ماسه خلاصه می شد. از این رو گردشگران انبوه به دنبال یافتن آرامش در جستجوی مناطقی بودند که از اهمیت چندانی برخوردار نبوده، اما به دلیل واقع شدن در کنار دریا و یا موقعیت خورشیدگیر انتخاب می شدند. این گردشگران از نظر فرهنگی خود را بالاتر از میزبانانشان دانسته و به همین دلیل نیاز به آشپزی و امکانات مربوط به محیط خود را در خارج از کشور خود داشتند. آنان هر چند به دنبال آرامش بودند ولی معمولاً باعث به وجود آوردن تأثیرات مخرب بسیاری برای میزبانان خود می شدند.بطور کلی گردشگری انبوه نشان دهنده مصرف چشمگیر اوقات فراغت در مکان های استاندارد شده بود، که با افزایش بهره بری از فضاهای گردشگری، بخصوص در سواحل ـ حداکثر باز خور منفی را ایجاد می نمود.

در این میان گردشگری در عصر حاضر نه به عنوان یک مسافرت ، سیاحت ، تفنن و … بلکه به یک فعالیت عظیم مالی بدل گشته است به طوری که درسال 2000 تعداد کل گردشگران در دنیا ، بالغ بر 702 میلیون نفر بوده که به وسیله مسافرت این تعداد نفر به نقاط مختلف دنیا حدود 621 میلیارد دلار وارد چرخه مالی دنیا شده است . در سال 2010 این صنعت به مبلغ غیر قابل باور 15 تریلیون دلار در سال دست یافت.آنچه در این مقوله از اهمیت اساسی برخوردار است ، آن است که گردشگری با تمامی انواع و اشکالش در حال تبدیل به فعالیت مالی پیشتاز دنیا در ربع اول قرن 21 و مهم ترین و سودآورترین تجارت دنیا است .

منبع: الی گشت
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 747

به "گذری مختصر بر تاریخچه پیدایش گردشگری انبوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذری مختصر بر تاریخچه پیدایش گردشگری انبوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید