یک ترکیب گیاهی نو، بسیار موثرتر از داروهای امروزی برای درمان ویروس ایدز

به گزارش فروشگاه کوچک، طبق تحقیقات علمی در دهه 1980 تعیین شد که دارویی به نام آزیتوتیمیدین می تواند بر علیه ویروس ایدز مقابله کند. آزیتوتیمیدین هنوز هم به عنوان ترکیب اصلی دارو های تجویز شده برای بیماران مبتلا به HIV است. اما تحقیقات نو یک داروی مشتق شده از نوعی گیاه را پیدا نموده است که بسیار موثرتر از آزیتوتیمیدین می باشد.

یک ترکیب گیاهی نو، بسیار موثرتر از داروهای امروزی برای درمان ویروس ایدز

طبق تخمین مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در استان متحده، که حدود 1.1 میلیون افراد در آمریکا مبتلا به اچ آی وی می باشند و از هر 7 نفر مبتلا به این ویروس یک نفر از بیماری خود مطلع نیست.

با توجه به اطلاع رسانی های فراوان و کوشش برای جلوگیری از ویروس HIV، تعداد افراد مبتلا به این ویروس بین سال های 2005 تا 2014 به اندازه 19 درصد کاهش یافته است. بعلاوه در اواسط دهه 1990 به علت پیشرفت در درمان این ویروس، تعداد مرگ و میر بر اثر HIV نیز کاهش یافته است.

اگرچه هنوز درمان قطعی برای این ویروس پیدا نشده است اما روش و درمان های قابل توجهی برای کند کردن پیشرفت این ویروس وجود دارد. اولین دارو که برای مبارزه با ایدز تایید شد، آزیتوتیمیدین (AZT) بود.

ازسال 1987،AZT به وسیله سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تایید شد اما ویروس HIV کم کم خود را با این دارو آداپته کرد. امروزه به بیماران مبتلا به ایدز ترکیبی از چندین داروی مختلف داده می گردد که اغلب AZT جز اصلی این ترکیب است.

AZT باعث مهار کردن آنزیمی می گردد که ویروس HIV این آنزیم را برای حمله به سلول نیاز دارد. این آنزیم ترانس کریپتاز معکوس نامیده می گردد.

تحقیق نو منتشر شده در مجله محصولات طبیعی، یک ترکیب گیاهی را پیدا نموده است که می تواند در مهار این آنزیم از AZT بسیار موثر تر باشد. این ترکیب پتنتیفلورین A نامیده می گردد و از یک گیاه دارویی به نام جاستیکیا جنداروسا گرفته شده است که در نواحی آسیای شرقی رشد می نماید.

این کشفیات نتیجه کوشش چند ساله تیمی از دانشمندان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، دانشگاه باپتیس در هنگ کنگ و آموزشگاه علم و تکنولوژی در ویتنام است.

رهبر این تیم خبره، لیجون رانگ نام دارد که یک پروفسور میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشگاه شیکاگو است , تخصص بالایی در شناسایی عوامل ضد ویروسی دارد.

این تیم بزرگ، گیاه جاستیکا را از بین بیش از 4500 گیاه انتخاب کردند که می تواند تاثیر بسیار بیشتری نسبت به AZT داشته باشد و بعداز جداسازی عصاره این گیاه از ساقه و ریشه، متوجه شدند که جاستیکا می تواند خواص ضد ویروس HIV داشته باشد.

پروفسور رانگ و همکارانش تاثیر این ترکیب را بر روی سلول های T-tropic (سلول های T) و M-tropic (سلول های ماکروفاژ) ارزیابی کردند. هر دو این سلول ها، سلول های سفید خون هستند که نقش های مهم و کلیدی را در ایمنی و محافظت از بدن در برابر انواع میکروب و ویروس ها بازی می نمایند.

تحقیقات تراپیسم نشان داد که پتنتیفلورین A (گرفته شده از گیاه جاستیکا) یک اثر بازدارنده قابل توجه و بیشتری نسبت به AZT دارد. پتنتیفلورین A قادر است تا فعالیت آنزیم های ترانس کریپتاز معکوس را بسیار موثر تر از AZT مهار کند و قادر است تا ویروس HIV را در هر دو مراحل اولیه وارد شدن ویروس به سلول های ماکروفاژ و مراحل بعدی یعنی هنگامی که وارد سلول های T در سیستم ایمنی می شوند را مهار کند.

پروفسور رانگ در آخر به این نتیجه رسید که پتنتیفلورین A یک عامل ضد HIV است که می تواند به دارو های امروزی اضافه گردد و باعث افزایش سرکوب ویروس و جلوگیری از ایدز گردد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2187

به "یک ترکیب گیاهی نو، بسیار موثرتر از داروهای امروزی برای درمان ویروس ایدز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ترکیب گیاهی نو، بسیار موثرتر از داروهای امروزی برای درمان ویروس ایدز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید