تروئیکای اروپا: ایران با غنی سازی در فردو از برجام فاصله گرفته است

به گزارش فروشگاه کوچک، وزرای خارجه سه کشور اروپایی با صدور بیانیه ای مشترک روز دوشنبه از اقدام ایران در غنی سازی اورانیوم در فردو ابراز نگرانی کردند.

تروئیکای اروپا: ایران با غنی سازی در فردو از برجام فاصله گرفته است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فرانسه، آلمان و انگلیس، علی رغم عمل نکردن به تعهداتشان در برجام، در بیانیه ای مشترک روز دوشنبه از اقدام ایران در کاستن از تعهدات هسته ای ابراز نگرانی نموده اند.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی تصریح نموده اند اقدام اخیر ایران در فردو به منزله تسریع اقدامات این کشور در زمینه فاصله دریافت از توافق هسته ای برجام است.

در این بیانیه آمده است: از اعلانیه های اخیر ایران در مورد شروع مجدد فعالیت های غنی سازی اورانیوم در فردو به شدت نگران هستیم. اقدام ایران با مفاد صریح برجام در مورد فردو مغایرت دارد و تبعات بالقوه زیادی در زمینه اشاعه دارد.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: این اقدام [غنی سازی در فردو] به منزله تسریع روند تأسف آور فاصله دریافت ایران از تعهداتش ذیل برجام است.

کشورهای اروپایی از ایران خواسته اند تمامی اقدامات ناسازگار با برجام اعم از میزان ذخائر اورانیوم، محدوده مجاز غنی سازی و فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه را به عقب برگرداند.

وزرای این سه کشور اجرای کامل و موثر برجام از سوی همه طرف ها را با اهمیت دانسته و بر عزم خود جهت ادامه کوشش ها برای حفظ توافق تأکید نموده اند.

آنها از ایران خواسته اند طبق تعهداتش در برجام کاملاً با آژانس بین المللی انرژی اتمی به ویژه در چارچوب توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی همکاری کند.

وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه از آنچه به گفته آنها عدم همکاری به موقع ایران است ابراز نگرانی نموده اند. آنها همچنین تصریح نموده اند که آماده اند استفاده از تمامی مکانیسم های موجود در برجام از جمله مکانیسم حل و فصل اختلافات برای حل و فصل مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران را مورد آنالیز قرار دهند.

کشورهای اروپایی همچنین گفته اند آماده اند کوشش های دیپلماتیک را جهت ایجاد شرایط لازم برای تنش زدایی در خاورمیانه ادامه دهند. آنها ادعا نموده اند اقدامات اخیر ایران این مسئله را دشوارتر می نماید.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام نتوانسته اند به وعده های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای وعده داده شده در این توافق عمل نمایند.

جمهوری اسلامی ایران یک سال به کشورهای اروپایی جهت عمل به وعده هایشان فرصت داد، اما از اردیبهشت ماه امسال گام هایی را برای کاستن از تعهدات خود در برجام گفت.

تهران از 18 اردیبهشت ماه هر 60 روز بخشی از تعهدات خودش را کاهش داده است. ایران تأکید نموده اقداماتش برای کاهش تعهدات خود ذیل بندهای توافق هسته ای انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 567

به "تروئیکای اروپا: ایران با غنی سازی در فردو از برجام فاصله گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تروئیکای اروپا: ایران با غنی سازی در فردو از برجام فاصله گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید