2100 خودرو در گمرک ها مانده اند
به گزارش فروشگاه کوچک، به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، باتوجه به اینکه چهار سال از دپوی 2100 دستگاه خودرو در گمرک های داخلی به دلیل مسائل قضایی یا عدم ثبت سفارش می گذرد و چهار نوبت هم برای ترخیص ارائه شده، اما همچنان در گمرک ها باقی مانده اند، به نظر می رسد دیگر امیدی به ترخیص وجود ندارد؛ این در حالی است که صحبت از واگذاری 1500 دستگاه از این خودرو های متروکه به مناطق آزاد نیز در میان است.
به گزارش ایسنا، از تیرماه سال 1396 امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردنمایندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد. در نهایت نیز مردادماه سال 1397 واردات خودرو به کشور به طور کلی ممنوع و به صورت رسمی، پرونده واردات خودرو بسته شد. ضمن اینکه به صورت همزمان از ترخیص خودرو های وارد شده تا پیش از مرداد 1397 نیز جلوگیری به عمل آمد.
طبق آمار، تعداد خودرو های دپو شده در گمرک بالغ بر 12 هزار دستگاه بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند؛ تا اینکه پس از رایزنی های بسیار در دی ماه سال 1397 هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودرو ها موافقت کرد و براساس آن، مدت زمان چهار ماهه (تا اردیبهشت 1398) تعیین شد. پس از آن دوباره دو ماه دیگر هم تمدید شد و در انتها گزارش های رسمی نشان داد در آن دو مرحله 7153 دستگاه ترخیص شده و 5108 دستگاه دیگر باقی مانده اند.
در بهمن ماه سال 1398 بار دیگر فرصت سه ماهه ای در اختیار صاحبان خودرو نهاده شد، اما به هر ترتیب انتها این مهلت نیز با خروج تمامی خودرو ها همراه نشد و آمار نشان داد که 1389 دستگاه خودرو ترخیص شده و هنوز 3719 دستگاه دیگر در گمرک ها باقی مانده اند.
در نهایت هم اواخر خرداد 1399 مهلت ترخیص خودرو های دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید شد تا صاحبان آن ها بتوانند اقدامی نمایند، اما این در حالی بود که بعد از خروج بخشی از این خودرو ها در دوره های قبل (3719 دستگاه دیگر باقی مانده در گمرک ها و بنادر)، حدود 2471 دستگاه خودرو دارای پرونده قضایی بوده و طبق مصوبه دولت احتیاج به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و 1248 دستگاه دیگر نیز احتیاجمند تمدید زمان بودند که 1100 دستگاه از آن بدون ثبت سفارش بود.
در حال حاضر دبیر انجمن واردنمایندگان خورو، از وجود حدود 2100 دستگاه خودرو وارداتی در گمرک ها خبر داده که احتمالا دیگر امکان ترخیص هم برایشان وجود ندارد.
مهدی دادفر در این رابطه ضمن اشاره به اینکه این 2100 دستگاه خودرو ترخیص نشده، همان ثبت سفارش شده های پیش از مرداد 1397 هستند، اظهار کرد: بخشی از آن ها به سبب بسته شدن یک شبه سامانه برای ثبت سفارش، نتوانستند ثبت سفارش بگیرند و به کلی ثبت سفارش ندارند و بخشی دیگر هم خودرو های ثبت سفارش شده دارای اشکال و پرونده قضایی هستند که توسط مراجع قضایی توقیف شده و همچنان بلاتکلیف در گمرک های داخلی باقی مانده اند.
دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو توضیح داد: تصمیم گیری های یک شبه که بدون برنامه و بدون اطلاع فعالان حوزه کسب و کار اتخاذ شد، سبب توقیف سه تا چهار سال اموال مردم در گمرک شده است و متضرر اصلی این تصمیمات، مردمی بودند که از شرکت های واردنماینده، خودرو پیش خرید نموده بوده اند.
وی اضافه نمود: براین اساس پس از گذشت قریب به چهار سال، به نظر می رسد پرونده ترخیص این 2100 دستگاه خودرو بسته شده و احتمالا دیگر امکان ترخیص آن ها وجود نداشته باشد.
این در حالی است که 2040 میلیارد تومان تعیین شده در لایحه بودجه امسال به گفته مسئولان و کارشناسان، صرفا درآمد دولت از بابت ترخیص احتمالی خودرو ها از گمرک ها خواهد بود، لذا با توجه به رقم در نظر گرفته شده از این جهت و باتوجه به اینکه خودرو هایی دپو شده اموال مردم هستند، باید منتظر ماند تا دید دولت بعدی چه موضع و تصمیمی در رابطه با این خودرو ها خواهد داشت.
گفتنی است که در جریان تعیین تکلیف اموال موجود در انبار های سازمان اموال تملیکی، شامل کالا ها و اموالی است که متروکه یا قاچاق اعلام شده است و در میان آن ها 1500 خودرو از خودرو های مذکور ترخیص نشده نیز وجود دارد؛ لذا در جریان تعیین تکلیف این اموال، پیشنهادات و مکاتباتی به جهت واگذاری 1500 خودروی بلاتکلیف در این سازمان به مناطق آزاد مطرح شده، اما هنوز نتیجه نهایی آن تعیین نیست.
خودرو هایی که در بهمن سال گذشته طی بازدید مسئولان قضایی از گمرک شهید رجایی در رابطه با آنالیز نحوه ترخیص کالا های اساسی دپو شده در گمرک ها، حواشی بسیاری داشت و بحث غیر استاندارد بودن بنز، بی ام دبلیو و پورشه های موجود در بین آن ها هم مطرح شد، از جمله این 1500 خودرویی است که شاید به مناطق آزاد واگذار گردد.
همچنین باتوجه به اینکه در بین این خودروها، خودرو های با شرایط خاص (ممنوعیت ورود خودرو های آمریکایی و همچنین بالای 2500 سی سی) یا در مواردی مغایر با ضوابط استاندارد نیز وجود دارد، ضروری اعلام شده است که برای واگذاری، بایستی این موانع رفع شوند.
منبع: فرارو