در حوزه کسب وکار دانشگاه، در پی تجارت، دخالت و شراکت نیستیم

به گزارش فروشگاه کوچک، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که ما در پی حمایت، راهنمایی و نظارت هستیم و اصلا در حوزه کسب وکار دانشگاه در پی تجارت، دخالت و شراکت نیستیم، گفت: در دانشگاه نسل سوم قرار است ایده دانش محور به محصول تبدیل گردد و این ایده احتیاج به ظرفی دارد که پردازش گردد؛ این ظرف امروزه مراکز رشد هستند.

در حوزه کسب وکار دانشگاه، در پی تجارت، دخالت و شراکت نیستیم

به گزارش خبرنگاران، دکتر افشین زرقی در آیین معرفی برترین چهره های حوزه تحقیقات و فناری سلامت در بیست و دومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، با بیان این که ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه پژوهش دو هدف را دنبال می کنیم، گفت: اولین هدف ما ارتقای کیفیت تحقیقات است که باعث ارتقای سطح بین المللی دانشگاه می گردد و دیگری جهت گیری پژوهشی است. پژوهشی نافع است که بتواند مسئله ای از نظام سلامت را حل نماید. پژوهش های کاربردی و ثروت آفرین و پژوهش هایی که منجر به کارآفرینی شوند، این ها تعریف دانشگاه نسل سوم هستند.

وی اضافه نمود: تم جشنواره سال جاری، گذار به دانشگاه نسل سوم است. اولین دانشگاه کشور در سطح علوم پزشکی در سال 1392 که حوزه مدیریت فناوری را در تشکیلات خود جای داد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود؛ بیشتر دانشگاه ها دفتر ارتباط با صنعت داشتند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که ما در پی حمایت، راهنمایی و نظارت هستیم و اصلا در حوزه کسب وکار دانشگاه در پی تجارت، دخالت و شراکت نیستیم، گفت: در دانشگاه نسل سوم قرار است ایده دانش محور به محصول تبدیل گردد و این ایده احتیاج به ظرفی دارد که پردازش گردد؛ این ظرف امروزه مراکز رشد هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شش مرکز رشد دارد که در یک سال اخیر دو مرکز رشد تجهیزات پزشکی و طب مکمل نیز به مجموعه این دانشگاه اضافه شدند.

زرقی با ضمن اشاره به این که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 128 شرکت دانش بنیان و هسته فناور مستقر هستند؛ تاکید نمود: شرکت زیاد کردن، ارزش نیست، بلکه شرکتی ارزشمند است که محصول بدهد. ما توانسته ایم 200 محصول را در دانشگاه تجاری سازی کنیم. حدود 45 درصد این محصولات به وسیله هیات علمی دانشگاه فراوری و طراحی شده است. محصولاتی مثل کیت، محصولات حاصل از پرینتر سه بعدی، دستگاه، دارو و ... بخشی از این محصولات هستند که رونمایی شده اند.

وی برون سپاری گردش پول به صندوق ها را یکی از اقدامات خوب این دانشگاه دانست و گفت: ما عضو هیات مدیره صندوق البرز هستیم و تا الان 10 میلیارد تومان به فناورانمان وام کم بهره با تنفس بالا داده ایم. در کنار این که محصولات را باید توسعه داد، باید از آن ها پشتیبانی نیز کرد. در مصوبه هیات امنا تصویب کردیم که از افرادی که پتنت ثبت نموده اند و ثبت اختراه نموده اند، به طور ویژه حمایت کنیم. تا کنون 23 اختراع خارجی و 221 اختراع داخلی به وسیله محققان دانشگاه ثبت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برگزاری کارگاه های متعدد برای توسعه فناوری و آشنایی محققان با فناوری و فراوری محصول را به عنوان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، اعلام کرد و گفت: در راستای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، با دانشگاه های غیر علوم پزشکی و با دانشگاه های صنعتی هم قرارداد بسته ایم.

زرقی با بیان این که در کنار تجهیزات و بودجه، یکی از کارهای مهم در زمینه فناوری، ارتقای زیر ساخت است، گفت: ما در مساحت 15 هزار مترمربع پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه را به عنوان یک مجتمع ایجاد نموده ایم، که در این پارک نه تنها شرکت های فناوری بلکه شتاب دهنده ها را هم در آنجا مستقر کردیم. در حال حاضر فاز یک راه اندازی شده است و 10 شرکت در آنجا مستقر هستند. این پارک توانایی پذیرش 100 شرکت را دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: ما تا به امروز از شرکت های دانش بنیان 10 میلیارد تومان عایدی زایی داشتیم و زمانی که به 50 میلیارد تومان عایدی زایی برسیم روز بی احتیاجی از دولت را جشن می گیریم .

وی ادامه داد: در پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرکز رشد تجهیزات پزشکی را قرار داده ایم و یک نمایشگاه از محصولات داریم. بعلاوه قصد ایجاد مرکز نوآوری را داریم. تا کنون فاز اول این مرکز راه اندازی شده است.

زرقیبه احداث کلین روم در پارک علم و فناوری دانشگاه اشاره نمود و گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته، احداث کلین روم یا اتاق تمیز و ارتقای سطح آن برای فناوری های هایتک است. هورمون HCG و HMG قرار است اینجا فراوری گردد که ارزشی حدود 500 میلیارد تومان می تواند برای کشور داشته باشد.

وی اضافه نمود: فضایی به بیوبانک اختصاص یافته و فناوری را به عرصه درمان آورده ایم و بیمارستان هوشمند را به صورت پایلوت راه اندازی کردیم. نکته مهم این است که منابع همه این فناوری ها را از بیرون دانشگاه جذب کردیم و بدون اینکه بار اقتصادی به دانشگاه تحمیل کنیم پروژه ها را به ثمر رساندیم. ضمن اینکه سال جاری پروژه تله مدیسیین را در یکی از بیمارستان ها راه اندازی می کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رتبه این دانشگاه در فراوری علم و رتبه بندی های جهانی در حوزه پژوهش اشاره داشت و مطرح نمود: در رتبه بندی وزارت بهداشت در محور زیرساخت رتبه اول به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اختصاص یافته است.

زرقی با تاکید بر این که دانشگاه در کنار فناوری، محل فراوری علم نیز است، گفت: بعضی تنها به طبل فناوری می کوبند، در حالی که اطلاعی در خصوص آن ندارند. دانشگاه باید توازنی میان علم و فناوری را داشته باشد. علم است که به فناوری تبدیل می گردد. نباید تا مقطع مقاله متوقف شویم، باید کار را ادامه داده و به محصول برسیم. اگر بیشتر به مقاله بها بدهیم، می گردد انحراف و اگر به مقدار بها بدهیم، می گردد شواهدی برای فناوری که بسیار مهم است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آمار فراوری علم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نمایه های بین المللی نشان می دهد که رشد در اسکوپوس ادامه دارد و ما چون در پی کیفیت بودیم در نظام ISI هم این رشد را می بینیم، در مرغوب ترین نظام که ISI است مقدار مقالات دانشگاه از 4 هزار مقاله گذشته است. استنادات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نمایه های بین المللی رشد داشته و استنادات دانشگاه سه رقمی شده است.

وی ادامه داد: بعلاوه مقالات فراوریی، مقالات Q1 نیز رشد خوبی داشته اند. به علاوه شاهد رشد مقالات دانشگاه با همکاری مراکز و محققان خارج از کشور نیز بوده ایم و تقریبا از هر 3.2 مقاله یکی با مشارکت دانشگاه خارجی بوده است.

وی اضافه نمود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در استنادات علمی 41 درصد و در کمیت 24 درصد رشد داشته است. علت این که در رده بندی وزارت بهداشت به لحاظ پژوهشی دوم هستیم؛ کمتر بودن مقدار اعضای هیات علمی این دانشگاه در مقابل دانشگاه علوم پزشکی تهران است و رسیدن به دانشگاه اول با 1450 استاد شدنی نیست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره رتبه دانشگاه در رده بندی های جهانی وبومتریک، لایدن و شانگهای اشاره نمود و گفت: رتبه دانشگاه در وبومتریک 657 است که در میان دانشگاه های علوم پزشکی دوم و در میان دانشگاه های کشور سوم هستند. این در حالی است که چند سال پیش برترین رتبه ما 2370 بود. در رتبه بندی لایدن که مرغوب ترین رتبه بندی پژوهشی است و مقالات و استنادات آنالیز می گردد رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمتر از 500 است. تا سال 2017 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه بندی شانگهای حضور نداشت اما اکنون در بازه رتبه 700 قرار داریم.

زرقی با اشاره به کاهش تعداد اعضای هیئت علمی خاموش این دانشگاه، ادامه داد: تعداد 1480 هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در فراوری علم مشارکت دارند و تعداد هیات علمی خاموش دانشگاه از 163 نفر به 76 نفر رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2093

به "در حوزه کسب وکار دانشگاه، در پی تجارت، دخالت و شراکت نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حوزه کسب وکار دانشگاه، در پی تجارت، دخالت و شراکت نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید