شمارش معکوس برای موج دوم سفرهای مدیریت نشده 1401

به گزارش فروشگاه کوچک، با توسعه واکسیناسیون عمومی ولغو محدودیت های سفرسرانجام پس از دو سال رکود چرخ بازارسفردوباره به گردش عایدی ونمودعینی آن موج قابل انتظار سفرهای میلیونی نوروزی بود .

شمارش معکوس برای موج دوم سفرهای مدیریت نشده 1401

خبرنگاران:

روزنامه توریسم به قلم هما حاصلی نوشت : موجی که بارقه های رونق رادرجان صنعت به کما رفته جهانگردی دمید اما ازدحام در شهرهای جهانگرد پذیر ،گرانی نامتعارف و بی ضابطه خدمات جهانگردی ، ترافیک در ورودی شهرها و صف های طولانی اماکن توریستی تعطیلات کلافه کننده ای برای جهانگردان رقم زد و جامعه میزبان رانیز شاکی کرد. اکنون در آستانه تعطیلات عید فطر و سپس موج سفرهای تابستانی متولیان جهانگردی کشور به جای ارائه راه حل برای مدیریت بازاربی نظم و نابسامان سفر با در پیش گرفتن موضعی انفعالی همچنان در شوق ارائه آمارهای سفر هستند وطبق معمول باید منتظر تعطیلات نابسامان دیگری برای ایرانگردان در سایه عدم مدیریت صحیح بود. تعطیلاتی که تنها آمارهای دهان پر کن خواهد داشت و در پشت آن نه منفعت مالی چندانی عاید ارائه دهندگان خدمات جهانگردی می نماید و نه کیفیت مقبولی در شان خانوار ایرانی خواهد داشت.

آنچه بازار نابسامان سفر بر سر مسافران نوروزی آورد

مروری بر گزارشات ارائه شده از شرایط مسافران در مشهد مقدس به عنوان یکی از محبوبترین مقاصد سفر نوروزی حاکی ازآن است که ضعف سیستم اطلاع رسانی به زائران، هزینه های بالای اسکان در مراکز اقامتی، نبود پارکینگ مناسب در بعضی اماکن اقامتی؛ اعمال محدودیت های ترافیکی پیرامون حرم مطهر رضوی، دور بودن بعضی از اماکن اسکان معرفی شده از مرکز شهر و معطلی زیاد برای دریافت معرفی نامه اسکان وکمبود بلیت وسایل حمل و نقل برای برگشت از جمله گلایه های مشترک بسیاری از زائران و جهانگردان سال جاری در سفر به مشهد بود.

کمبود امکانات اقامتی و نظارت های سهلگیرانه در شهرهای جهانگردپذیری چون شیراز ، مازندران و گیلان در تعطیلات سال نو نیزعرصه را برای سودجویان گشود و درسرمای ناشی از برودت یا بارندگی مسافران را وادار به پرداخت هزینه های گزاف ، اقامت در اماکن غیر مجاز و نامناسب یا بازگشت به مبدا کرد. مسئله ای که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی نیز در مازندران بر آن صحه گذاشت و بیان کرد: هم اکنون شهرهای بزرگ زیارتی و سیاحتی کشور با مشکل اقامت و اسکان مسافران و جهانگردان روبرو هستند.

در استان ها و شهرهای کم برخوردارتری مثل لرستان و آبادان نیز باید مشکل مسیرهای خطرناک جاده های بدون تابلو و صف های عریض و طویل دسترسی به اماکن جهانگردی وکمبود امکانات بهداشتی را به این مسائل افزود.

ریشه مسائل بازار سفرکجاست؟

با این وصف احتیاج به اطلاعات، وسایل حمل و نقل، محل اقامت مناسب، برخورد اصولی و مبتنی بر احترام، امنیت و آسایش از جمله احتیاج های مسافر می باشد که صرف نظر ازاشتیاق برای آمار کمی باید برای هر یک از آن ها برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد.

مونا اسالم نژاد، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در این خصوص می گوید: به نظر ما در زمینه جهانگردی و سفر هم به مانند بسیاری از مفاهیم و موضوعات اجتماعی و فرهنگی دچار نوعی عقب ماندگی مدیریتی هستیم؛ اگر دقت کنید، در بسیاری از مسائل همانند ترافیک تا بیکاری و طلاق و مواردی از این دست ابتدا مشکل و مسئله ایجاد می شود و سپس در پی راه حل آن می گردیم.

به گفته این جامعه شناس در ابتدا باید روشن کرد که آیا جهانگردی ما یک جهانگردی پایدار است یا یک جهانگردی ناپایدار و متناوب که رسیدن به جواب این سوال میتواند مدیران را در جهت دهی ها و تصمیم سازی ها راهنما باشد.

این جامعه شناس معتقد است که هنگامی که جهانگردی ما شکل ناپایدار به خود بگیرد حتماً دارای فواید کوتاه مدتی نظیر ایجاد اشتغال، بالا رفتن هم پذیری، افزایش انسجام و نظایر آن خواهیم بود، اما به عنوان مثال در زمینه ایجاد اشتغال، در صورتی که نتوان به شکل مستمر روی عایدی ناشی از حضور جهانگردان حساب کرد، امکان تثبیت و تقویت زیرساخت های لازم برای بهره برداری از ظرفیت های نهفته در جهانگردی نیز وجود ندارد؛ در نتیجه، مزایای کوتاه مدت جهانگردی دارای خصوصیاتی همانند عدم تداوم، بی ثباتی و عدم جامعیت خواهد بود.

عملکرد ضعیف وزارت میراث فرهنگی در مدیریت سفرهای نوروزی

رحیم یعقوب زاده مدرس دانشگاه و کارشناس جهانگردی هم می گوید : قابل تأمل اینجاست که ضعف عملکردی و نابسامانی سفرهای نوروزی دقیقاً به جایی برمی شود که وزارت میراث فرهنگی باید با انجام وظایف ذاتی و قانونی خود که شامل مدیریت و نظارت بر تخلفات تأسیسات جهانگردی، برنامه ریزی و جهت دهی به سفرهای نوروزی و بعلاوه جلوگیری از ایجاد مسائل اقامتی و ترافیکی بود، مانع از ایجاد مسائل عدیده شود.

وی در تبادل نظر با تسنیم ضمن انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی در ارتباط با کنترل سفرهای نوروزی، مدیریت اجرا شده در این خصوص را ضعیف دانسته و با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه زیرساخت های جهانگردی از جمله هتل ها و اتخاذ تدابیر لازم برای توزیع زمانی و مکانی مناسب سفر در سطح کل کشور با توجه به افزایش سفرها در تعطیلات عید فطر و تابستان پیش رو خواهان انجام برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم از هم اکنون است.

این مدرس دانشگاه دلیل گران شدن بی حد و حصر هتل ها و اقامتگاه ها، خصوصاً در شهرهای مسافرپذیر را عدم اعمال نظارت کافی و لازم به وسیله وزارت میراث فرهنگی عنوان می نماید و می گوید: هرچند مسافران مجبور به پرداخت مبلغ گزاف جهت اقامت خود شدند اما تداوم این موضوع در میان مدت یقیناً موجبات نارضایتی مردم را به همیشه خواهد داشت.

توزیع زمانی و مکانی علاج واقعه

در اینجا باز هم به توزیع زمانی و مکانی سفر می رسیم . مساله مهمی که می تواند مانع ایجاد مسائل اقامتی و ترافیکی در شهرهای پرمسافر شود.یعقوب زاده در این خصوص معتقد است که : وزارت میراث فرهنگی باید ضمن انجام تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب و بعلاوه حمایت از رسانه های جهانگردی و پایگاه های اطلاع رسانی که به معرفی مقاصد جهانگردی ایران می پردازند، با توزیع مکانی سفر در تمامی مقاصد جهانگردی ایران مانع ازدحام در شهرهای خاص شود.به گفته این کارشناس کشورهای پیشرو درصنعت جهانگردی همیشه با برگزاری رویدادها، جشنواره ها و حتی اطلاع رسانی دقیق و منسجم به نحوی عمل نموده اند که با توزیع مطلوب مکانی سفر مانع از انباشت جمعیت جهانگردان در چند مقصد محدود و به وجود آمدن مسائل بعدی ناشی از آن می شوند.به علاوه حضورمدیریت شده وپایدار جهانگرد احتیاج به زیرساخت و تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد آنها را درپی خواهد شد .

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2134

به "شمارش معکوس برای موج دوم سفرهای مدیریت نشده 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمارش معکوس برای موج دوم سفرهای مدیریت نشده 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید