تلفیقی با شکوه از نور و رنگ و پایکوبی در جشن سال نو چینی ها

به گزارش فروشگاه کوچک، جشنواره سال نو چینی ها

چین کشور پهناور و تاریخی است که سفر به آن می تواند دنیای دیگری را برای شما نمایان کند. نکته جالبی که در این کشور وجود دارد سنت و مدرنیته است که در کنار هم قرار گرفته اند و شما در هر کجای این کشور که سفر کنید می توانید این تلفیق زیبا را مشاهده کنید؛ شاید همین موضوع دلیلی بر توسعه صنعت گردشگری در این کشور شده است. موضوعی که در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره آن صحبت کنیم سال نو چینی ها است که یکی از مهمترین رویدادهای این کشور به شمار می رود. چینی ها با برپایی مراسم های سنتی و نمایش های مختلف سعی در جشن دریافت سال نوی خود می نمایند که در ادامه این مطلب ما به تفسیر درباره سنت هایی که در جشنواره سال نو چینی در این کشور وجود دارد و اجرا می گردد، صحبت خواهیم کرد.

تلفیقی با شکوه از نور و رنگ و پایکوبی در جشن سال نو چینی ها

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

امروز 16 بهمن 1397 که به تقویم میلادی 5 فوریه 2019 برابر است با سال نو چینی ها که به مدت 16 روز با برپایی مراسم های سنتی و نمایش های مختلف این رویداد مهم را جشن می گیرند. جشنواره سال نوی چینی یا اسپرینگ فستیوال یا اسپرینگ فستیوال Spring Festival (جشنواره بهاره)، مهم ترین جشنواره و تعطیلات در چین محسوب می گردد. بد نیست بدانید که نماد سال جدید چینی در سال 2019 خوک است.

جشنواره سال نوی چینی که در یک چهارم کشورهای جهان جشن برگزار می گردد، مهم ترین مراسم در کشور چین است و علاوه بر چین، در منطقه خود مختار هنگ کنگ، شبه جزیره ماکائو در جمهوری خلق چین، تایوان وهمچنین کشورهای همسایه چین یعنی سنگاپور، کره جنوبی و بسیاری از شهرهای چینی برگزار می گردد.

موضوع مهمی که درباره سال چینی ها وجود دارد تاریخ شروع معینی ندارد و هر سال تغییر می نماید و بر اساس تاریخ ذکر شده در تقویم قمری چینی معین می گردد. تنها چیزی که می تواند کمی در زمان این رویداد مهم چینی ها را در ذهن ها ماندگار کند این است که سال نو چینی ها بین تاریخ فاصله 21 ژانویه تا 18 فوریه متغیر بوده و باید در سایت های مربوط در این بازه زمان حتما پیگیر باشید تا زمان دقیق این جشنواره جذاب و جهانی چینی ها را متوجه شوید. جشن کهن سال نو چینی ها که طی 16 روز برگزار می گردد، از روز اول سال نو شروع می گردد و تا شروع جشنواره لَنتِرن یا Lantern Festival ادامه دارد.

آداب و رسوم جشن سال نو چینی ها

در بخش های مختلفی از کشور چین جشنی که برای این رویداد مهم برگزار می گردد متفاوت است، به طور مثال مردم قسمت شمالی این کشور، خوردن نوعی پیراشکی جدید در شب سال نو را بر خود واجب می دانند و در خانه هر چینی که که بروید پیراشکی را خواهید دید. یا این که مردم ساکن جنوب رود یانگ تسه در شب سال نو چینی ها، حتما باید غذاهایی که رُل مانند هستند را ترکیباتی شبیه به پیراشکی یا نوعی کیک برنجی تهیه می کنند و بر سر سفره های خودشان می گذارند.

از دیگر آداب و رسومی که در این جشن وجود دارد می توان به دور هم جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر به منظور صرف شام و تجدید دیدار با یکدیگر و همچنین دادن پاکت های قرمز رنگ، پوشیدن لباس نو، آتش بازی و استفاده از تزئینات جالب و زیبا به یکدیگر اشاره نمود.

تدارکات سال نو

  • مناجات با خدای آشپزخانه

با توجه به اعتقادات چینی ها در قدیم مردم این منطقه معتقد بودند که خدایی به نام اجاق گاز آشپزخانه وجود دارد که اداره امور مربوط به آشپزخانه و کار خانه را بر عهده دارد، از همین رو آن ها برای اینکه وی در انجام امور خود پیروز باشد دعا می کنند.

  • تمیز کردن خانه ها

از قدیم چینی ها رسم داشته اند که یک هفته قبل از شروع سال نو منازل خود را با دقت و وسواس خاصی تمیز کنند. آن ها این کار را به منظور خداحافظی با سال در حال اتمام انجام می دهند و آن را با آرزوی خوشبختی در سال جدید انجام می دهند.

  • تزیین تمامی شهر با اشیای زینتی

تمام خانه ها، ساختمان ها و خیابان ها در حین برگزاری جشن سال نو با اشیای تزیینی قرمز رنگ، آذین بسته می شوند. رنگ اصلی برای تزیین در این مراسم، قرمز است؛ زیرا چینی ها معتقد هستند که قرمز، رنگ فرخنده و مبارکی است.

از جمله دیگر کارهایی که چینی ها در سال نو خودشان انجام می دهند این است که اعضای خانواده دور یکدیگر جمع می شوند و شام می خورد، البته غذایی که در این جشن تهیه می گردد غذاهایی است که نمادی از ارزش های پسندیده ما خوشبختی است و غذاهایی مانند ماهی که در فرهنگ چینی نماد پیشی دریافت است نیز طبخ می گردد.

هدایای سال نو چینی ها

از دیگر رسومی که در سال نو چینی ها شاهد آن خواهید بود، رسم هدیه دادن و هدیه دریافت در روزهای شروعین سال نو است که این تقریبا مشابه دیگر نقاط جهان است. رسم هدیه سال نوی افراد مسن به افراد جوان تر، در مناطق روستایی چین هنوز هم پررنگ است. البته افراد جوان بیشتر ترجیح می دهند که هدیه سال نو را که اغلب پاکت های قرمز هستند، بگیرند. از جمله متداول ترین هدیه هایی که در سال نو چینی ها دیده می گردد پاکت های قرمز حاوی پول هستند. مردم چین معتقد هستند که این پاکت ها به خاطر رنگ قرمز خود، خوش شانسی می آورند. معمولا این پاکت ها به بچه ها و افراد مسن بازنشسته داده می شوند. از قدیم عرف جامعه این بوده است که کارفرمایان نیز این پاکت های قرمز را به عنوان عیدی به کارمندان خود بدهند.

نمایش های همگانی و فعالیت های فرهنگی

با شروع جشنواره سال نو چینی ها می توان شاهد برگزاری مراسم جالبی مانند پایکوبی اژدها، پایکوبی شیر و نمایش هایی با موضوع اعضای سلسله امپراطوری مانند ازدواج یکی از اعضای خانواده امپراطوری خواهید بود. علاوه بر این موارد می توانید شاهد محصولات و فرآورده های سنتی چینی به هم باشید. بعضی از این محصولات غذاهای سبک و میان رده عجیب چینی در سایر ایام سال به ندرت دیده می گردد. نمایشگاه هایی که در پکن در مقابل معابد برگزار می گردد، بهترین مکان برای آشنایی با آداب و رسوم کهن چینی است. این نمایشگاه در پارک ها از نخستین روز سال قمری تا شروع جشنواره لنترن برگزار می گردد.

چند حقیقت جالب درباره سال نو چینی ها

  • شروع سال جدید چینی به جای اینکه برای طبق تقویم میلادی باشد بر اساس تقویم قمری می باشد. تاریخ دقیق سال نو چینی سالانه متغیر بوده و معمولا بین 21 ژانویه تا 10 فوریه می باشد.
  • سال نو چینی در روز اولی که ماه نمایان می گردد شروع شده و به مدت 15 روز ادامه یافته تا ماه کامل گردد. هرکدام از این 15 روز جشن مخصوص به خود را دارد.
  • عبارت سال نو مبارک در زبان چینی به شکل Gung Hei Fat Choi بوده و به معنی آینده خوبی داشته باشید می باشد.
  • در هر سال نو چینی بیش از یک میلیارد نفر از سراسر جهان خود را از طریق رزرو بلیط هواپیما، رزرو بلیط قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به این مراسم می رسانند. این حرکت معروف به چونیان (Chunyan) بوده و بزرگترین مهاجرت سالانه در جهان است.
  • روز هفتم از جشن های 15 روزه سال نو چینی به عنوان روز تولد مرد عادی شناخته می گردد و آن را به عنوان روز مردان نامگذاری می کنند. اعتقاد بر این است انسان در این روز از خاک رس زرد ساخته شده است.
  • یک باور قدیمی چینی وجود داشته که می گوید روز دوم سال نو چینی روز تولد سگ ها می باشد و در آن روز مردم می بایست نوعی متفاوت با سگ ها برخورد کنند.
منبع: الی گشت
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 276

به "تلفیقی با شکوه از نور و رنگ و پایکوبی در جشن سال نو چینی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفیقی با شکوه از نور و رنگ و پایکوبی در جشن سال نو چینی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید