9 خاصیت شگفت انگیز زردآلوی خشک و ارزش غذایی آن

به گزارش فروشگاه کوچک، زردآلوی خشک شده یکی از میان وعده های لذت بخش است که هواداران زیادی دارد. این خوراکی کالری زیادی دارد؛ به طوری که یک فنجان از آن حاوی 313 کالری است. علاوه بر این زردآلوی خشک شده سرشار از پتاسیم، فیبر، آهن و ویتامین های A، C و E است. فیبر موجود در زردآلوی خشک نقش مهمی در درمان یبوست دارد. این خوراکی لذیذ منبع خوبی از لوتئین و زیگزانتین به تعداد می رود که به خواص خود در تقویت سلامت چشم ها شناخته می شوند. این ترکیبات بعلاوه ممکن است روی دیابت و التهاب اثرات مثبتی داشته باشند. در مقاله ای که امروز برایتان آماده نموده ایم، قرار است اطلاعات مفیدی را درباره ارزش غذایی و خواص زردآلوی خشک در اختیارتان قرار دهیم. تا انتها این مقاله از خبرنگاران مگ در کنار ما باشید.

9 خاصیت شگفت انگیز زردآلوی خشک و ارزش غذایی آن

خواص زردآلوی خشک برای سلامتی بدن

زردآلوی خشک سرشار از مواد مغذی مهم از جمله فیبر، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. برخی از تحقیقات نشان می دهند که زردآلوی خشک ممکن است برای زنان باردار فوایدی داشته باشد. اگر زردآلوی خشک را مانند هر میوه خشک شده دیگر به اندازه متعادل مصرف کنید، می توانید از خواص آن برای کاهش وزن بهره مند شوید. در ادامه به آنالیز خواص زردآلوی خشک می پردازیم.

1. سرشار از مواد مغذی است

زردآلوی خشک سرشار از مواد مغذی حیاتی است. ارزش غذایی 100 گرم زردآلوی خشک در ادامه آورده شده است.

کالری241
پروتئین 4 گرم
چربی5 گرم
کربوهیدرات63 گرم
فیبر3 گرم
پتاسیم1160 میلی گرم
کلسیم55 میلی گرم
آهن3 میلی گرم
منیزیم32 میلی گرم
فسفر71 میلی گرم
سلنیوم2 میکروگرم
ویتامین C1 میلی گرم
فولات10 میکروگرم

زردآلوهای مختلف حاوی ترکیبات پلی فنولی متفاوتی هستند. از جمله این ترکیبات می توانیم گالیک اسید، روتین، پروسیانیدین، اپی گالوکاتچین گالات و کافئیک اسید را نام ببریم.

2. به کاهش وزن یاری می نماید

مصرف زردآلوی خشک به اندازه متعادل می تواند در کاهش وزن اثرگذار باشد. همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، این ماده غذایی کالری زیادی دارد، اما حاوی فیبر هم است و مصرف متعادل آن ممکن است به شما در رسیدن به اندامی ایدئال یاری کند. شش عدد زردآلوی خشک (40 گرم) حاوی تقریبا 10 گرم فیبر کلی است.

در یک مطالعه نشان داده شد مصرف کمتر میوه های تازه و خشک شده با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر در ارتباط بود. برخی از تحقیقات بعلاوه اسم می نمایند که مصرف میوه های تازه و خشک به اسم میان وعده یا همراه با غذا می تواند اشتها را کاهش و رضایت از غذا را افزایش دهد و کالری مصرفی در طول روز را کم کند.

زردآلوی خشک سالم است و فیبر زیاد موجود در آن به دلیل ایجاد احساس سیری برای مدت زمان طولانی، به کاهش وزن یاری می نماید. توجه داشته باشید که هیچ تحقیقی وجود ندارد که زردآلوی خشک شده را به طور مستقیم با کاهش وزن مرتبط بداند. بنابراین در مصرف این ماده غذایی زیاده روی نکنید و قبل از مصرف آن حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید.

3. برای زنان باردار مفید است

زردآلو حاوی آهن است و شاید به بهبود سلامت خون یاری کند. حجم خون زنان طی دوران بارداری 50 درصد افزایش پیدا می نماید. این یعنی زنان باید در این دوران آهن بیشتری مصرف نمایند. زردآلوی خشک منبع خوبی از آهن به تعداد می رود و بنابراین مصرف آن برای خانم های باردار مفید است. بارداری و شیردهی ممکن است منجر به تغییرات متابولیک در بدن شوند.

ورزش کردن به اندازه خیلی کم یا دنبال کردن رژیم غذایی نامتعادل می تواند منجر به یبوست گردد. نوشیدن اندازه کافی آب و مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مثل زردآلوی خشک ممکن است به تسکین مسائل گوارشی یاری کند.

4. به درمان آنمی یاری می نماید

آهن موجود در زردآلوی خشک می تواند در درمان آنمی مفید باشد. آنمی به دلیل کمبود هموگلوبین (مولکول های حمل نماینده اکسیژن در بدن) رخ می دهد. کمبود هموگلوبین به دلیل کمبود آهن ایجاد می گردد. خونریزی شدید در معده و التهاب مزمن ممکن است آنمی را در پی داشته باشند. زنان باردار و زنانی که پریود می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

مصرف زردآلوی خشک برترین روش برای درمان آنمی محسوب می گردد. زردآلوی خشک منبع خیلی خوبی از آهن، بعلاوه ویتامین C است و به همین خاطر به بهبود جذب آهن یاری می نماید. حواستان باشد که با مصرف زردآلوی خشک به تنهایی نمی توانید آهن لازم بدنتان را تأمین کنید. یک فنجان زردآلوی خشک حاوی 3.5 میلی گرم آهن است.

برای برطرف کردن احتیاج روزانه بدن به آهن باید 10 فنجان زردآلوی خشک بخورید. بنابراین توصیه می کنیم در کنار مصرف زردآلوی خشک، سایر منابع غذایی آهن مثل اسفناج، عدس و لوبیا را هم در رژیم غذایی خود جای دهید تا به مقدار کافی آهن دریافت کنید.

5. به درمان یبوست یاری می نماید

فیبر موجود در زردآلوی خشک مسؤول خواص آن در درمان یبوست است. فیبر غذایی حجم مدفوع را افزایش می دهد و به حرکت آن در روده عظیم سرعت می بخشد. زمانی که فیبر در روده تخمیر می گردد، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه فراوری می شوند. این موضوع میکروبیوم روده را تغییر می دهد. این مسأله در بهبود غلظت، کمیت و حرکت مدفوع مفید است و بنابراین به درمان یبوست یاری می نماید.

6. به درمان دیابت یاری می نماید

میوه های خشک شده مثل زردآلوی خشک، شاخص گلیسمی پایینی دارند. مطالعات نشان می دهند که میوه های خشک شده سطح قند خون را زیاد افزایش نمی دهند. دریافت اندازه متوسطی از فروکتوز از میوه های خشک شده ممکن است به کنترل سطح قند خون بعد از غذا خوردن یاری کند. بعلاوه نشان داده شده که زردآلوی خشک اثرات مفیدی روی سطح انسولین خون دارد.

7. سلامت چشم ها را تقویت می نماید

تقویت سلامت چشم ها را هم می توان در فهرست خواص زردآلوی خشک قرار داد. لوتئین و زیگزانتین موجود در زردآلوی خشک ممکن است برای چشم ها مفید باشند. این ترکیبات به اسم فیلترهای نور آبی (بلولایت) عمل نموده و از بافت های چشم در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می نمایند. علاوه بر این ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهند.

8. تراکم مواد معدنی استخوان ها را بهبود می بخشد

سطح پایین تراکم مواد معدنی استخوان ها در زنان مسن و زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، یک مشکل رایج به تعداد می رود. این عارضه دلیل اصلی پوکی استخوان و دیگر مسائل مربوط به استخوان ها محسوب می گردد. بورون (Boron) موجود در زردآلوی خشک ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان ها را بهبود ببخشد.

در یک مطالعه زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند، به مدت یک سال هر روز 3 تا 4 میلی گرم بورون مصرف کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت نمایندگان بهبود تراکم مواد معدنی استخوان ها را تجربه کردند.

9. از پوست در برابر آسیب ها و پیر شدن محافظت می نماید

زردآلوی خشک حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد. زردآلوی خشک بعلاوه به طور طبیعی حاوی اندازه زیادی ویتامین A (رتینول) است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست دارد.

هر روز چه اندازه زردآلوی خشک می توانیم بخوریم؟

در خوردن هیچ ماده غذایی نباید زیاده روی کنید. این موضوع شامل زردآلوی خشک هم می گردد. ما هر روز باید تقریبا یک تا دو فنجان میوه مصرف کنیم. افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، باید اندازه میوه بیشتری مصرف نمایند.

در طول روز نباید بیشتر از نصف فنجان میوه خشک شده مصرف کنید. هرچند اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. در حقیقت تحقیقات زیادی درباره اثرات جانبی زردآلوی خشک انجام نشده است. اگر این میوه را به اندازه متعادل مصرف کنید، دچار عوارض جانبی نمی شوید.

کلام آخر

در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره ارزش غذایی و خواص زردآلوی خشک صحبت کردیم. گفتیم که این ماده غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است. از جمله خواص زردآلوی خشک می توانیم به درمان یبوست به دلیل دارا بودن فیبر، یاری به درمان دیابت و کاهش وزن اشاره کنیم. می توانید زردآلوی خشک را به اسم یک میان وعده خوشمزه و مغذی نوش جان کنید. از آنجایی که این ماده غذایی کالری زیادی دارد، پیشنهاد می کنیم در مصرف آن زیاده روی نکنید. نصف فنجان از این خوراکی در طول روز کافی است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1807

به "9 خاصیت شگفت انگیز زردآلوی خشک و ارزش غذایی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 خاصیت شگفت انگیز زردآلوی خشک و ارزش غذایی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید