آیا باید از روغن دانه اجتناب ورزید؟

به گزارش فروشگاه کوچک، فرارو - اگر هنگام آشپزی به طور مرتب به سراغ روغن های دانه ای مانند روغن کانولا، روغن کنجد یا روغن هسته انگور می روید یا غذا های بسته بندی شده ای که حاوی آن روغن ها هستند را خریداری می کند بهتر است به این توصیه توجه کنید.

آیا باید از روغن دانه اجتناب ورزید؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از Oxygenmag، سال ها پیش کارشناسان به ما می گفتند که از مصرف هرگونه منبع چربی که در دمای اتاق جامد است اجتناب کنیم، زیرا این چربی ها معمولا از انواع اشباع شده ساخته می شوند و ممکن است در افزایش سطح کلسترول بد یا ال دی ال نقش داشته باشند.

به دلیل این توصیه بسیاری از ما در عوض به روغن ها به عنوان منابع چربی تکیه می کنیم صرف نظر از آن که از چه منبعی تهیه شده باشند. اخیرا تغییر دیگری در انتخاب چربی ایجاد شده است: روغن دانه در حال حاضر زیر سوال رفته است و برخی از صاحب نظران روغن های تهیه شده از دانه های مختلف را ناسالم یا حتی سمی می دانند.

با این وجود، آیا این روغن ها واقعا به همان مقدار که برخی ادعا می کنند برای سلامتی شما مضر هستند؟

روغن دانه چیست؟

همان طور که از نام آن پیداست روغن دانه از دانه هایی مانند کلزا، گلرنگ و کنجد به دست می آید. بسته به این که از چه کسی بپرسید روغن های گیاهی (مانند سویا) نیز ممکن است به عنوان روغن دانه طبقه بندی شوند.

روغن های دانه یا گیاهی معمولا با استفاده از یک حلال شیمیایی از منبع استخراج می شوند و در پی آن فرآیند تصفیه انجام می شود. این روغن ها را می توان با خرد کردن دانه ها تهیه کرد و به روغن اجازه جمع آوری داد.

دانش تغذیه

همان طور که تصور می شود روغن های دانه منبع چربی هستند که عمدتا از اسید های چرب غیراشباع چندگانه یا PUFA ساخته شده اند. منابع این چربی ها معمولا در دمای اتاق مایع هستند، اما وقتی در محیط سرد قرار می گیرند جامد می شوند. همه منابع اسید های چرب غیراشباع چندگانه تنها در روغن دانه نیستند، زیرا چربی های سالم مانند روغن زیتون نیز حاوی نوع از اسید های چرب غیر اشباع چندگانه هستند اگرچه مقدار بیش تری از آن نوع چربی در روغن های دانه وجود دارد.

بدن شما نمی تواند اسید های چرب غیر اشباع چندگانه را بسازد و بنابراین به رژیم غذایی شما برای تامین این نوع چربی متکی است. در حالی که در رسانه های اجتماعی درباره اسید های چرب غیر اشباع چندگانه نظر های منفی ارائه شده کارگروه های تخصصی مانند انجمن قلب امریکا اشاره کرده اند که چربی های چند غیر اشباع زمانی که در حد اعتدال مصرف شوند و برای جایگزینی چربی های اشباع شده و چربی ترانس در رژیم غذایی شما مورد استفاده قرار گیرند می توانند تاثیر مفیدی بر قلب تان داشته باشند.

توجه به حرارت و گرما

روغن دانه را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد از یک ماده در سس سالاد گرفته تا ظرفی برای سرخ کردن عمیق با این وجود، توجه به این نکته مهم است که همه روغن ها هنگام مواجهه با منبع گرما یکسان عمل نمی کنند.

روغن های خاصی از جمله آفتابگردان، کانولا و دانه انگور دارای نقطه دود بالایی هستند به این معنی که می توان آن را پیش از آن که شروع به دود کردن تا دمای بالا گرم کرد.

نقطه دود همان مقاومت روغن در برابر حرارت است. به طور کلی، روغن های با نقطه دود بالاتر بهترین گزینه برای سرخ کردن یا سایر روش های پخت و پز هستند که به دمای بالا نیاز دارند. اما زمانی که این روغن های دانه فراتر از نقطه دودشان گرم می شوند پیوند های موجود در روغن ها می توانند ترکیباتی را تشکیل دهند که ممکن است به طرق مختلف برای سلامتی مضر باشند از جمله آن که می توانند باعث اختلال در متابولیسم انرژی شوند.

روغن دانه و سموم

یکی از نگرانی هایی که در مورد روغن های دانه وجود دارد آن است که فرآیند استخراج آن به هگزان متکی است ترکیبی که در بسیاری از محصولات مانند مواد پاک کننده و لکه بر ها یافت می شود. هگزان به دلیل بازیافت آسان روغن، نقطه جوش پایین و قابلیت انحلال پذیری عالی به طور گسترده برای استخراج روغن استفاده شده است.

آن چه می تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد این است که قرار گرفتن در معرض مزمن هگزان در مقادیر زیاد با اثرات نامطلوب بر سیستم عصبی مرکزی و سایر جنبه های سلامتی ما مرتبط است. در حالی که برخی از افراد بیش تر در معرض خطر قرار گرفتن در معرض هگزان در مقادیر زیاد هستند مانند افرادی که با این حلال کار می کنند و ممکن است بخار آن را استنشاق کنند یا آن را با پوست خود لمس کنند به نظر نمی رسد افرادی که از طریق روغن دانه خود در معرض آن قرار می گیرند شدت مشابهی از تاثیرپذیری از نظر آسیب پذیری را تجربه کنند.

در پژوهش اجرا شده که در آن محتوای هگزان 40 روغن از جمله روغن های آفتابگردان، ذرت و کانولا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود همگی روغن ها حاوی سطوح هگزان کمتر از حداکثر حد باقیمانده اتحادیه اروپا بودند.

حکم نهایی

علیرغم آن چه که بسیاری از فعالان حوزه سلامت و تندرستی ممکن است پیشنهاد کنند گنجاندن روغن دانه در یک رژیم غذایی سالم به طور کلی دلیلی برای نگرانی نیست. تنها مراقب باشید که آن روغن ها را فراتر از نقطه دود خود گرم نکنید. بنابراین، هنگام افزودن روغن کانولا به محصولات پخته شده یا روغن کنجد به سس سالاد خود می توانید با خیال راحت مواد غذایی تان را نوش جان کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2160

به "آیا باید از روغن دانه اجتناب ورزید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا باید از روغن دانه اجتناب ورزید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید