آمریکا: از پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی متشکریم، انگلیس: خواستار تداوم برجام هستیم

به گزارش فروشگاه کوچک، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه انگلیس از پیوستن لندن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس استقبال کرد.

آمریکا: از پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی متشکریم، انگلیس: خواستار تداوم برجام هستیم

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین الملل خبرنگاران، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس بعد از دیدار با یکدیگر در واشنگتن در یک کنفرانس خبری مشترک صحبت کردند.

پامپئو در این دیدار رابطه میان انگلیس و آمریکا را رابطه ای خاص توصیف کرد و از اقدام انگلیس در پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس تشکر کرد. او گفت نیروی دریایی انگلیس از چندین قرن تجربه در زمینه محافظت از کشتی ها در تنگه هرمز برخوردار است.

وزارت خارجه انگلیس روز دوشنبه (14 مرداد/5 اوت) خاطرنشان کرد به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست. (جزئیات بیشتر)

همراهی انگلیس با ائتلاف آمریکا در حالی اعلام شده که از میان سه کشور اصلی عضو اتحادیه اروپا دو کشور دیگر هنوز درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور را نپذیرفته اند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان امروز دوشنبه یک بار دیگر خاطرنشان کرد به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق نخواهد شد.

سفارت آمریکا در برلین سه شنبه هفته گذشته (8 مرداد) خاطرنشان کرد واشنگتن رسماً از آلمان خواسته همراه با فرانسه و انگلیس در ائتلافی با هدف ایمن سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه جویانه ایران یاری کند.

مقام های آلمان چندین بار درخواست مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران را با این استدلال که ممکن است برلین را به درگیری دیگری در منطقه بکشاند رد نموده اند.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش خاطرنشان کرد. بعضی از دیگر متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن هم مشارکت در این طرح را نموده اند.

راب هم در این کنفرانس خبری به ائتلاف میان آمریکا و انگلیس اشاره نمود. او محافظت از آزادی تردد در تنگه هرمز را یک مسئله مرتبط با امنیت جهانی خواند اما گفت که انگلیس خواهان تداوم توافق هسته ای برجام است. وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد به دنبال کاستن از تنش ها با ایران در آب های خلیج فارس است.

او این ادعا را در حالی مطرح نمود که 13 تیرماه امسال اعلام شد نیروی دریایی انگلیس کشتی گریس-1 را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده در منطقه جبل طارق توقیف نموده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 299

به "آمریکا: از پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی متشکریم، انگلیس: خواستار تداوم برجام هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: از پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی متشکریم، انگلیس: خواستار تداوم برجام هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید