خرید دارو اولین تراکنش اینستکس بود

به گزارش فروشگاه کوچک، سلطانی گفت: ممکن است اتحادیه اروپا با نگاه بشردوستانه نسبت به راه اندازی اینستکس اقدام کند، کما اینکه اولین تراکنش هم برای دارو انجام شد.

خرید دارو اولین تراکنش اینستکس بود

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران، پدرام سلطانی رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش درباره فعالیت اینستکس گفت: ما گزینه های زیادی نداریم که بتوانیم انتخاب کنیم که به اینستکس بپیوندیم یا خیر، اینستکس یک ساز و کار اقتصادی بود که که 18 ماه پیش اتحادیه اروپا برای تعاملات تجاری طراحی و وعده آن را داد، ایران هم دنبال کرد و مُصِر بود که راه اندازی گردد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش در ادامه گفت: اکنون ایران بیشترین درگیری را با کرونا دارد، شاید اتحادیه اروپا با نگاه بشردوستانه نسبت به راه اندازی این ساز و کار اقتصادی اقدام کند، کما اینکه اولین تراکنش هم برای دارو انجام شد، اما چالش اصلی این است که باید برای اینستکس منابع اقتصادی داشته باشیم که بر اساس آن تجارت جریان یابد و این تجارت باید از محل فروش ما به اتحادیه اروپا شکل بگیرد، باید از محل نفت و فرآورده و ارز متعلق به دولت، یا مانده حساب و پولی که در بانک های جهانی داریم، تامین اقتصادی گردد، باید از محل پول نفتی که به چین، کره، ترکیه، عراق، بخشی از ژاپن و مبلغ کمی هم که در اروپا داریم، اگر قابل انتقال باشد برای تجارت بهره ببریم.

وی درباره پیوستن اتریش به اینستکس نیز اعلام کرد: اتریش آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس اعلام نموده و مورد استفاده قرار خواهد داد، اکنون نیز این ساز و کار آماده اجرا است اما باید منابعی موجود باشد تا هر کشوری از جمله اتریش از آن استفاده کند.

سلطانی گفت: در هر حال اکنون با نگاه بشردوستانه برای تجارت با ایران آن هم فقط غذا و دارو از این سازوکار استفاده می گردد، اما تصور نمی کنم بیش از غذا و دارو باشد و زمانی که از بحران کرونا عبور کردیم، به وضع قبل برمی گردیم.

وی درباره آخرین رقم مراودات با اتریش نیز توضیح داد: آمار دقیقی در این خصوص در دست نیست، گمرک مدت ها است آماری منتشر نمی کند، آخرین آمار که به صورت شفاهی اعلام شد، حاکی از آن است که نیمه اول سال گذشته یعنی 6 ماه ابتدایی سال 98 در بخش صادرات 80 درصد و در بخش واردات 70 درصد کاهش داشته ایم، که قطعا بعد از آن این ارقام بدتر هم شده است.

انتهای پیغام/4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1021

به "خرید دارو اولین تراکنش اینستکس بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید دارو اولین تراکنش اینستکس بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید