جزئیات افزایش فراوری 400 هزار بشکه ای نفت با تکیه بر توان داخلی

به گزارش فروشگاه کوچک، معرفی طرح نگهداشت و افزایش فراوری نفت و آماده سازی بسته 6 میلیارد دلاری به سالگرد خود نزدیک می گردد. بسته های کاری عنوان گردیده در قالب قراردادهای EPC اجرایی و با تکیه بر ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر، بازپرداخت آن از محل عواید میدان تامین خواهد شد. پیش بینی می گردد با اجرای کامل این طرح، بیش از 400 هزار بشکه نفت به ظرفیت فراوری روزانه کشور اضافه گردد.

جزئیات افزایش فراوری 400 هزار بشکه ای نفت با تکیه بر توان داخلی

به گزارش خبرنگاران، بیژن زنگنه در سومین کنگره نفت و نیرو که در اواسط مرداد ماه سال گذشته برگزار گردید از آماده سازی یک بسته شش میلیارد دلاری برای افزایش فراوری در میدان های در حال بهره برداری اطلاع داد و گفت: یک بسته شش میلیارد دلاری در حال آماده سازی است که قرار است در طول دو سال برای افزایش فراوری در میدان های در حال بهره برداری اجرا گردد که بخشی از آن شامل تعمیر چاه ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می گردد. در این راستا از شرکت های ایرانی دعوت می کنیم که آنها می توانند یک شریک خارجی داشته باشند.

معرفی بسته های 6 میلیارد دلاری

وزیر نفت با بیان این که جلسات برای آماده سازی بسته های مذکور برگزار می گردد، اضافه کرد: در این جلسات در مورد تامین مالی نیز صحبت می گردد. برای تامین مالی بسته ها چندین روش از جمله فروش اوراق مشارکت فاینانس داخلی، یوزانف، وام از صندوق توسعه ملی و غیره مدنظر است. اجرای این بسته ها هم فراوری نفت را افزایش می دهد و هم اشتغال ایجاد می نماید. تعریف بسته ها در حال اجرا است و اسناد برای مناقصه و دریافت مجوز در حال آماده سازی است. اجرای این بسته ها با اجرای ای پی سی متفاوت است.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در کنگره مذکور با اشاره به آماده سازی بسته شش میلیارد دلاری برای افزایش فراوری از میادین گفته بود این بسته در ابعاد کوچک و تا میزان 100 میلیون دلار آماده می گردد و عمده کار آن حفاری، خط لوله جریانی و تغییرات در نمک زدایی است. اجرای بسته های مذکور صادر و در سطح شرکت های ایرانی است. همه شرکت های ایرانی می توانند این بسته ها را اجرا نمایند، ما از نظر تامین مالی نگران اجرای این بسته ها بودیم. زیرا مدل آن EPC بود اما بازار به این بسته ها علاقه مندی نشان داد و شرکت های ایرانی ابراز علاقه کردند که تعدادی از آنها می توانند تامین مالی نمایند به همین دلیل مدل را به ETCF تغییر دادیم و شرکت های ایرانی می توانند پروژه را اجرا نمایند. بخش دیگر کار توسط وزارت نفت و بخشی دیگر توسط بانک ها و صندوق توسعه انجام می گردد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اجرای بسته های مذکور میزان فراوری را 200 تا 250 هزار بشکه افزایش می دهد، اظهار نموده که اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نگردد، فراوری نفت سالانه 300 هزار بشکه کاهش پیدا می نماید.

میادین کوچک نفتی، هدف بسته شش میلیارد دلاری

کاردر چندی بعد نیز در این مورد به خبرنگاران گفت که هدف این بسته ها میادین کوچک نفتی هستند. برای این منظور از شرکت های ایرانی دعوت و این فرآیند به صورت مناقصه انجام خواهد شد. فعلا اسناد و مستندات میادین درحال آماده سازی و قرار است به ازای هر میدان یک مناقصه بین شرکت های ایرانی برگزار گردد. این میادین کوچک اکثرا در مناطق عملیاتی که زودتر به فراوری می رسند واقع گردیده است؛ میادینی که افزایش فراوری در دوره های کوتاه تر دارند.

جزئیات برگزاری مناقصه ها

در این راستا چندی پیش غلام رضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در یک نشست خبری گفت: وزارت نفت با توجه به استعداد میادین، میادین مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره و نفت مرکزی را در قالب پروژه هایی تعریف کرد. شرح کار ارائه شد و مطالعه پایه توسط دو مشاور مادر صورت گرفت. مشاور اویک برای نفت مرکزی و فلات قاره و پتروپارس برای مناطق نفت خیز جنوب انتخاب شدند. مراحل مختلف طی شد و توانستیم به اسناد قابل قبولی برسیم. مناقصه ها نیز شروع گردیده است.

وی با بیان این که ارزش کلی این بسته ها بیش از شش میلیارد دلار است، گفت: این پروژه ها صنعت پیمانکاری ایران را به حرکت در خواهد آورد و همه دکل های دریایی را به کار می گیرد و اشتغال عمده ای ایجاد می نماید. حدود 50 تا 60 درصد تجهیزات مورد احتیاج پروژه ها از داخل تامین خواهد شد، زیرا تاکید وزیر این بوده است و در این راستا لیست تجهیزاتی که می توانستیم در داخل تامین کنیم، تهیه گردیده است. بر اساس ماده 12 قانون تسهیلات با 50 درصد درآمد این پروژه ها می توانیم هزینه ها را برگردانیم.

منوچهری در مورد برگزاری مناقصه ها، شرح داد: شش مناقصه در مناطق نفت خیز جنوب شامل منصوری، آسماری، رامشیر، لالی آسماری، کبود و نرگس برگزار خواهد شد. مناقصات فلات قاره شامل اسفند و سیوند برگزار گردیده و مناقصه نفت مرکزی مطلق به میدان دانا است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان این که تاکنون 17 شرکت E&P به مناقصات دعوت گردیده اند، اضافه کرد: 13 شرکت به عنوان شرکت حفاری احراز صلاحیت شدند. همچنین 22 شرکت پیمانکار ای پی سی رتبه یک نفت گاز دعوت گردیده اند و در آینده 179 شرکت پیمانکار رتبه یک نفت گاز دعوت خواهند شد. انتظار داریم تا خاتمه سال مناقصه ها برگزار گردد.

تکیه اجرای بسته ها بر تجهیزات ساخت داخل

به گفته وی به طور میانگین حدود 50 تا 60 درصد پروژه ها به بخش تامین تجهیزات مربوط می گردد که با تاکید وزیر نفت، استفاده از تجهیزات ساخت داخل الزامی است. به این منظور، به همت معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت فهرستی از تجهیزاتی که در داخل کشور ساخته می گردد تهیه و به قراردادهای نگهداشت و افزایش فراوری ضمیمه گردیده است، بنابراین جز در 2 مورد استثنا، به هیچ عنوان واردات کالاهای مورد احتیاج طرح مجاز نیست. این موارد هم شامل کالاهایی می گردد که یا به هیچ وجه در ایران ساخته نمی گردد یا به طور محدود ساخته می گردد و حجم فراوری داخلی آن، جوابگوی احتیاجهای صنعت نفت نیست.

برآوردها نشان می دهد بیش از 50 درصد تجهیزات مورد احتیاج در این بسته های کاری از طریق سازندگان داخلی فعال در استان خوزستان تامین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 26

به "جزئیات افزایش فراوری 400 هزار بشکه ای نفت با تکیه بر توان داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات افزایش فراوری 400 هزار بشکه ای نفت با تکیه بر توان داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید