اینستاگرام را ضدعفونی کنید!

به گزارش فروشگاه کوچک، ما اینجا در مضیقه هستیم؛ به شدت به مواد ضدعفونی کننده احتیاج داریم به موادی که فضای آلوده اینستاگرام را ضدعفونی کند.

اینستاگرام را ضدعفونی کنید!

گروه دانشگاه خبرنگاران، فاطمه بوجار؛* ما اینجا در مضیقه هستیم؛ به شدت به مواد ضدعفونی نماینده احتیاج داریم به موادی که فضای آلوده اینستاگرام را ضدعفونی کند.

گِله دارم از دوستانی که این روز ها دم از فیلترکردن اینستاگرام می زنند. آیا از فیلترکردن تلگرام درس عبرت نگرفتید؟

تلگرام را فیلتر کردند و مردم به استفاده از نسخه های غیر رسمی روی آوردند و نتیجه آن شد که در اوایل فروردین ماه سال جاری و در عرض چند روز، سه بار درز اطلاعاتی عظیم در ایران رخ داد. در هرکدام از این موارد، اشتباه های فنی باعث شده بود اطلاعات شخصی میلیون ها نفر از شهروندان ایران بدون حفاظت در دسترس عموم قرار بگیرد.

یکی از عظیمترین این موارد یکم فروردین کشف و تقریبا ده روز بعد علنی شد؛ نام کاربری وشماره تلفن 42 میلیون کابر ایرانی تلگرام که از پوسته های غیررسمی تلگرام استفاده می کردند، بدون اینکه رمز عبوری از آن ها محافظت کند، در دسترس عموم بود.

در این میان عده ایی هم از تلگرام اصلی استفاده می کردند، که طبیعتاً فیلترشکن داشتند. VPN هایی که فروشش جرم بود، ولی استفاده از آن مسئله ای نداشت.

تا اینکه خیلی خیلی زود یعنی در همین 27 فروردین ماه سال جاری کارگروه معین مصادیق محتوای مجرمانه آنالیز آئین نامه استفاده از VPN به صورت قانونی در کشور را در دستور کار قرداد داد و گفت: هدف از تدوین این آئین نامه آن است که VPN بنا بر احتیاج و اقتضائات به صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب و کار ها تعلق گیرد تا بتوانند برای احتیاج های شغلی خود از آن استفاده نمایند.

تا اینجا از تاسف بار و مضحک بودن ماجرا که بگذریم می رسیم به این که فیلتر اصلاً راه چاره نیست؛ بلکه پاک کردن صورت مسئله است، چون همانطور که فیلتر هست، فیلترشکن هم هست.

آقایان همینطوری هم دستشان روی دکمه فیلتر هست شما دیگر برایشان جیغ و هورا نکشید که دکمه را فشار دهند. مدافعان فیلتر مطمئن باشند اگر اینستاگرام را فیلتر نمایند، تنها بازار فیلترشکن ها را پر رونق تر نموده اند و چه بسا سرقت اطلاعات میلیون ها کاربر ایرانی این بار به علت استفاده از نسخه های غیر رسمی اینستاگرام اتفاق بیافتد.

فیلترکردن دارو نیست، مسکن است. شاید برای مدتی کوتاه درد را ساکت کند، اما دوباره زخم سرباز خواهد نمود، زیرا همیشه عده ایی هستند که حصار را بشنمایند. ساده لوحانه است اگر گمان کنیم که افراد به فیلتر پایبند خواهند بود و بیکار خواهند نشست تا ما فیلترمان را انجام دهیم.

به مسئله فضای مجازی و خصوصاً اینستاگرام کمی عمیق تر باید نگاه کرد. بخشی از راه چاره مقابله با محتوای زننده اینستاگرام را باید در خارج از آن جستجو کرد؛ برای مثال عرض می کنم سلبریتی هایی که در صفحات شخصی شان که بالغ بر میلیون ها دنبال نماینده دارند؛ انواع بی اخلاقی ها را به نمایش می گذارند از سگ بازی و تبلیغ انواع دارو ها گرفته تا توهین به مقدسات. آیا واقعاً نمی توان باچنین مواردی برخورد قانونی کرد؟ آیا شورای عالی فضای مجازی نمی تواند فکری به حال صفحاتی که محتوای جنسی را بدون هیچ محدودیتی در اختیار هرمخاطبی قرار می دهند بکند؟ آیا نمی گردد با افرادی که محتوای بد در بستر اینستاگرام فراوری می نمایند برخورد کرد؟ نمی گردد، نمی خواهید یا سرتان خیلی شلوغ است؟

اصلاً برخورد قانونی را فراموش می کنیم؛ سوال دیگرم درباره فرهنگ سازی است؛ برای آن چه نموده اید یا شاید بهتر باشد بگویم چه نموده ایم؟ فیلتر تنها راه فرار است. آیا آقایان حاضر هستند که فرزندانشان تنها یک ساعت آزادانه در فضای اینستاگرام بچرخند؟

خلاصه اینکه اینستاگرام احتیاجمند ضدعفونی است.

فاطمه بوجار- فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1057

به "اینستاگرام را ضدعفونی کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینستاگرام را ضدعفونی کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید