قهرمان محله ، دومینوی کار خیر؛ برکت در زندگی ، کسی دست خالی از مغازه مان بیرون نمی رود

به گزارش فروشگاه کوچک، ظهر یک روز سرد زمستانی خیابان پر هیاهوی مخصوص درپازل یازدهم تهران بیخ تا بیخ مغازه آقایحیدر اسلامیکه میان اهل محل به آقا رسول معروف است،حسابی شلوغ وپرمشتری است.آقا رسول و خواهرزاده اش رضا اسد زاده 4 سالی می گردد در میوه فروشی شان به نیازمندان محله میوه و صیفی جات رایگان می دهند.

قهرمان محله ، دومینوی کار خیر؛ برکت در زندگی ، کسی دست خالی از مغازه مان بیرون نمی رود

خبرنگاران آنلاین - بهاره خسروی : آنها معتقدند انجام کارخیر باید مانند یک دومینو در میان همه کسبه و اصناف یک محله به رسم تبدیل شود که نتیجه اش خیر و برکت و باز شده گره های زندگی است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از فروشندگی با وانت تا مغازه

آقا رسول سرصحبت را باز می نماید: من از سن کم در همین صنف میوه مشغول کار بودم. درواقع از صفر و کارگری آغاز کردم تا به اینجا رسیدم. زمانی با وانت میوه می فروختم. از همان موقع سعی می کردم هوای مشتری ها را داشته باشم. معمولا جنس های وانت مثل مغازه متنوع نیست. با این همه اگر کسی را می دیدم که توان مالی خرید ندارد از همان تعداد محدود میوه های وانت رایگان به احتیاجمندان هدیه می کردم. شاید مبلغ زیادی نبود یا همان اندازه میوه هم از سرمایه ام کم می کرد. اما اصل ماجرا شاد کردن فردی بود که آخر وقت یا هر زمان قصد رفتن به خانه را داشت متاسفانه شاید هزینه های سنگین زندگی اجازه خرید همان اندازه کم میوه را هم به او نمی داد.

کار مخفیانه ای که سرای محله رو کرد

آقا رسول اوایل کارش بی سر و صدا برای حفظ شان و کرامت مشتری ها میوه رایگان به افراد احتیاجمندی که می شناخت هدیه می کرد. تا اینکه ماجرا میان اهالی و سرای محله مخصوص صدا می نماید و آنها هم برای اینکه افراد بیشتری بهره مند شوند به این کاسب پیوستند. او تعریف می نماید: وقتی مغازه را راه انداختم طبق روال سابق کار یاری به افراد احتیاجمند را انجام می دادم. در مغازه محصولات بیشتر بود و از طرفی بیشترین احتیاج مردم برای تهیه غذای روز مره شان به صیفی جات بود. مشتری وقتی وارد مغازه می شود اغلب طالب سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی و... محصولاتی از این دست است تا غذای روزش را حتی به مقدار یک سیب زمینی پخته آماده کند و کم تر دنبال میوه می رود. هرچند مغازه خودم هم اجاره ای است باید دخل و خرجم باهم سر ماه بهم برسد اما سعی می کنم با حفظ شان مشتری ها جنس رایگان دست آنها بدهم. البته بعد از اینکه سرای محله در مغازه بنر نصب کرد و بسیاری خیران از این ماجرا آگاه شدند با جمع آوری یاری های مردمی به احتیاجمندان بیشتری میوه و خوراکی رایگان می دهیم.با این کار نحوه یاری بهتر شد و اقلام بیشتری هم دست مشتری احتیاجمند می رسد.

مناعت طبع مشتری ها

حفظ شان و کرامت مشتری ها از مهم ترین اصول مغازه آقای اسلامی است. رضا اسد زاده خواهرزاده آقا رسول این را می گوید و ادامه می دهد : یاری به احتیاجمندان ماجرایی بود که از همان روزهای کار با وانت در محله ها آغاز کردیم، اما حفظ شأن مشتری برایمان خیلی مهم است معمولا وقتی چنین مشتری در مغازه داریم اجازه می دهیم به اندازه احتیاج جنس مورد احتیاجش را انتخاب کند و آن را وزن نمی کنیم چون با این کار شاید شخص مورد نظر حس کند باید پولی را پرداخت کند و از طرفی وقتی خودمان نیت یاری کردیم نباید مقدار مشخص کنیم. اگر هم در مغازه مشتری باشد زمان حساب کردن سعی می کنیم مشتری که در قبال خرید پولی پرداخت می نماید به سرعت کارهایش راه بیندازیم تا متوجه ماجرا نشود.

آقا رضا به مناعت طبع بعضی از مشتری ها هم اشاره دارد که علیرغم روی باز صاحبان مغازه فقط به مقدار احتیاجشان اقلام مورد نظر را بر می دارند.

برکت کار خیر در زندگی

یاری به دیگران و بازتاب کار خیر چرخه زنجیره واری دارد که در نهایت نتیجه آن به زندگی فرد نیکوکار برمی شود.آقا رضا در تکمیل صحبت های دایی اش ادامه می دهد: بسیاری از مردم فکر می نمایند وقتی کار خوبی را انجام می دهند باید به سرعت اثرش را ببینند یا چون کار خوب انجام می دهند در زندگی به هیچ مسئله ای بر نمی خورند.برای خودمان هم پیش آمده،بعضی روزها حتی هیچی دشت نکرده به فرد احتیاجمند یاری کردیم و نتیجه اش را دیده ایم. همواره قرار نیست نتیجه خوبی را به سرعت دریافت کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 بهمن 1401 بروزرسانی: 29 بهمن 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2284

به "قهرمان محله ، دومینوی کار خیر؛ برکت در زندگی ، کسی دست خالی از مغازه مان بیرون نمی رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان محله ، دومینوی کار خیر؛ برکت در زندگی ، کسی دست خالی از مغازه مان بیرون نمی رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید