گروه 77 به اضافه چین بر لغو فوری تحریم های ایران تاکید نمود

به گزارش فروشگاه کوچک، تهران (پانا)- چهل و چهارمین اجلاس وزرای خارجه گروه 77 به اضافه چین بر برداشته شدن فوری تحریم های ضد جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

گروه 77 به اضافه چین بر لغو فوری تحریم های ایران تاکید نمود

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در بیانیه سالانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه که روز گذشته در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، آمده است: وزرای گروه 77 به علاوه چین تحریم های یکجانبه مالی علیه جمهوری اسلامی ایران را که دارای تاثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد، مردود می دانند و خواهان لغو فوری این تحریم ها هستند.

در بند دیگری از این بیانیه درباره برجام تصریح شده است: وزرا بر لزوم حمایت از چندجانبه گرایی تاکید می نمایند و اعلام می دارند که برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و سایر طرف ها، نمونه ای قوی از چندجانبه گرایی پیروز برای حل مسائل جهانی است.

گروه 77 بعلاوه چین با 136 کشور عضو، عظیمترین و قدرتمندترین گروه در سازمان ملل متحد به شمار می رود. اجلاس وزرای خارجه گروه 77 بعلاوه چین به طور سالانه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می گردد که سال جاری به دلیل همه گیری کرونا به صورت مجازی برگزار گردید.

ولکان بازکر رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم در این نشست بر لزوم همکاری جمعی برای مقابله با کووید-19 و آثار آن به ویژه در کشورهای در حال توسعه تاکید نمود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست از چندجانبه گرایی سخن گفت و گروه 77+چین را پیشرو در این زمینه دانست.

ناکامی رژیم سعودی

در هنگام تصویب بیانیه گروه 77+چین، سفیر سعودی در سازمان ملل به درج موضوع برجام در بیانیه اعتراض کرد و مدعی شد این موضوع از چند سال قبل به ناحق در بیانیه وزرای گروه تزریق شده است.

وی که کشورش یکی از لابی های عظیم برای خروج ترامپ از برجام بوده است، ادعا کرد با خروج آمریکا از برجام، این برنامه شکست خورده است.

در پاسخ به این ادعاها، علی حاجیلاری نماینده ایران در این نشست، اینگونه پاسخ دادمن تعجب می کنم از اینکه سفیر عربستان ادعا دارد پاراگراف مربوط به برجام با فشار ایران در متن بیانیه وزرا تزریق شده است.

وی اضافه نمود: هنگامی که این پاراگراف که به زعمتان در حال تزریق در بیانیه بود، شما حضور داشتید و هیچ اعتراضی نکردید. این درحالی است که حتی وقتی کودکی را برای تزریق به مطب پزشک می برند، این کودک گریه و اعتراض می نماید! حال آنکه سعودی در هنگام این به اصطلاح تزریق حضور داشته و هیچ اعتراضی هم نسبت به آن نکرده است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ادعای تزریق پاراگراف به متن بیانیه، بیشتر به شوخی شباهت دارد. ضمن اینکه ادعای بی اساس سعودی مبنی بر عدم ارتباط موضوع با بیانیه وزرای گروه به نوعی توهین به همه وزرای محترم خارجه گروه است.

حاجیلاری تاکید نمود: یعنی شما معتقدید نزدیک به 140 وزیر خارجه تشخیص ندادند که موضوع به بیانیه وزرا ارتباط ندارد و تنها عربستان تشخیص داده است؟

وی در واکنش به این بخش از اظهارات سفیر سعودی مبنی بر لزوم درج واقعیات در بیانیه وزرای گروه، تاکید نمود: این عربستان نیست که معین می نماید واقعیات موجود چیست و تجربه هم نشان داده است که سعودی تعریف دیگری از واقعیت دارد.

نماینده ایران در نشست چهل و چهارم گروه 77+ چین یادآور شد: اصولا واقعیات از دیدگاه سعودی و آمریکا با دیدگاه جامعه بین المللی نسبت به آن متفاوت است. معین شرایط برجام برعهده اعضای آن است و دیدیم که یک ماه قبل، اعضای شورای امنیت کوشش مبتنی بر سوء نیت آمریکا برای همراه کردن جامعه جهانی در این خصوص را ناکام گذاشتند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1394

به "گروه 77 به اضافه چین بر لغو فوری تحریم های ایران تاکید نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه 77 به اضافه چین بر لغو فوری تحریم های ایران تاکید نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید