فراوری نیروگاه های حرارتی 16 درصد افزایش یافت

به گزارش فروشگاه کوچک، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت از ابتدای سال تا به امروز با وجود افزایش 16 درصدی فراوری برق نیروگاه های حرارتی شاهد بروز مشکلاتی در تامین برق مورد احتیاج مشترکان هستیم.

فراوری نیروگاه های حرارتی 16 درصد افزایش یافت

به گزارش وزارت نیرو، محسن طرزطلب در مراسم شروع بهره برداری از معدن نیروگاه زغال سوز طبس با اشاره به اینکه حدود 36 درصدی گاز فراوریی در کشور به وسیله نیروگاه های حرارتی مصرف می گردد، اضافه نمود: از ابتدای امسال تا به امروز 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سوخت بیشتری در نیروگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و متناسب با آن هم اندازه فراوری نیروگاه های حرارتی نسبت به سال قبل به همین اندازه افزایش پیدا نموده است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش 16 درصدی فراوری برق نیروگاه های حرارتی که این اندازه در ماه های ابتدایی امسال تا حدود 25 درصد هم افزایش یافته بود، ولی باز هم در این روزها شاهد بروز مسائلی در تأمین برق مورد احتیاج مشترکان هستیم که از این بابت به سهم خود از مردم کشور عذرخواهی می کنم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید نمود: اگر با همین روش به مصرف سوخت در کشور ادامه دهیم مطمئناً دچار مشکل خواهیم شد؛ بدین منظور دولت و شورای عالی انرژی مصوبه ای را ابلاغ نموده است که بر اساس آن باید در افق 1420 در مدیریت سوخت تنونظر نموده و حتماً سبد انرژی کشور را متنوع کنیم؛ به طوری که بر اساس این سند بایستی پنج هزار مگاوات نیروگاه زغال سوز در کشور احداث گردد.

نیروگاه طبس سال 1403 افتتاح می گردد

طرزطلب با اشاره به اینکه نیروگاه 650 مگاواتی طبس سال 1403 به بهره برداری خواهد رسید، گفت: با احداث این مجموعه و استفاده از زغال سنگ برای فراوری برق سالانه حدود 1.2 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز برای فراوری انرژی صرفه جویی خواهد شد که این اندازه صرفه جویی معادل 260 میلیون یورو است.

وی اضافه نمود: کل هزینه احداث این نیروگاه حدود 650 میلیون تا 700 میلیون یورو است که تنها از محل مصرف زغال سنگ به جای گاز برای فراوری برق، این امکان وجود دارد که بین 3.5 تا چهار سال تمامی سرمایه گذاری اجرا شده در این پروژه تنها از محل عدم مصرف سوخت گاز بازگشت داده گردد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه برترین استاندارد و تکنولوژی های روز جهان برای کاهش مصرف و آلایندگی در این نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: شرکت مپنا به اسم پیمانکار اصلی تجهیزات نیروگاهی برای استفاده از توانمندی حداکثری جهان در این بخش از مشاوران اروپایی برای طراحی نیروگاه استفاده نموده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرف چهار سال آینده بایستی 18 هزار میلیارد تومان در پروژه نیروگاه طبس سرمایه گذاری گردد، گفت: بر اساس پیش بینی اجرا شده باید امسال حدود سه هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه گردد که امیدواریم با یاری استان بتوانیم این منابع را تأمین نموده و با حرکت جدی فعالیت احداث نخستین نیروگاه زغال سوز کشور را به پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه تا انتهای امسال بحث احداث پست و خط انتقال نیروگاه شروع خواهد شد، اضافه نمود: تا پیش از راه اندازی نیروگاه منابعی از محل فروش زغال معدن نیروگاه طبس حاصل خواهد شد که درصددیم آن را برای توسعه آب و برق و برطرف مسائل موجود در این منطقه هزینه کنیم.

طرزطلب با اشاره به اعلام آمادگی صنایع عظیم کشور برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه نو با استفاده از منابع اقتصادی بخش خصوصی، گفت: بخش های صنعتی با توجه به اتفاقاتی که در قیمت برق و گاز در کشور رخ می دهد علاقه مند به احداث نیروگاه های هستند که گاز مصرف نمی نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1827

به "فراوری نیروگاه های حرارتی 16 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نیروگاه های حرارتی 16 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید