مجازات رشوه دریافت کارمندان دولت

به گزارش فروشگاه کوچک، اگر رشوه دهنده مقامات صلاحیتدار را از دادن رشوه آگاه سازد و ادعای خود را نیز ثابت کند از مجازات معاف است. ولی اگر نتوانست ثابت کند به حبس تأدیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

مجازات رشوه دریافت کارمندان دولت

طبق قوانین دادن و دریافت رشوه جرم شناخته شده و برای افرادی که مرتکب این جرم می شوند مجازات مشخص شده است. قانونگذار برای پیشگیری از وقوع این جرم و برقراری نظم و امنیت در جامعه هم برای فردی که رشوه می دهد و هم برای فردی که رشوه می گیرد در قانون کیفر مشخص نموده است. در این مقاله به آنالیز مجازات رشوه می پردازیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تعریف رشوه

می توان گفت که رشوه به معنای آن چیزی است که به کسی می دهند تا کارسازی ناحق برای رشوه دهنده انجام دهد. به کسی که رشوه می دهد مرتشی می گویند. گفتنی است هرگاه دریافت رشوه برای ارتکاب جنایتی باشد، مجازات همان جنایت درباره رشوه گیرنده اعمال می گردد.

موارد جواز رشوه

1. هرگاه ثابت گردد که مرتشی برای حفظ حقوق مشروع و قانون خود ناچار از دادن رشوه شده، از مجازات معاف خواهد بود.

2. اگر رشوه دهنده مقامات صلاحیتدار را از این جرم آگاه سازد و ادعای خود را نیز ثابت کند از مجازات معاف است. ولی اگر نتوانست ثابت کند به حبس تأدیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

3. اگر رشوه گیرنده قبل از تعقیب وجه یا اقتصادی را که دریافت نموده بازگرداند، از مجازات رشوه خواری معاف خواهد بود.

مجازات رشوه دریافت کارمندان دولت

هر یک از کارکنان قضایی یا غیر قضایی دولت که برای انجام امری که از وظایف آنان است وجه یا اقتصادی را قبول کند، حتی چنانچه انجام آن امر بر طبق حقانیت بوده باشد، مرتشی محسوب و مجازات آن انفصال دائمی از خدمت دولت و تأدیه غرامت معادل دو برابر آن چه که گرفته است. برای تحقق جرم رشا و ارتشا، حتما لازم نیست که رشوه، وجه نقد باشد بلکه ملک، زمین یا مال هم می تواند به عنوان رشوه داده گردد. همچنین در مواردی ممکن است وعده ای داده شده یا توافقی صورت گیرد یا امتیاز اقتصادی دیگری مانند تسهیلات خارج از نوبت یا وام پیش از موعد داده گردد که می توان آن را با شرایطی به عنوان جرم مذکور قلمداد کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با انواع مجازات در قانون انواع مجازات در قانون جدید را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1017

به "مجازات رشوه دریافت کارمندان دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجازات رشوه دریافت کارمندان دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید