گُریز بعضی از بیماران دیابتی از تزریق انسولین

به گزارش فروشگاه کوچک، تهران (پانا) - آنالیز های یک مطالعه نشان داد ترس از سوزن، درد محل تزریق، هزینه اضافی، آسیب تماشا خانواده با سوزن، تجربیات دیگران، ضربه روحی روانی، سختی تزریق، ترس از عوارض، از عوامل موثر بر عدم تبعیت از انسولین درمانی هستند.

گُریز بعضی از بیماران دیابتی از تزریق انسولین

به گزارش ایسنا، بعضی از بیماران مبتلا به دیابت که احتیاج به تزریق انسولین دارند، از این نوع درمان تبعیت نکرده و از تزریق انسولین ممانعت می نمایند. شناسایی عوامل موثر بر عدم تبعیت از انسولین درمانی، نقش مهمی در کیفیت زندگی و کاهش عوارض بیماری دیابت دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی فسا با انجام یک مطالعه عوامل موثر بر عدم تبعیت بیماران از انسولین درمانی را مورد آنالیز قرار دادند.

این مطالعه بر روی 216 نفر (108 بیمار مبتلا به دیابت و 108 نفر از خانواده افراد مبتلا به دیابت) انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه عدم پذیرش انسولین، به وسیله بیماران و خانواده بیماران تکمیل شد.

یافته های این مطالعه نشان داد که در بین گروه بیماران دیابتی و خانواده بیماران، نمره عواملی مانند ترس از سوزن، درد محل تزریق، هزینه اضافی، آسیب تماشا خانواده با سوزن، تجربیات دیگران، ضربه روحی روانی، سختی تزریق، ترس از عوارض نسبت به دیگر عوامل به صورت معناداری بیشتر بود و این موارد از مهم ترین دلایل عدم مصرف انسولین در این گروه بودند.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: به نظر می رسد با برگزاری کلاس های آموزشی و افزایش آگاهی بیماران و خانواده های آن ها، می توان اندازه تبعیت از درمان را بهبود بخشید. بعلاوه ضروری است مدیران و سیاستگذاران نظام سلامت، تمهیدات و برنامه ریزی لازم را در این موضوع به کار گیرند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با اسم مقایسه دیدگاه بیماران و خانواده آن ها در خصوص عوامل تاثیرگذار بر عدم تبعیت از انسولین درمانی: مطالعه توصیفی مقطعی در جنوب استان فارس در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور منتشر شده و بابک پزشکی و زهرا صالحی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی فسا در انجام آن مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1904

به "گُریز بعضی از بیماران دیابتی از تزریق انسولین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گُریز بعضی از بیماران دیابتی از تزریق انسولین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید