رامبد جوان: به اکران آنلاین خوشبینم

به گزارش فروشگاه کوچک، رامبد جوان می گوید: اکران آنلاین تجربه ای تازه است که با وجود نگرانی از کپی شدن فیلم ها به آن خوشبینم.

رامبد جوان: به اکران آنلاین خوشبینم

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه نمایندگی رامبد جوان و محمد شایسته اگرچه محصول سال 1397 است و در جشنواره فجر همان سال هم رونمایی شد، اما مثل خیلی دیگر از فیلم ها در صف طولانی اکران و ترافیک سنگینش ماند تا رسید به حالا که صاحبانش دیگر قید اکران پرده ای آن را زدند و فیلم را با وجود ریسکی که در کپی شدنش بود روانه اکران آنلاین کردند.

البته در همان روزهای ابتدایی نمایش آنلاین فیلم نسخه های کپی شده منتشر شد، ولی به هر حال چاره ای برای سازندگان این فیلم جز اکران آنلاین نبود.

رامبد جوان که با همراهی محمد شایسته تهیه نمایندگی طلا را برعهده داشته، درباره این تصمیم و همین طور طولانی شدن فرایند اکران فیلم به ایسنا می گوید: واقعیت این است که قرار بود فیلم را 23 بهمن سال گذشته یعنی بعد از جشنواره فجر اکران کنیم و این نوبتی بود که با توجه به تعداد زیاد فیلم ها به ما رسید. ما کارها را برای اکران در گروه آزاد و از همان تاریخی که گفتم انجام می دادیم که ناگهان حوادث دی ماه پیش آمد و سقوط هواپیما و بعد هم اتفاقات جشنواره فجر که در نتیجه همه آن ها نوعی بی میلی نسبت به سینما رفتن احساس می شد. پس درخواست کردیم اکران ما را به عید نوروز یا زمانی دیگر تغییر دهند که اصلا تاریخ قبلی نباشد ولی برای تاریخ جدید هم فرصت برنامه ریزی نشد چون ماجراهای کرونا پیش آمد.

این بازیگر و کارگردان درباره اینکه آیا موفقیتی برای فیلم طلا در اکران آزاد پیش بینی می کردند بویژه آنکه اکران فیلمی از پرویز شهبازی بدون سرگروه هم در جای خود جالب توجه است تاکید می نماید: فکر می کنم در شرایط نرمال با توجه به گره بازیگران، اسم پرویز شهبازی به عنوان کارگردان و برنامه هایی که برای تبلیغات داشتیم می توانستیم بخشی از سرمایه را برگردانیم نه اینکه به سود برسیم اما فکر می کردیم می توانیم اکران بهتری داشته باشیم ولی شرایط فعلی و ناامیدی از اکران سال 99 ما را به اکران آنلاین رساند، چون اصلا معلوم نیست سینماها کِی باز می شوند و اگر هم باز شوند مردم به سینما می فرایند یا نه؟ به غیر از این، نوع فیلم هایی که در نوبت اکران قرار می گیرند، دوباره عقب افتادن نوبت، ترافیک سنگین برای اکران فیلم ها و دعوا برسر همین بحث ها ما را به این نتیجه رساند که بهتر است در نوبت نمانیم و با وجود نگرانی شدیدی که برای کپی شدن فیلم داشتیم، تصمیم گرفتیم این نوع اکران را تجربه کنیم.

او ادامه می دهد: ماجرا را به پرویز شهبازی گفتیم و با رضایت او این کار انجام شد. البته قبل از اینکه خروج اکران گردد یعنی از همان زمانی که درباره اکران فیلم ها صحبت می شد ما هم به این موضوع فکر می کردیم و بعد که خروج اکران آنلاین شد جدی تر پیگیر شدیم و اعلام آمادگی کردیم که فیلم برای اکران آنلاین در اختیار vod قرار بگیرد.

دیگر مثل گذشته نمی توانم زندگی کنم

جوان می گوید: وقتی خبر کپی غیر مجاز فیلم خروج منتشر شد خیلی بیشتر نگران شدیم اما متاسفانه ما قانون حق انتشار نداریم و فقط باید با التماس و قربان صدقه رفتن از مردم بخواهیم فیلم ها را کپی ننمایند، چون این کار واقعا دزدی است. با این حال چاره ای نیست و نمی گردد در شرایط فعلی به دلیل اینکه ممکن است فیلم کپی گردد از این فرصت و امکان گذشت.

او که دو سال قبل فیلم قانون مورفی را به تهیه نمایندگی محمد شایسته ساخته بود، درباره اینکه آیا این فرصت پیش آمده می تواند در فرایند آینده اکران فیلم ها در سینمای ایران کارکرد و ادامه داشته باشد؟ می گوید: آنچه از شرایط فعلی حدس می زنم این است که موضوع کرونا چیزی نیست که دیگر از زندگی همه به طور کامل بیرون برود و ما به دوران قبل از کرونا برگردیم. البته عده ای هستند که دیگر توصیه ها را رعایت نمی نمایند در حالی که این بیماری همچنان هست و قربانی می گیرد و نگرانی ها و اضطراب ها هم اضافه می گردد و در بین همه کسانی که بی تفاوتی را در این شرایط انتخاب می نمایند من خودم آدمی هستم که قطعا دیگر مثل گذشته زندگی نخواهم کرد و می دانم آدم هایی مثل من هم کم نیستند که همینطور راحت و بی خیال به فضاهای جمعی بفرایند و بدون مراقبت در کنار بقیه زندگی نمایند. پس به نظرم این تأثیر دیگر گذاشته شده و ما در همین فرصت، اتفاقی به اسم اکران آنلاین را تجربه کردیم.

اکران آنلاین ماندگار شده است

اصولا به نظرم زندگی آنلاین و دیجیتال قوت گرفته است. همه آدم ها متوجه شدند یکسری خریدها، کلاس ها، داد و ستد کردن ها و تجارت ها، سرگرمی ها، کتابخوانی ها و ... در شکل دیجیتال و مجازی هم می تواند قوت بگیرد و گسترده گردد. این یک روش جدید زندگی کردن است حالا اینکه چقدر آدم ها در این دایره باقی بمانند و چقدر به فضای فیزیکی گذشته و سنتی برمی گردند به مرور معلوم خواهد شد . بنابراین فکر می کنم اکران آنلاین هم از آن چیزهایی باشد که دیگر ماندگار شده است . البته جدا از ماندگار شدنش و ماجراهای مروبط به کرونا باید بدانیم که این نوع اکران بخشی از صنعت سینما و سرگرمی است که باید راه بیفتد. باید این ورود اتفاق می افتاد تا تجربه گردد، ترس عده ای بریزد و خودمان هم ببینیم چه چیزی حاصل می گردد چون اگر نتیجه مثبتی در این باره به دست آید شک نکنید بخشی از فراوریات سینمای ایران و فراوریات جدید حوزه سرگرمی و فرهنگی در این بخش متمرکز می گردد مثل شبکه های آمازون نتفلیکس که مستقل برای خودشان فراوری می نمایند، مستقل اکران می نمایند حتی ممکن است اثری را به سالن های سینمایی ندهند اما در عین حال در اسکار هم شرکت می نمایند.

او درباره اینکه به هر حال فیلم های سینمایی برای پرده سینما ساخته می شوند وقتی مدیوم تماشا کوچک گردد ممکن است تغییراتی را هم در پی داشته باشد، شرح می دهد: قطعاً این ماجرا فراز و نشیب هایی خواهد داشت و قطعاً آثار کم ارزش هم فراوری خواهد شد، اما با این حال به استفاده از امکان خوشبین هستم و فکر می کنم در آینده یک جاده جدیدی در این عرصه به وجود می آید که می توانیم از آن بهره مند شویم.

برای این جهت جدید باید قانونگذاری درستی گردد

جوان در پاسخ به اینکه آیا این امکان جدید ملزوماتی نمی خواهد که دست کم از آثار هنرمندان صیانت گردد؟ می گوید: به نظرم این هم جزو همان بخش از ماجراست که با راه افتادن جهت اصلی آغاز خواهد شد تا قانونگذاری آن ها شکل بگیرد، یعنی هرچه این جاده جلوتر رود نیازهایش بیشتر معلوم می گردد مثل هر پدیده دیگر. یک زمانی اینترنت وارد کشور شد در حالیکه خیلی دیرتر از کشورهای توسعه یافته به آن دست پیدا کردیم، اما موضوعِ روز شد و کم کم قوانین و فیلترهای آن متناسب با قوانین و فرهنگ ما گستره شد.

رامبد جوان در بخش پایانی این گفت وگو از ساخت فیلم طلا و همکاری با شهبازی تعریف می نماید که او و محمد شایسته بر مبنای قراری تصمیم می گیرند در طول یک سال چهار فیلم بسازند چون طبق قانون هر کسی فقط دو مجوز تهیه نمایندگی در طول یک سال می تواند بگیرد. آن ها قانون مورفی، طلا و بعد هم زیر نظر را می سازند اما پولشان به فیلم چهارم که دنیا با من برقص سروش صحت بود نمی رسد.

شهبازی باسلیقه و کاربلد است

او می گوید: محمد (شایسته) از زمان فیلم خانه دختر با پرویز شهبازی همکاری داشت و وقتی صحبت از طلا شد من هم استقبال کردم. پرویز شهبازی کارگردانی باتجربه، کاربلد و با سلیقه است و من و محمد هم از آنجایی که عاشق سینما و فیلم ساختن هستیم کوشش مان را کردیم تا او بتواند فیلمی را که دوست دارد در شرایطی خوب و راحت بسازد. اگرچه خیلی ها هنوز پرویز شهبازی را با نفس عمیق می شناسند و قضاوت می نمایند اما هر اثری از ذهن و دل سازنده اش با تمام اعتقادها، عواطف، باورها و دنیا بینی آن آدم است که بیرون می آید. شهبازی خودش مولف است، قصه اش را طراحی می نماید و جملاتش را جزء به جزء به تصویر می کشد پس خیلی بعید است ناگهان تغییر کند و آدمی غیر قابل پیش بینی باشد. ما هم وقتی با پرویز شهبازی کار می کردیم می دانستیم چه سلیقه ای دارد، در چه حال و هوایی فیلم می سازد و همه ویژگی هایش برای ما قابل درک بود. طلا فیلمی از بچه های امروز جامعه و جوان هایی است که عاشقند و رفیق. به آینده فکر می نمایند و آروزهایشان که شاید دست نیافتنی باشد ولی به هر حال کوشش خود را می نمایند چون برایشان مهم است روی پای خود بایستند. طلا قصه پرکوشش و عاشقانه ای است که شهبازی لحظات جذابی را در آن خلق نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1090

به "رامبد جوان: به اکران آنلاین خوشبینم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رامبد جوان: به اکران آنلاین خوشبینم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید