رشد موی تان را با این خوراکی ها بیشتر کنید

به گزارش فروشگاه کوچک، رشد سریع مو بستگی به عواملی مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی دارد. یک رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو گردد؛ از سوی دیگر، یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد مو یاری کند.

رشد موی تان را با این خوراکی ها بیشتر کنید

بسیاری از افراد دوست دارند به خصوص با بالا رفتن سن، مو های قوی و سالم داشته باشند. برای رشد مو و تقویت آن اگر چه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، اما می توانید رژیم غذایی خود را کنترل کنید. این موارد سبب رشد سریع مو می گردد.

جالب توجه است که مو های شما حدود 1.25 سانتی متر در ماه و 15 سانتی متر در سال رشد می نمایند. رشد سریع آن بستگی به عواملی مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی دارد. در واقع یک رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو گردد. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد مو یاری کند، به ویژه اگر از ریزش موی ناشی از تغذیه نامناسب رنج می برید.

علائم ریزش مو

ریزش مو می تواند از طرق مختلف، بسته به دلیل آن ظاهر گردد و می تواند یا بصورت تدریجی یا ناگهانی بوجود آید و بر پوست سر یا کل بدن فرد تاثیر گذارد. بعضی از انواع ریزش مو موقتی و سایر انواع آن دائمی است. علائم و نشانه های ریزش مو می تواند شامل:

نازک شدن تدریجی بالای سر: این مورد شایع ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن بر مردان و زنان تاثیر گذار خواهد بود. در مردان، مو اغلب از ناحیه پیشانی عقب نشینی می نماید.

سست شدن ناگهانی مو: یک شوک عاطفی یا فیزیکی می تواند باعث سست شدن مو گردد. با شانه کردن و یا شستن مو یا حتی با کشیدن آرام مو مشتی از مو ممکن است بریزد. این نوع ریزش مو معمولا باعث نازک شدن کلی مو شده و طاسی تکه ای را ایجاد نمی نماید.

ریزش موی کل بدن: بعضی شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می تواند باعث ریزش موی کل بدن گردد که معمولا مو دوباره رشد می نماید.

1. تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین بوده که این دو ماده مغذی برای رشد مو ها لازم است. مصرف مقدار کافی پروتئین برای رشد مو ها اهمیت دارد، زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده است. بیوتین نیز برای ساخت کراتین (پروتئین مو) لازم است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افرادی با کمبود این ویتامین یاری کند. تخم مرغ بعلاوه منبع خوبی از ماده معدنی زینک و سلنیوم به شمار میرود که در حفظ سلامت مو موثر است.

2. توت ها

توت ها سرشار از ترکیبات مفید و ویتامین هایی هستند که به رشد مو یاری می نمایند. ویتامین C موجود در توت دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می توانند از فولیکول های مو در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت نمایند. برای مثال 1 فنجان توت فرنگی 85 میلی گرم ویتامین C دارد که 113 درصد از احتیاج روزانه به این ویتامین را تامین می نماید. بدن بعلاوه از ویتامین C برای ساخت کلاژن استفاده می نماید، به طوریکه این پروتئین از مو ها در برابر شنمایندگی و نازکی محافظت می نماید. ویتامین C در یاری به جذب آهن نیز نقش دارد. کمبود آهن باعث کم خونی و در نتیجه ریزش مو می گردد.

3. اسفناج

اسفناج از خانواده سبزیجات برگ سبز بوده که سرشار از موادمغذی مفیدی مانند فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C برای یاری به رشد مو ها است. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A برای رشد مو ها اهمیت دارد، اما مصرف مقدار بالای این ویتامین منجر به ریزش مو خواهد شد؛ بنابراین بهتر است مقدار ویتامین A مورد احتیاج بدن را از موادغذایی غنی از این ویتامین دریافت کنید. یک فنجان اسفناج تامین نماینده 20 درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین است. اسفناج بعلاوه منبع گیاهی از آهن محسوب شده که برای رشد مو ها لازم است. آهن به سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به سراسر بدن در جهت تقویت متابولیسم و رشد و ترمیم یاری می نماید.

4. ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و خال مخالی منبعی غنی از اسید های چرب امگا 3 برای بهبود رشد مو ها محسوب می شوند. ماهی چرب بعلاوه منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین های B برای حفظ سلامت و استحکام موهاست. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D3 با ریزش مو در ارتباط است.

5. سیب زمینی

سیب زمینی منبع خوبی از بتاکاروتن است، به طوری که بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می نماید. یک عدد سیب زمینی شیرین میانه حاوی مقدار کافی بتاکاروتن بوده که تامین نماینده 160 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین A است.

6. آووکادو

آووکادو منبعی از چربی های مفید محسوب می گردد. آووکادو منبعی غنی از ویتامین E بوده که حامی رشد مو ها است. یک عدد آووکادو میانه تامین نماینده 28 درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین است. ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است و با خنثی کردن رادیکال های آزاد از استرس اکسیداتیو جلوگیری می نماید.

7. دانه سویا

دانه سویا برای رشد مو ها مفید است. از دیگر موادغذایی مفید در حفظ سلامت مو ها می توان به گوشت قرمز، انواع لوبیاها، صدف، مغز های آجیل و دانه ها اشاره نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 16 خرداد 1402 بروزرسانی: 16 خرداد 1402 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2326

به "رشد موی تان را با این خوراکی ها بیشتر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد موی تان را با این خوراکی ها بیشتر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید