ضرورت مشارکت منطقه ای تنظیم گران رسانه در برابر پلتفرم های جهانی

به گزارش فروشگاه کوچک، تهران (پانا) - رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در نشست آنلاین ارتباطات و رسانه های آسیا بر ضرورت همکاری های بین المللی در زمینه تنظیم گری و نظارت بر پلتفرم های عظیم اینترنتی تاکید نمود.

ضرورت مشارکت منطقه ای تنظیم گران رسانه در برابر پلتفرم های جهانی

به گزارش ساترا، در این نشست که با حضور بیش از 30 نفر از مسئولان نهادها و سازمان های رگولاتوری کشورهای مختلف آسیایی برگزار گردید، شرکت نمایندگان به بیان دیدگاه های خود درباره موضوعاتی مانند نظارت درون منطقه ای در حین و پس از همه گیری ویروس کرونا، تسریع در تحول دیجیتال برای همه، قابلیت دیجیتال و ظرفیت سازی، کوشش برای برطرف شکاف دیجیتال در سطح ملی و منطقه ای، پیامدهای مربوط به سیاستگذاری و تنظیم مقررات محتوا و فیلم آنلاین، یادگیری قفل شده، نوآوری و حمایت از اقتصاد خلاق و همچنین مسئولیت پلتفرم های آنلاین پرداختند.

رییس ساترا در این نشست با انتقاد از جوابگو نبودن پلتفرم های خارجی در کشورهای مختلف دنیا گفت: یکی از چالش هایی که رگولاتورهای ملی با آن روبرو هستند، ممکن نبودن نظارت بر پلتفرم های دنیای است.

امامیان اضافه کرد: بارها پلتفرم های داخلی به ساترا به عنوان نهاد تنظیم گر رسانه ها در ایران مراجعه نموده و از اینکه فرایند نظارت همیشه بر آنها اعمال می گردد اما رسانه های بین المللی از این نظارت خارج اند، گلایه دارند.

وی اضافه کرد: این چالشی است که نه تنها ما بلکه بسیاری از کشورهای دنیا با آن روبرو هستند.

به گفته رییس ساترا، اینکه شبکه های اجتماعی به شکل طبیعی عمل می نمایند خیلی مهم است. کافی است نگاهی به تحولات اخیر در ایالات متحده بیندازیم تا نوعی اقدام هماهنگ و راهنمایی شده این شبکه ها برای آسیب زدن به ساختار و پایه های دموکراتیک ایالات متحده را ببینیم.

امامیان همچنین با اشاره به لایو اینستاگرامی یک کاربر زن ایرانی با یک نوجوان 14 ساله در مورد موضوعات جنسی گفت: اقدامات اینچنینی در اینستاگرام و دیگر پلتفرم های دنیای به شدت با انتقاد جامعه ایرانی روبه رو است اما مشکل اینجاست که این پلتفرم ها اصلا به هیچ مقام ناظر و حاکمیتی جوابگو نیستند.

وی با مهم دانستن اقداماتی از قبیل مصاحبههای بین المللی میان سازمان های تنظیم گر و همچنین مقامات سیاسی، شرکت های عظیم بین المللی و ... مصاحبه را برای اشتراک ایده ها در این باره بسیار ضروری دانست و خواهان جوابگویی به دغدغه های ملت ها در این باره شد.

موسس اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف در ادامه سخنان خود در این نشست، به موضوع مالکیت معنوی و حریم خصوصی اشاره نمود و اضافه کرد: هر روز شکایت های متعددی از سوی پلتفرم های داخلی دریافت می گردد که از نقض مالکیت معنوی آنها توسط رسانه های خارجی گلایه دارند و خواهان حفاظت از مالکیت معنوی و حراست از تولیدات خود توسط پلتفرم های خارجی هستند.

امامیان اضافه کرد: ما در ایران به عنوان رگولاتور صوت و تصویر فراگیر، نوعی از مکانیزم پاسخ سریع را برای مقابله با نقض حریم خصوصی و مالکیت معنوی در قبال پلتفرم های داخلی اجرا می کنیم و حتی بعضی سایت ها را نیز مسدود نموده ایم، اما پلتفرم های خارجی هر کاری دلشان بخواهد بر اساس منافع شرکت خودشان می نمایند.

رییس ساترا همچنین توضیح داد: ما احتیاج به حمایت از بازار داخلی در مقابل تهدیداتی که از سوی پلتفرم های دنیای در زمینه رقابت آزاد و دنیای سازی می شوند، داریم.

امامیان در خاتمه بار دیگر خواهان مشارکت منطقه ای در حوزه تنظیم گری با بهره گیری از تجارب اتحادیه اروپا در قالب مصوبه AVMSD (مصوبه اتحادیه اروپا درباره نظارت بر رسانه های صوت و تصویر در فضای مجازی) شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1598

به "ضرورت مشارکت منطقه ای تنظیم گران رسانه در برابر پلتفرم های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مشارکت منطقه ای تنظیم گران رسانه در برابر پلتفرم های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید