بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی تشکیل می گردد

به گزارش فروشگاه کوچک، رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران از تشکیل بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی در فضای وب، به منظور آشنایی افراد با اطلاعات و اشیای این موزه ها اطلاع داد.

بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی تشکیل می گردد

به گزارش خبرنگاران، در سال گذشته، به همت موزه ملی علوم و فناوری ایران، اتفاقات خوبی برای موزه های دانشگاهی رقم خورد؛ به ویژه آنکه پیرو توافقی بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ذیل عنوان یاری به احداث مساجد، مرمت بناهای تاریخی و یاری به موزه های دانشگاهی در دانشگاه، ترتیبی داده شد تا در لایحه بودجه 98 ردیف بودجه مستقلی به این موارد اختصاص داده شود.

همچنین شورای عالی موزه های دانشگاهی به ریاست مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیری سیف الله جلیلی، رئیس موزه ملی علوم و فناوری تشکیل شد که در آن 5 نفر به نمایندگی از موزه های دانشگاهی نیز حضور دارند.

مهم ترین اقدام شورای عالی موزه های دانشگاهی از منظر دبیر شورا

سیف الله جلیلی، رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران و دبیر شورای عالی موزه های دانشگاهی در گفت وگو با خبرنگاران ذیل اقدامات امسال در موزه ملی علوم و فناوری ایران، از ایجاد بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی در قالب یک نرم افزار در فضای وب اطلاع داد و گفت: بدین ترتیب موزه های دانشگاهی می توانند اطلاعات اشیا و امکانات خود را در نرم افزار وارد نمایند تا حداقل مردم به صورت مجازی با اطلاعات آن ها آشنا شوند.

وی با اشاره به ناشناخته بودن بسیاری از موزه های دانشگاهی علی رغم عالی بودن آن ها، اظهار کرد: در گام اول سعی کردیم تمام موزه های دانشگاهی کشور و نیز موزه های مرتبط با علم و تاریخ علم را در کشور شناسایی کنیم.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران ادامه داد: موزه های فوق را تحت شورایی به نام شورای عالی موزه های دانشگاهی به گرد یکدیگر آوردیم که این اقدام 3 سال زمان برده است. همچنین هیأت مدیره شورا را به وسیله برگزاری انتخابات معین کردیم. آئین نامه ای که پیش نویس آن در موزه آماده شده بود، در این شورا در حال آنالیز است و آئین نامه نهایی نیز از سوی شورا تدوین خواهد شد.

جلیلی اعلام نمود: یکی از برنامه های ما در امسال این است که برخی آثار از موزه های دانشگاهی سراسر کشور را در قالب گالری های موقت، در تهران یا در استان های دیگر به نمایش بگذاریم. برخی از موزه های دانشگاهی تجهیزات و وسایلی دارند که از آن تنها یک نمونه در کشور و حتی خاورمیانه موجود است.

کمبود بودجه و کمبود فضا؛ دو مشکل اساسی موزه های دانشگاهی

وی با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی، اثرگذارترین اقدام شورای عالی موزه های دانشگاهی خواهد بود، یادآور شد: یکی از مسائل اساسی موزه های دانشگاهی، کمبود بودجه است و این موضوع که مسئولین دانشگاه به موزه به چشم یک امر فرعی نگاه می نمایند. خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه سال گذشته موزه های دانشگاهی را در ردیف بودجه های فرهنگی لحاظ کرد.

دبیر شورای عالی موزه های دانشگاهی اضافه نمود: بنابراین مسئولین موزه های دانشگاهی می توانند از رئیس دانشگاه درخواست داشته باشند و مطابق با آئین نامه شورا، بودجه به آن ها تعلق می گیرد. این اقدام با پیگیری موزه ملی علوم و فناوری صورت گرفت و خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه نیز همکاری لازم را در این زمینه با ما داشتند.

جلیلی در همین زمینه به مشکل کمبود فضا در موزه های دانشگاهی اشاره نمود و ضمن انتقاد از این موضوع، اظهار کرد: بخش هایی از آئین نامه ممکن است به گونه ای نباشد که بتواند مسئولان دانشگاه را وادار به انجام کاری کند. با این حال آئین نامه به گونه ای تدوین خواهد شد که بتواند پیشنهادات مناسبی را به رؤسا و مسئولین دانشگاه ارائه دهد.

وی یادآور شد: کاری که جنبه اجرایی داشته باشد و مسئولی موظف به اجرای آن باشد، نیازمند قانونی است که در مجلس به تصویب رسیده است. این در حالی است که حاصل کوشش ما در آئین نامه بیشتر در قالب ارائه پیشنهادات به رؤسای دانشگاه ها، در زمینه همکاری با موزه های دانشگاهی است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران اضافه نمود: مشکل دیگر در موزه های دانشگاهی، نیروهای حاضر در موزه است که در درجه اول ممکن است اصلاً به رسمیت شناخته نشوند. در کوشش هستیم این نیروهای حاضر در حوزه معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه ها به رسمیت شناخته شوند. البته برخی دانشگاه ها در این زمینه پیشرو بوده اند و از چند سال پیش تغییر و تحولاتی در این زمینه اجرا شده است که این تغییر و تحولات طی یکی دو سال آینده بیشتر خواهد شد.

میزبانی موزه ملی علوم و فناوری در سیموست 2020

جلیلی ذیل برنامه های امسال موزه ملی علوم و فناوری ایران، به میزبانی چهل و هشتمین مجمع بین المللی موزه های علوم و فناوری جهان، سیموست 2020 اشاره نمود و گفت: سیموست از مهم ترین کنفرانس ها با موضوع موزه های علوم است که از سال 1972 میلادی به صورت سالیانه برگزار می شود. با توجه به برگزاری این کنفرانس در اوایل سال میلادی 2020 به میزبانی موزه ملی علوم و فناوری ایران، از اوایل امسال مشغول آماده سازی برای کنفرانس سیموست خواهیم بود.

وی همچنین به برگزاری 2 نشست علمی و 4 کنفرانس فصلی سار در موزه علوم و فناوری ایران اشاره نمود و اضافه نمود: جشنواره علم برای مردم یا علم برای همه را نیز در امسال با محتوا و مخاطبان متفاوت برگزار خواهیم کرد و سعی داریم مخاطبان این جشنواره بیشتر به سمت خانواده ها سوق پیدا کند.

ضرورت آموزش غیررسمی در ایران

بهترین کار استفاده از تجارب دیگران است

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران با اشاره به اینکه توسعه فرهنگی بدون وجود موزه ها و مراکز علم امکان پذیر نیست، وجود این مراکز را در کنار مراکز آموزش رسمی ضروری دانست و تأکید کرد: امروزه شاخص توسعه یافتگی کشورها را تعدد موزه های علوم و فناوری و مراکز آموزش همگانی معین می نماید؛ کشورهایی همچون ایران شدیداً نیازمند سرمایه گذاری در زمینه آموزش غیررسمی هستند، چرا که همه مردم نمی توانند سر کلاس درس بنشینند. این در حالی است که آموزش در مدارس و دانشگاه های ما تعاملی نیست و آموزش غیررسمی بیشتر در ذهن می ماند.

جلیلی یادآور شد: بهترین کار در جهانی امروز، استفاده از تجارب دیگران است و امروزه آموزش غیررسمی در موزه های دانشگاهی و مراکز علم، جزو برنامه های دانشگاه ها و مدارس قرار گرفته است. بنابراین می توان گفت موزه های علوم مهم ترین تجربه آموزش غیررسمی در جهان است که البته سابقه آن به قرن 18 میلادی برمی شود. نکته جالب توجه آنکه آثار و نتایج این مراکز در کوتاه مدت قابل حصول است؛ این از آن رو است که امروزه سرعت تکامل بشر بیشتر شده و مقایسه بین نسل ها به کمتر از 5 سال رسیده است.

وی در انتها امکان کارآفرینی در موزه های علوم را نیز یادآور شد و ذیل تدابیر مالی اندیشیده شده این مرکز برای امسال، اظهار کرد: پیش از هر چیز، راه حل صرفه جویی را مدنظر داریم و در گام دوم نیز به دنبال درآمدزایی هستیم. مشکل اصلی ما کوچک بودن فضاست. کوشش می کنیم از هزینه های اضافی صرف نظر کنیم، اما کارهای تحقیقاتی خود را تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 191

به "بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک اطلاعاتی موزه های دانشگاهی تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید