نوده خاندوز ؛ قطعه ای از بهشت در نگارستان ایران

به گزارش فروشگاه کوچک، خبرنگاران : گوش بسپار به آواز رود و غرق شو در طراوت جنگل. خنکای نسیم به صورتت می خورد. آهسته بیا تا برسی به صفای پیر باد. خوب آمدی؛ اینجا قطعه ای از نگارستان ایران است؛ نوده خاندوز.

نوده خاندوز ؛ قطعه ای از بهشت در نگارستان ایران

سمن سمندر: نوده خاندوز شهری است در بخش چشمه ساران از توابع آزادشهر استان گلستان؛ خطه ای سبز که کوهستان های شگفت انگیز شمال از چهارسو احاطه اش نموده اند.

5 کیلومتر که از جاده آزادشهر به سمت شاهرود بروی، در حاشیه شرقی شهر نوده خاندوز چشمت به زیارتگاهی روشن می گردد که سال هاست اهالی این خطه خصوصا اهل تسنن دلشان را دخیل بسته اند به صفای تمام نشدنی او. پیر باد یا یل پیر همراه شادی و غم و پناه آرزوهای آنهاست.

در ترکمن صحرا همه به او ارادت دارند. می گویند مزار یکی از علما یا عرفای ترکستان است. زیارتگاه پیر باد وصل است به کوه پیر. پیر در گویش محلی به معنای زیارتگاه است و یل هم یعنی باد. در 700 متری زیارتگاه، غاری 45 متری جا خوش نموده است. اهالی آن را مقاره می نامند.

پایین تر که بیایی انارستانی است متعلق به پیر باد. راستی قبرستانی هم در همسایگی امامزاده هست که قدمتی 200 ساله دارد. آرامش زیارتگاه پیر باد و افسون طبیعت گلستان دست به دست هم داده تا گردشگران بسیاری را به این منطقه بکشاند. هم فال است و هم دیدن.

چه بهتر از اینکه هم زیارت کنی و هم سیاحت؛ آن هم در طبیعت بهشت آیین گلستان. ساعتی که در طبیعت قشنگ نوده خاندوز گردش کنی، تازه می فهمی که جاذبه های آن چقدر بکر و دست نخورده است. روستاهای سوسرا، فارسیان و قشلاق با مردمان نازنین و مهمان نوازش هر گردشگری را مجذوب می نماید.

آدم ها هرکدام بنابه سلیقه شان در سفر دنبال چیزی هستند؛ یکی عاشق تاریخ است، یکی شیفته طبیعت و گردشگرانی هم عاشق خرده فرهنگ ها هستند. در زندگی اهالی نوده خاندوز رنگین کمانی می بینید از آداب و رسومی غنی که میراث نیاکان آنهاست؛ میراثی که حکم هویت آنها را دارد.

پای صحبت اهالی که بنشینی، داستان هایی دارند شنیدنی و تجربه هایی ناب. سفره هایشان هم پر روزی است و مملو از خوراکی هایی که فقط در مطبخ یک نوده خاندوزی طبخ می گردد. از ترشی های بی مثالی مثل سیر سرکه و بانجام سرکه گرفته تا حلواهای خوشمزه و خوراکی هایی که اسمشان هم دهان آدم را آب می اندازد.

باید راز این رنگ و بوی بی نظیر را در طبیعت پرسخاوتشان جست. اگر دلت لک زده برای یک مقصد تابستانی خنک و بی نظیر، تعلل نکن؛ دیگر وقتش است! چمدانت را ببند و بیا نوده خاندوز.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2216

به "نوده خاندوز ؛ قطعه ای از بهشت در نگارستان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوده خاندوز ؛ قطعه ای از بهشت در نگارستان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید